2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Telefónia rovat

VoIP - Mennyire éri meg?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A mai gazdasági viszonyok között mind a magánemberek, mind a cégek megpróbálják csökkenteni költségeket.

[ ÚJ TESZT ]

A mai gazdasági viszonyok között mind a magánemberek, mind a cégek is megpróbálják csökkenteni költségeiket. Az egyik legegyszerűbb módja a telekommunikációs költségek csökkentésének, ha a cég irodai telefonálási szokásait áttereljük VoIP-os rendszerek felé.

Én itt most a cégünknél történt átállásról írom meg a tapasztalataimat, remélem sikerül hasznos információkkal szolgálnom.

Kiindulási állapot

Kis tervezőirodáról van szó, összesen 4 mérnök + titkárnő és főnökünk. Az irodában senki sincs folyamatosan, így mérlegelni kellett, hogy mennyi telefonszámra, ill. hardware-re lesz szükségünk. Mivel csak nagyon ritkán vagyunk mindannyian az irodában, és akkor sem telefonál biztosan mindenki valakivel, így úgy döntöttünk, hogy az irodai telefonok számát helyiségenként egyre maximalizáljuk, így csak kettő telefonszámra lesz szükségünk.
A mobilitás érdekében DECT-es készülékek beszerzését határoztam el, úgy, hogy a készülékek abban a helyiségben vannak, ahol a mérnökök dolgoznak, és ha főnökünknek szüksége van a telefonra, azt beviszi magához.

Mivel nekem személy szerint már van VoIP telefonálásra alkalmas hardware-em a lakásomban, így oda, ill. egyik kollégám részére is előfizettünk még egy további telefonszámra, így összesen 4 előfizetést rendeltünk.

A szolgáltató kiválasztása

A hazai felhozatal enyhén szólva is harmatgyenge, így az egyik eléggé ismert alföldi szolgáltatót választottuk.
A szerződést papír alapon is le kellett adni, csak az után lett élesítve az előfizetésünk. A bejelentkezéshez szükséges információkat a weboldalon megtaláljuk ill. e-mailben is megkaptuk.

A hardware beszerzése és beüzemelése

Ez a feladat sem volt túl egyszerű, mert a minőségi termékekből itthon alig árulnak, amit meg árulnak, sokszor 1-2 hetes szállítási határidővel hoznak be az országba.

Ezért nem túl nagy megelégedésemre az idő szorítása miatt kénytelen voltam rögtön elhozható adaptert keresni Budapesten, és így kettő darab Linksys PAP2T 2 portos adaptert vettem, mindösszesen 30 ezer HUF értékben.
Ezen felül vettem még kettő DECT-es készüléket is. Jobban örültem volna egy meglévő telefonvonal és 2 VoIP készülék kezelésére alkalmas adapternek, de ilyen nem volt elérhető.

A beüzemelés nem volt nehéz, de azért elmondanám, hogy mindenkit óva intek a Linksys adapterek használatától, mert nagyon sok lehetséges beállítási paraméterük miatt kezdőknek sok bajuk akadhat a beüzemeléssel, és hamar elmehet a kedvük a VoIP technológiától.
Saját tapasztalat alapján a Grandstream Handytone 486 könnyen beállítható, első adapternek inkább ebből a szériából javasolnék bármit is beszerezni.

Ha nagyobb a pénzügyi keret és több idő áll rendelkezésre akár a meglévő számítógépes hálózat átszervezésére, javasolni tudom a DECT funkcióval ellátott Fritz!Box routerek használatát.

Hangminőség

Mindennek van rossz oldala is: a hangminőség többnyire megfelelő volt, de a jelenlegi régi routerünk miatt, ha nagyobb e-mail csatolmányt töltött le valaki, akkor érezhetően romlott a minőség, szaggatott volt, és a másik oldal sem hallott minket megfelelően.

Normál internetezés mellett a hangminőség nagyon jó volt.

Mennyire éri meg?

Sajnos keveset vagyunk az irodában, de ha ott vagyunk, akkor a VoIP előfizetésről telefonálunk, ill. én a lakásomból is használom ezt az előfizetést a munka miatt.

Leginkább külföldi partnereink (Ausztria és Németország) elérésére használjuk a telefont, szisztematikusan próbáljuk őket a vezetékes előfizetéseiken felhívni, és csak legutolsó lehetőségként a mobil előfizetésen.
A magenta szolgáltatónál vannak a mobilok, így Magyarországon a mobil hívásokat olcsóbban tudjuk ott végrehajtani. Már a vezetékes telefonszámok hívásakor is jelentős összeget tudunk megspórolni.

Három hónapra számoltam ki a megtakarításokat, mindig a mobilról történt hívásindításhoz képest adom meg a megtakarított összeget, ill. százalékban, hogy az eredeti, mobilos hívásdíj hány %-ért telefonáltunk az egész hónapban.

- 2012. október: 10 695 Ft (9,79%);
- 2012. november: 15 630 Ft (11,09%);
- 2012. december: 11 375 Ft (18,97%).

A fenti értékek alapján a költségeket drasztikusan lehet csökkenteni, de vannak olyan hívásirányok, ahol a VoIP sem tud lényeges költségcsökkenést okozni (december hónap).

Fentiek alapján külföldi telefonhívásokat gyakran kezdeményező irodáknak/magánszemélyeknek érdemes megpróbálkozniuk a VoIP bevezetésével, mivel sokat lehet fogni a havi telefonszámlán.

A mi cégünknél kevesebb, mint 3 hónap alatt visszahozta a befektetett összeget a VoIP, viszont nem csökkentette radikálisan a telekommunikációs költségeinket, mivel útközben kénytelenek vagyunk még mindig a mobiltelefont használni.

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.