2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Mihez van jogunk?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Azért jött létre ez az írás, mert sajnos az eladók egy része megakarja kímélni magát a kellemetlenségektől és...

[ ÚJ TESZT ]

Sziasztok!!!

Azért jött létre ez az írás, mert sajnos az eladók egy része megakarja kímélni magát a kellemetlenségektől, és minden ügyintézést a nem kellően tájékoztatott ügyfélre akar hárítani. Itt a PH!-n nem egy írás szól erről. Olvasd végig, mert végén is van egy pár info. Túl kacifántos lenne ha mindent bele írnék.

Az eladónak kötelessége, felvenni a kapcsolatot a szervizzel garanciális probléma esetén, neki kell állni mindenféle közbe jövő költségeket (gondolok itt a futárra). Erről a készülék bevételekor adnia kell egy jegyzőkönyvet melyben rögzíti a dátumot, és a hibát. Ebből egy példányt kap az ügyfél, továbbá se a számlát, se a garancia papírt nem tarthatja meg az eladó. Készülék az eladónak 15 napon (a két jegyzőkönyv közt eltelt idő nem vonatkozik bele a garancia idejébe, vagyis kitolódik annyival) belül megjavítva vissza kell adnia a tulajdonosnak, és erről is egy jegyzőkönyvet kell kiállítani, dátummal, és mellékelni kell a szerviz által kiadott papírt, melyben rögzítik a készülékben kicserélt alkatrészek listáját. A kicserélt alkatrészekre a garancia idő ismét előröl kezdődik, amihez nem nyúltak annak ketyeg tovább. Amennyiben nincs lehetőség javításra, az eladónak lehetősége van az azonos típusú, és új készülékre való cserére, akkor eszerint kell eljárnia. De ha nincs lehetőség rá, akkor ki kell fizetnie a számlán lévő összeget, esetlegesen köthetnek külön megállapodást, az ügyféllel. Amennyiben az eladó nem teljesíti a rá kiszabott határidőt (fentebb a 15 napos rész), és eltelt kb. 30 nap, akkor jogunkban áll elállni a szerződéstől (ami csak is az ügyfélen múlik, nincs bele szólása az eladónak) jelentős kellemetlenségre hivatkozva, és amennyiben visszaadjuk a készüléket minden tartozékával, megkapjuk a számlán lévő összeget (nem kötelezhet, hogy abban boltban vásároljuk le).

Amennyiben nem hajlandó az eladó intézni a szervizelést, nem ad ki jegyzőkönyvet a készülék be/kiadásakor, túl hosszúra nyúlik a szervizelés (legalább 30 nap), és nem hajlandó visszaadni a pénzt, kérhetjük a vásárlók könyvét, melyben részletesen leírva elpanaszolható az ügyfél sérelmei. A vevő papírt elkell tenni, hogy később ne legyen belőle probléma. Amennyiben az eladó nem hajlandó átadni a vásárlók könyvét, polgári eljárást kezdeményezhetünk, ami akár a bolt bezárásával is járhat.

Ha a számlán, nem természetes személy név, hanem cég név szerepel. Elfogadható reklamáció esetén, kivétel ha nem további értékesítésre szánja a cég.
Az eladónak a készülék megvételkor hatályban lévő jogszabályok értelmében kell cselekednie.

Ami kimaradt:

Készüléket az eladónak 15 napon (a két jegyzőkönyv közt eltelt idő nem vonatkozik bele a garancia idejébe, vagyis kitolódik annyival) belül megjavítva vissza kell adnia a tulajdonosnak
...
Amennyiben az eladó nem teljesíti a rá kiszabott határidőt (fentebb a 15 napos rész), és eltelt kb 30 nap, akkor jogunkban áll elállni a szerződéstől

Törekednie kell, hogy 15 napon belül, jelentőseb kellemetlenség okozása nélkül megjavítsa. Ez nem olyan kemény határ. Egy hűtőszekrény esetében, nyáron, már egy hét után is mondhatja az ügyfél, hogy jelentősebb kellemetlenséget okozott neki, eláll a szerződéstől. Egy második TV a gyereknek még 30 nap után se olyan kellemetlen dolog, de persze hivatkozhat arra.

