2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Risen kedvcsináló

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A Piranha Bytes nem régen kiadott RPG-jéhez, rövid bemutató

[ ÚJ TESZT ]

A Deep Silver kiadásában a Piranha Bytes készítette a PC verziót. 2009 októberben adták ki PC-re Európában. A Piranha Bytes korábban nagyon megosztotta a játékos társadalmat a Gothic sorozattal ami egy magával ragadó és nagyon jó játék lenne ha nem lenne legendásan bugos és használhatatlan. A Risennel adott a lehetőség, hogy javítsa a játékosok körében a megítélését a Piranha.

A képek kattinthatóak! A cikket azért írtam, mert nekem tetszett és a Ph! topikja a játéknak eléggé döglött. Hát ha valakinek meghozza a kedvét a cikk. A beillesztettek saját képek.

Történet

Hajótörötten érkezünk Faranga szigetére ahol a Titánok játszani kezdenek erejükkel. Furcsa dolgok történnek ahová csak ember szeme ellát. Ősi romok, sírok, tárgyak, szörnyek törnek fel a földből egy éjszaka leforgása alatt! A titánok hatalmas hullámokat korbácsolva tartják körülzárva a szigetet amire vetődtünk. Erről a földről élő ember nem távozhat… hacsak fel nem veszi a harcot a Titánokkal.

[link]

Önjelölt csoportok próbálnak reményt adni és rendet teremteni. Minden csoport természetesen fúj a másikra, és ha kérdezősködünk mindenki sárral dobál mindenkit.
Ez a dolgok rendje, na. Különben nem lenne történet meg küldetések.

Adva van Harbor Town ahonnan az Inkvizíció elűzi a helyi Don-t.

[link]

Don Esteban lelki világa megsínyli a száműzetést. Bűzös mocsárban, célok, remény, pénz, munka nélkül tengődik embereivel. Motiválatlanok és bele vannak fásulva a mocsárba. Igazság szerint senki nem csinál semmit csak isznak, füveznek és várnak arra, hogy valami történjen.

[link]

Pénze csak a Donnak van, egy egész halomnyi, de azt magának őrizgeti. Egész pontosan őrizteti egy Ogréval, mi mással. Minden vágya, hogy visszavághasson az inkvizíciónak.

[link]

Az inkvizíció lényegében egy vallásos szekta ami elvileg szeretne rendet rakni és felvenni a küzdelmet a Titánokkal, de közben elég jól megszedik magukat. Végül is ki mondta, hogy a világ megmentése nem lehet jövedelmező? Munkára vagy csatlakozásra kényszerít mindenkit aki csak csúnyán néz rájuk.

A harmadik frakció a mágusok, akik korábban védelmezték a szigetet és most az inkvizíciótól kapják parancsaikat.

A játékot ezen három frakció valamelyikével játszhatjuk végig.

Harc

A harcrendszer jól ki van dolgozva. Ahogy haladunk előre a tanulási fán egyre több mindent tudunk csinálni harc közben. Lehet blokkolni, hárítani ha felénk csapnak, ha elég erősek vagyunk képesek lehetünk elütni az útból az ellenfél védelmét. Oldalirányú vágással, pörgő vágással egyszerre több ellent is sebezni tudunk. Az erős vagy lendületből támadó állatok\lények képesek átütni védelmünket (Ogre, vaddisznó).

A karakterünk csak korlátozottan „lockol” –rá az ellenfelekre, ami megnehezíti a harcot, pláne ha többen támadnak ránk. Nekünk kell lekövetni az ellenfelek mozgását, ha jót akarunk magunknak.
Lehetséges hirtelen szökkenni akármelyik irányba (space+irány), az ellenfél oldalába kerülésére tökéletesen alkalmas, ez is egy olyan elem ami érdekesebbé teszi a közelharcot. Kihívássá. Oda kell figyelni, hogy mikor mire készül az ellen.

Egy érdekes hiányosságot azonban mindenképpen kötelességem megemlíteni. Nincs endurance a harcrendszerben. Akármeddig képesek vagyunk futni, úszni, védekezni, hárítani vagy támadni. Ez egyszerűbbé teszi a harcot. Ki-ki döntse el maga, hogy ennek örül vagy sem.

Tömören: összetett,de tanulható és élvezetes a harcrendszer.

Az ellenfelek ha többen vannak (npc, és állatok is) szeretnek bekerülni az oldalunkba és hátunkba. Ha van tér hozzá ezt meg is teszik. Ekkor védtelenek leszünk bármilyen támadással szemben.

[link]

A szokásos fegyverek vannak a játékban, erre nem térnék ki. Talán annyi, hogy a választék közepesnek mondható. Kevés a különleges fegyver a játékban. Unatkozni azonban nem fogunk, mert a harcrendszernek köszönhetően ezekkel is jót szórakozhatunk.

