2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Reborn: Opel Kadett E (1986) part 1

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Egy kis történeti áttekintés, mielőtt belekezdenénk: Sokaknak a Kadett egy régi autó nevét juttatja...

[ ÚJ TESZT ]

Egy kis történeti áttekintés, mielőtt belekezdenénk: Sokaknak a Kadett egy régi autó nevét juttatja eszébe, ami volt, és elmúlt. Nos szeretném elmondani, hogy a Kadett még ma is egy létező autótípus, csupán más néven szaladgál az utakon: igen, ő lett az Astra.
Történt ugyanis, hogy az Opel cégvezetése kitalálta, hogy egységesítsék a modelleket, végződjön mindegyik modell neve A betűre.. Így lett az ötödik generációs Kadett (E Kadett) után a hatodik generációs már F Astra. Rengeteg jegyet megörökölt az elődtől, a tükröktől kezdve az ajtókilincsekig..

Na de ennyit az áttekintésről, bemutatnám pár szóban az autómat: 1986-ban gurult le egy németországi gyártósorról egy 1.3S, 75 pacis motor társaságában, ha minden igaz december végén. 1994-ig Svájcban futott az utakon, majd Magyarországra került. Mi 2002-ben néztünk új autó után, amikor meglátunk velünk szemben parkolni. Rövid egyeztetés után már nálunk is volt. Nagy, kényelmes, és jó volt, akkor volt 16 éves. Ekkor még nem is sejtettem, hogy igazi "szerelem" lesz belőle, de egyre jobban kedveltem.

Eltelt mostanáig 6 év, különösebb problémák nélkül, két apró hiba kivételével csak a szokásos dolgokat kellett cserélni (először a kipufogó vált el a leömlő egyesülésénél, majd a benzinszűrő makacskodott, mert eltömődött, de egy rövid padlógázos sztori megoldotta a problémát), megkapott minden jót, amikor volt rá lehetőség: kisebb motor felújítást, új kipufogó és leömlő, majd nemrég komplett vezérlés felújítást. Hozzáteszem ezt soha nem azért, mert rossz lett volna, hanem mert még jobbá szerettem volna tenni.

Nemrégiben vizsga előtt felmerült, hogy meg kéne csináltatni az alját, megcsinálták, vizsgán is gond nélkül átment. Ekkor már nagyon fontolgattam, hogy meg kéne szépre csináltatni, csak hát az nem kevés pénzbe fájna.. De ezen a nyáron még előadások / vizsgák alatt elmentem dolgozni, időt és fáradtságot nem kímélve dolgoztam, és kerestem a pénzt.. Szünet 4 nap volt, (egész nyáron 4 nap pihenés!!) míg lementem a szüleimmel nyaralni, (ami 8 lett volna, de meló közbeszólt) és egészen a sulikezdésig tartott. Nem bántam meg, ha a pénztárcámra néztem, de az biztos, hogy nagyon nagy kitartás kellett hozzá..

Még mielőtt elvihettem volna, vettem rá eredeti GTE alufelniket, rá 4 új topogót, kicseréltem a műszerfalat fordulatszámmérősre. Ezzel kezdetét vette felújítás. Ekkor még nem tudtam, és nem is látszott, mekkora fába vágtam a fejszémet, de tudtam, nem lesz egy egyszerű út..

Előzetes egyeztetés alapján ott voltam a karosszériásnál, melyet egy márkatársam és egyben haverom ajánlott, ismerőse volt. Átnézte, mondta, hogy megoldjuk, annyira nem tűnt vészesnek. Küszöbök eldurrantak, a hátsó ívek is. Tipikus Kadett betegség.. Egy nap alatt darabokra kapta, majd másnap hívott, hogy jó lenne, ha le tudnék menni hozzá, van egy kis baj.. Ekkor már éreztem, hogy elkezdődött az út göröngyössége..

A hátsó ívek kuka, ezt is tudtam. De miért is? Mert az előző tulajdonos (vagy előtte, sajnos nem tudom) volt kedves, és annyira hozzá nem értővel javíttatta, hogy az elrohadt részt nem levágta, és hozzáhegesztette, hanem natúr átlapolta a kettőt!! Így a régi magától elrohadt, az új meg az időtől.. Így az egészet kivágni, és kipótolni, hogy ki is nézzen valahogy a javítóív..