Mikor áll módjában az ügyfélnek, javítás helyett cserét kérnie, ill mikor mondhatja az ügyfél hogy nem akarja ezt a típust tovább használni, és ilyenkor mit tehet?

Nincs egyértelműen meghatározva, de ha már többet "betegeskedett" a készülék mint amennyit használta az ügyfél, 3-4-szer vitte szervizbe, akkor biztos. Itt is arról a bizonyos "jelentősebb kellemetlenségről" van szó. Ha havonta vissza kell mennie a készülékkel, akkor az jelentősebb kellemetlenség, és elállhat a szerződéstől.

Mit tehetünk ha pl karcolva adják vissza, meg lehet-e valahogy ezt előzni?

Ha az eredeti jegyzőkönyvben benne volt, hogy teljesen épen vették át, akkor kártérítést kérhet az ügyfél, de ez már nem fogyasztóvédelem. Polgári peres úton lehet érvényesíteni. Habár ha az ügyfél nem szereti a karcos laptopot, akkor ez jelentősebb kellemetlenség, és elállhat a szerződéstől, erről a lentebb lévő belinkelt fórumon lehet megkérdezni.

A vásárlók könyvében szerepelt panaszokkal ki foglalkozik, és mikor várható rá válasz?

30 napon belül válaszolniuk kell rá, ha nem teszik, a helyi jegyzőnél lehet panaszt tenni.

A kicserélt alkatrészre ugyanannyi garanciát kell adniuk mint eredetileg a laptopnak megvételkor volt?

Ezt pontosan nem tudom, ha sikerült kideríteni kijavítom.

Mit tegyek ha pl. LCD monitort pixel hibával viszek vissza és az eladó nem hajladnó bevenni, mert azt mondja szabványon belül van?

Magyarországon jelenleg érvényes jogok szerint az eladó a szerződésben szavatolja, hogy hibátlan készüléket add el, az ügyfélnek.

Tömegközlekedési eszközön nem szállítható, eszközökre garanciát kicsit másképp lehet érvényesíteni.

Az eladót nem lehet kötelezni a cserekészülék (amelyiket akkor szoktak adni ha beadjuk a készülékünket szervízbe) adására.

Alábbi jogszabályokra hivatkozhatunk:

1959. évi IV. törvény a polgári törvénykönyvről

A jótállás, a szavatosság és a hibás teljesítés legalapvetőbb szabályai, bővebben lásd a 151/2003. és a 49/2003. Korm. rendeletekben.

1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről

A fogyasztói érdekek védelme, elvei, a fogyasztóvédelmi intézmények.

151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról

A jótállás alapvető és részletes szabályai, ezekre a termékekre - de kizárólag ezekre - kötelezően 12 hónap jótállás van. (Ezzel a szöveggel a 2005. június 1. utáni vásárlásokra érvényes.)

49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet a fogyasztói szerződések keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről

Kijavítás, kicserélés, elállás - hogyan is kell ezeket végrehajtania a forgalmazónak. (2004. jún. 30. utáni vásárlásoknál a 6. § már nem érvényes.)

17/1999. (II. 5) Korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről

Ha katalógusból, telefonon, e-mailben, telefaxon, interneten vagy egyébként közvetlen kapcsolat nélkül rendeltél árut vagy szolgáltatást, ezek a szabályok érvényesek.

Ez az írás [erről a fórumról] származó forrásokból íródott. Jó magam szedegettem össze, és ellenőriztettem le. Valamiben nem lennétek biztosak, vagy már megtörtént a baj, nyugodtan kérdezhettek tőlem, vagy kérdezzetek rá a linken lévő fórumon.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.