[link]

Még nem játszottam végig a játékot, de egy állat sem tudott mérgezni vagy más negatív státuszt okozni. Ha ez így marad az sajnálatos és bizony hiányosság. A skorpió sem mérgez, pedig neki illene.

Fejlődési fa & képességek

Ezzel nem törték agyon magukat a fejlesztők az biztos. Bárki aki játszik már pár éve RPG-vel kitalálhatta volna a képességeket. Semmi extra, semmi újítás (leszámítva talán a főzőcskézés elmélyítését), de csérebe egyszerű és könnyen átlátható. Biztos lesz olyan akinek ez tetszeni fog, ahogy olyan is aki ezen csak mosolyog.

[link]

Ha zsebet metszünk, mindig van fedőtörténet amivel eltereli az áldozat figyelmét hősünk. A helyzetekből egész jól adódóakon át az olyan alapvető trükkökig, hogy ki van kötve a cipőfűződ,
vagy vigyázz! Egy xy van mögötted! Ezen ősi mesterségeket NPCk-től tudjuk tanulni.

[link]

A nyers húsok egy részét nem lehet megenni, meg kell főzni vagy sütni. Odáig mentek, hogy még fűszeres tarsolyt is lehet kapni 1-2 kereskedőnél.

Az alkímiázás nincs annyira jól kidolgozva mint az oblivionban -kevesebb növény és hozzávaló van a risen világában-, cserébe, viszont a kovácsolás mellé bejön az ékszer kovácsolás, a vadászathoz, nem elég megtanulni a fogásokat szakszerszámok kellenek a fogak, tüskék, stb eltávolításához, és az alkímiázásnál bevették a vörösbort mint alapanyagot minden HP poti készítéséhez….mondom hogy a fejlesztők sokat isznak és rendszeresen :D

[link]

A főzés művészetével a risenben is tartós értéknövelés érhető el. Csak egy példa:
Hússal töltött kenyér. Fűszer, kenyér (meglepő módon), nyers steak, hagyma.
Max HP 5+ az értéke.

Bizonyos helyeken lehet ásni és kincsek után kutatni, ehhez mindössze egy ásó kell és jó szem, hogy ezeket a helyeket észrevegyük.
Bányászás során találhatunk aranyat, vasércet, obszidiánt, borostyánt, drágaköveket, stb.

[link]

Nem maradhatott ki a ma már kötelező minijáték a zárak feltörésénél. A zárak többnyire valamilyen logikát és szimmetriát követnek. Néhány zár feltörése után könnyen ráérzünk az irányokra, magasabb szinten pedig a zárfeltörő készletek sem törnek el használat közben. Nekem tetszett, hogy nincs annyira életszerűre megcsinálva mint az oblivionban, ahol inkább az automatikus zárfeltörésre bíztam magam, mert idegesített a mini-játék. A risen rendszere pont jó: csak az irányokat kell eltalálni és helyes sorrendben leütni.

Állatok

Sok féle van, mindnek megvan a saját taktikája, hogy hányszor és hogyan támad.
Gyakran sikítoznak, és bömbölnek az állatok, hogy a társaikat magukhoz hívják. A (nem kiéhezett) farkasnak a mozgása kifejezetten jó, alattomos, a földhöz lapul, gyorsan mozog, körbe körbe járkálnak minket, hogy összezavarjanak és a lehető legkedvezőbb pozícióból tudjanak támadni. Ez csillagos 5-öst érdemel nálam.

Éjszaka sok állat alszik ilyenkor ha már megtanultuk a lopakodást lényegesen kényelmeseben vadászhatunk.
Ilyenkor az állatok szuszognak, horkolnak a saját hangjukon, nagyon el van találva. Én csak mosolyogtam a szunyókáló farkasokon.

Még talán annyit fűznék hozzá, hogy a vaddisznók ha épp életüket élik tündérien mozgatják a fülüket.

A Risen világa

Azzal kezdeném, hogy a telepítő 2 giga alatt van. Ami üdítő látvány manapság. A főtérképen a berajzolt terület kicsinek tűnhet, de a feltérképezetlen területeket is be lehet járni.

Sok növény, változatos tájak, adott területhez illő zajok, hangok – nyekergő fák, bogarak zümmögése, a zuhogó eső hangja, stb. Mindez megtámogatva kellemes zenével, amiből viszont kevés van és emiatt hamar unalmassá válik.

Több féle klíma és terep van a szigetünkön. Az erdős területek inkább dzsungelre hasonlítanak olyan sűrű a növényzet. Nekem már kicsit irritáló is volt a végeláthatatlan méregzöld.

Aki ezt megunja létezik őszies színeket a játékba csempésző skin pack. Személyes kedvencem az őszi.

A nagy, nyitott terek azonban hiányoznak a játékból sajnos. Többnyire a terepek szűkek. Annyi a növényzet, hogy nem látni messzire. Én imádom a GTA-t, az Obliviont és a hasonló nyitott sand-boxos játékokat, de a Risen világa kicsit szűk.

