2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

RC autós blog – Strada EVO

Második (jelenlegi) járgányomat bemutatva leírom az 1:10 arányú RC autók felépítését.

[ ÚJ TESZT ]

Strada EVO XB felépítése

A kis Maverick Atommal szerzett tapasztalatok után úgy döntöttem, következő – nagyobb – autóm is Maverick lesz, a Strada XB Evo. Ismét azt lehet rá mondani, hogy kategóriája legalapabb, már vállalható modellje, ennek megfelelően nem volt annyira drága, menetkész (RTR) csomagban 35 000 forint környékén jutottam hozzá. Ez már egy lényegesen nagyobb és komolyabb gép az Atomnál. Hossza 400 mm, tengelytávja 275 mm, szélessége 250 mm, hasmagassága pedig 26 mm, szóval komolyabb akadályokkal is megküzd. Alap, 540-as, kefés motorja van, amivel úgy 30 km/h körüli végsebességre képes, a mellékelt 1800 mAh-s Ni-MH akkuval úgy 10-15 perc a futási ideje. Távirányítója 2,4 GHz-es, szóval vége az antennával kardozásnak.

Határozottan kellemes megjelenésű jószágnak tartom, ami a szintén szóba került LRP Blast S10-ről nem volt elmondható, pedig az valamivel fejlettebb, és annyival azért nem drágább (úgy 10 000 forinttal) jószág. Szóval – mint a nőknél – a külcsín is számított :) Érdekes, hogy alacsony ára ellenére is fémből készült a lengéscsillapítók és felső lengéscsillapítók bekötője, ami sokféle beállítási lehetőséget kínál. Szintén fémből készült a felváz, a lengéscsillapítóknak viszont csak a feje fém, és ismét csak betétekkel állítható a rugóút. Érdekes, hogy a többi hasonló modellnél vaskosabbnak tűnnek a rugói.

Az első esetleges sokkhatást legyűrve azért látszik, hogy az 1:10-es RC terepjáró nem annyira különlegesen komplex masina. Az alapja egy rendszerint üvegszállal töltött vagy szénszállal erősített műanyag teknő, egyes modellekhez kínálnak tuningos fémteknőt is. Ezt a teknőt felülről a felváz erősíti, ami a Strada Evo-nál fémből készül, sok komolyabb modellnél műanyagot láttam. A felváztra és a teknőre ezután elöl és hátul is egy-egy segédkeret támaszkodik, az hordozza a kerekenként független kerékfelfüggesztéseket, illetve a differenciálokat.

Az én gépemben – úgy tudom, mostanában ez a trend – alacsonyan, a fémből készült felváz alatt fut végig a főtengely, ami összeköti a két differenciált. Ezen a tengelyen ül a fő hajtáslánc meghajtókereke (spur), amit a motor fogaskereke (pinion) hajt. A kettő hányadosa adja meg a motoráttételt, vagyis azt, hogy a motornak hányszor kell körbefordulnia, míg a főtengely egyet fordul. Nekem 48 fogas (48T) spur és 17 fogas (17T) pinion kerekem van, szóval a kettő aránya 2,82. Rendszerint a pinion kerék cseréjével módosítható az áttétel, az én gépemhez 13T-től (ezzel lassulna, nőne az áttétel) egészen 27T-ig (ezzel gyorsulna, csökkenne az áttétel) lehet piniont kapni, szóval akár másfélszeresére is lehetne növelni a végsebességét pusztán a pinion cseréjével, de az ilyen arányhoz az alapmotornál sokkal nyomatékosabb kellene.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.