2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Egyirányú utcák, egyirányú gondolkodás

Írta: | Kulcsszavak: közlekedés . debrecen . kresz

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Ezt a cikket nem fogja mindenki ért(ék)e(l)ni, csak azok, akik Debrecenben laknak. Egy égető közlekedési problémáról lesz szó, amelyet -úgy tűnik- egy óriási baklövéssel szeretne orvosolni a városvezetés.

2001-ben jelentős változáson ment át a város, a Piac utca felső szakaszát egy modern sétálóövezetté alakították át. Ennek rengeteg pozitív vonzata lett; például új arculatot kapott a város, felértékelődött a belváros, vonzóbb lett a turisták számára. Viszont a közlekedést kényszerpályára állította. Az óriási átmenő forgalom megszűnésével a környező, általában kis forgalmat elbíró utakra terhelődött a kereszt irányú forgalom. Mivel a régóta tervezett nyugati tehermentesítő se akkor, se most nem készült el, más megoldást szeretne az önkormányzat.

Adott két szűk keresztmetszetű párhuzamos utca, a Kossuth - Széchenyi tengely, és a Miklós - Szent Anna. A nyugati szakaszon négyből csak két sáv járható, az út széli külső sávokat az autósok parkolásra használhatják, részben ezért is van torlódás az említett szakaszokon.
Az önkormányzat úgy szeretné csökkenteni a tumultust, hogy egyirányúsítja az említett útszakaszokat, az alábbi módon:

Maga az ötlet nem is lenne rossz. Egy óriási hátulütője van a dolognak: a tömegközlekedés.

A Széchenyi utcán jelenleg az alábbi buszok haladnak keresztül: 1, 1Y, 5, 10, 14, 19, 25, 25Y, 27, 28, 32; valamint a 3 és 3E jelzésű trolibuszok. A Kossuth utcán a 10, 14, 27, 32-es viszonylatokon kívül mindegyik végig halad, plusz még a 31-es jelzésű busz, amely egyébként a legkihasználtabb vonal, igen sűrű közlekedéssel.
A Miklós utcán jelenleg a 19-es és a 27-es közlekedik, a tervezett egyirányúsítással ellentétes irányban. A Szent Anna utca egyirányúsításra szánt szakaszán egy viszonylat sem közlekedik, ennek ellenére szintén egy túlterhelt utcaszakasz.

A hiba az, hogy az önkormányzat tervei szerint a tömegközlekedést áthelyezik a Szent Anna - Miklós utcára, így a jelenleg 0 átvezetett viszonylattal rendelkező utca 13 vonalat kapna "ajándékba". Ez csak az egyik abszurd ötlet.
A városvezetésnek nem áll szándékában trolibusz-felsővezetéket elhelyezni ezen a szakaszon, inkább a vezeték nélküli üzemmódra képes trolibuszokat csoportosítanák át ide.

Mindamellett, hogy megnehezítenék a járművezetők dolgát, plusz veszteséget is jelentene az az állandó gázolajigény, ami ezzel az intézkedéssel járna együtt, nem is beszélve arról, hogy a környezetbarát közlekedésre való törekvés ismét kapna egy hatalmas pofont.

De létezik vajon olyan megoldás, akivel mindenki jól járna, csak a szakemberek figyelmét elkerülte? Jelentem: IGEN!

Talán 2001 óta vezették be hazánkban is az egyirányú utcákban létesíthető ellenirányú buszsáv fogalmát.

Ez annyit jelentene, hogy ha a Széchenyi utcán megszüntetnék a parkolósávot, egy kétszer kétsávos utcát kapnánk, amelyből egyet nyugodtan átalakíthatnának erre a célra. Zavartalanul közlekedhetne rajta mind a tizenkét viszonylat, és a trolibuszoknak sem kéne elszakadni a felsővezetéktől. A Kossuth utcán is nyugodtan folytatódhatna, az arra haladó nyolc vonal számára. Többletköltséget egyedül a festék, és a kresz-táblák jelentenének, viszont megkímélnék a belvárost egy nagy érvágástól, nevezetesen hogy ellehetetlenítenék az eljutást a nyugati oldalról a Bíróság, a Csokonai Színház, a Kossuth-, és Dóczy iskoláktól, és még sorolhatnám.

A hátrány egyedül az lehet, hogy nem lehet átprogramozni a közlekedési lámpákat, illetve időbe telne egy eddig idegen közlekedési megoldás akadálymentes alkalmaztatása.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.