Ha régi öreg barlangban vagyunk annak a fala omladozik és remeg a képernyő, ez egyszerre hangulatos és idegesítő.
Ha már barlangok, rengeteg félelmetes zajt hallani a barlangokban, morgást, szuszogást stb. Ez nekem nagyon tetszett. Ha beleéljük magunkat nagyon jól kihegyezi érzékszerveinket az, hogy nem tudjuk ki vagy mi adja ki a rejtélyes hangokat.
Fényes helyre kiérve a ma már természetesnek számító vakító nap effektus és mosódás vár minket, ahogy annak lennie is kell 2010-ben.

Néhol gondoltak hihetetlen apró részletekre mint az éjszaka beköszönte előtt alvó helyükre vonuló madarakra, de máshol meg lennének elég kézenfekvő részletek amiket nem dolgoztak ki (nem lehet például a taplógombákat a fákról leszedni, átsétálhatunk sértetlenül a tábortűzön, stb).

Játszás közben nem találtam hibás textúrákat, sosem tudtam beakadni, viszont gyakran láttam furcsaságokat. A fa gyökere az jóval a talaj szintje alatt van néha, és a föld fölé már csak a lombja nyúlik.

Küldetések

Jók a küldetések, izgalmasak. Nem unalmas a játék. A legtöbb kisküldetés valamilyen módon rá van fonva a főküldetésre. Az oblivonban olyan jól kidolgozott főszálhoz nem fűződő küldetéssorozatoknak és szakmáknak nincs nyoma a Risenben, de nem is éreztem hiányát. A varázslás tanulását, a tisztes munkát, a lopást, tolvajlást, stb így is ki lehet élni és tanulni a játékban. Mindig van benne izgalom és/vagy jó adag humor esetleg irónia.
Beszippant a játék a történetével. Igazi jó kis mese.

Párbeszédek

Röviden és tömören: fantasztikus.

Kedvenc részeges beszólásaim:

Olyan halottak leszünk...mint a halott emberek.

Egy rakás nyomo.._nyomo… idióta

Offisilly…Offissily
Officially?
Yeah Fishy :D

Igen..elég sokat tudok Brogarról! Ha hozol még sört emondok minddeent amit tudok.
Ha hozok még sört szerencsém lesz ha megértem amit mondasz :D

És még sorolhatnám :D

Valami oknál fogva – ezen ok lehet, hogy a fejlesztők saját tapasztalata – nagyon jók a részeges párbeszédek.
Igazság szerint nem csak ezek a párbeszédek a jók, hanem minden párbeszéd vicces a maga módján. Nagyon jól vannak a karakterek kitalálva. Folyamatosan van min mosolyogni. Ennek köszönhetően csak úgy repülnek az órák. Észre se vesszük és a barátnőnk már el is hagyott minket

Van egy Ogre akire rábíznak egy raktárat, hogy őrizze. Mivel erős mint egy ogre tud minket képezni pénzért cserébe, ami elmondása szerint a tehenekre kell, mert a helyiek nem szeretik ha fizetség nélkül megeszi a teheneiket. Azt is megtudjuk, hogy alaphangon megeszik egy egész marhát.

Egy arany mániás vezérnek kovácsoltatni kell egy arany berakásos kardot. Mikor a feleségét megkérdezzük, hogy tetszeni fog-e a férjének:
Most viccelsz? Elválik tőlem és megkéri a kezed, ha ezzel a karddal járulsz elé.

Vagy a tolvaj felesége, aki nem akarja elfogadni, hogy a férje miből tömi ékszerekkel.

Vagy a részeges ember az egyik kocsmában. Kisküldetésben a felesége üzeni neki, hogy aggódik érte. Ezt elmondva a férjnek a férj válasza:
-Az a vén szipirtyó mindig csak a vérem szívja, haggyá békibe, és huzzá el!

Gépigény

Minimum
CPU: 2.0 GHz
RAM: 1 GB
VGA: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 256 MB (GeForce 7900 - ATI 1800)
HDD: ~2.5 GB

Optimum
CPU: 3.0 GHz Dual Core
RAM: 2 GB
VGA: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 512 MB (GeForce 8800 - ATI Radeon HD2900)

Nekem minden maxon és minden bekapcsolva 20-35 FPS-el megy egy Amilo Pi3560-on Win 7-tel.(T4300, 3 giga ram, 240GT m)

Konklúzió

Ha a Gothic tetszett ezt is szeretni fogod jó eséllyel. Ha nincs más RPG-d amivel játszanál egy próbát meg ér.

Nálam 7,7\10 pt (Ha a Gothic 3 8,5 és az Oblivion 9,6)

Risen video

Risen Gameplay

Képek Googlival

Gothic oldalon a Risen rész

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.