Majd jött a következő gyógyítani való: a küszöbök.. Ez szerencsére sima ügynek ígérkezett, mert csak levágni, helyére tenni az újat, majd ráhegeszteni.. Persze nem volt ilyen egyszerű, de a metódus ilyesmi volt. Szerencsére mivel nagyon jó szaki csinálta az autót, mikor felhegesztette, akkor megerősítette az emelési pontokat, így azzal se lesz gondom.

Mivel az első sárvédő se volt igazán tökéletes, az autó felújításának filozófiájában azt mondtam, csere az egész, utángyártottan nem került 13 ezer ft-nál többe a kettő, és akkor van egy hibátlan sárvédőm..

Elején nem volt sok munka, az első két nyúlványnál kellett picit hegeszteni, hátul a csomagtartónál viszont a két doblemez belső felénél akadt munka sajnos bőszen.. És mivel sajnos nem létezik javító ív a benzintank beöntő nyíláshoz (pontosabban a 3 és 5 ajtós illetve caravan verzióhoz létezik, csak az teljesen más, mint a sedan-é) így 2 napjába telt a karosszériásnak, míg kivágta, megfaragta, befaragta.. De meglett ez is..

A karosszéria munka vége

Egyik nap békésen dolgozgatok, mikor csengett a telefonom, a karosszériás volt. Kérdeztem, mi újság, mondta, hogy az autó elkészült, mikor tudnánk átvinni a fényezőhöz. Arcomra akkora vigyor ült, hogy alig lehetett levakarni (nem is akartam) és két nappal később ott toporogtam az ajtóban.. 1,5 hete nem láttam, hogy alakult a kicsike, így meglehetősen izgatott voltam.. De nem csalódtam, mikor megláttam, milyen is lett..

A javítóívek és küszöbök felkerültek, immáron teljesen szépen, a belső doblemez is cserélve lett, hézagok beállítva szépen, természetesen minden kikenve alvázvédővel rendesen, nem volt kis munka..

Kapott új csomagtér ajtót is, mert a régit eléggé megette az idő.. Talán ez a kocsi "leggyengébb" pontja, mivel egy hangyányit csálé a csomagtérajtó, nem lehetett jól beállítani, de ez legyen a legnagyobb probléma..

Kapott új jobb oldali ajtókat is, a régit szintén cserélni kellett, de megérte, hibátlanok az ajtók, bár nem volt olcsó, de megérte..

Felkerültek az első ívek is, ezek is kikenve alvázvédővel, ezzel volt talán a legkevesebb munka..

Ha már később erőteljesen sportosítunk rajta, kapott egy kis morcosítást is, meg ezt amúgy is szerettem volna megcsináltatni. Szóba került még egy GSi kopoltyú is, de sajna az kicsúszott az időből..

Természetesen a csomagtér is kikenve alvázvédővel, illetve a komplett utastér is..

És hát így nézne ki elölről.. Nekem ez az egyik kedvenc képem :)
Hozzá kell tennem, ebben az állapotban vittem át lábán a fényezőhöz, az ajtók csattogtak a földutakon mint az őrült, ablak egy darab se, de az élmény megfizethetetlen volt, még ha rendőr el is kapott volna.. Semmi nem kárpótolhatta azt, hogy megint (majdnem 1 hónap állás után) ülhettem benne, megpadlózhattam a földúton, had porosodjon mögöttem az út a végigpörgő kerekektől, és élvezhessem, hogy vezetem..

Végszó

Most sajnos lassan 2 hete a fényezőnél áll, mert sok autó várt még előttem, majd mikor már ki volt a kocsi glettelve, eltörte a fényező a vállát.. :( Szóval most várok, de lassan már nem bírom kivárni..

Akit érdekelne az anyagi vonzat, az úgy is tudja, akit nem, úgyis lehidalna, de fényezéssel együtt olyan 0 és fél misi között lesz a végösszeg anyagostul mindenestül.. Hogy ez sok-e? Nem.. Rengeteg :) És megéri-e? Értelemszerűen meg.. Nemsokára youngtimer lesz, alig lesz rá költség, és még mindig üzembiztos lesz, és ha a tervek jól sikerülnek, akkor egy 2.0 16V szív doboghat benne pár éven belül. Na az már nagy durranás lesz :)

Folytatás

Hamarosan jön, amint kész lesz a fényezés és össze lesz rakva.. Pár héten belül, ha minden jól megy.. Már csak fújni kéne, de eltörte a vállát a fényező, pont mikor már ki volt glettelve :(

Köszönöm, hogy elolvastad :)

Atesz

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.