2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

HD 4850 512MB: 19” vs 22”

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A minap birtokába jutottam egy Acer AL2216WBsd monitornak, amely az előző Hyundai Q90U TFT-met váltotta.

[ ÚJ TESZT ]

A minap birtokába jutottam egy Acer AL2216WBsd monitornak, amely az előző Hyundai Q90U TFT-met váltotta. Adott volt tehát a kérdés, vajon hogy birkózik meg a HD 4850 512MB az új monitor 1680x1050-es felbontásával szemben az előző 1280x1024-es felbontásával. Ez pár programban mért FPS eredmények alapján igen egyszerűen összehasonlítható. Magát a színhűséget és egyéb technikai jellemzőit nem részletezném, arra vannak külön tesztek, de egy kis összehasonlító táblázatban azért összefoglaltam a legfőbb tulajdonságaikat:

A maximális fényerő és kontrasztarány mind két monitornál egyforma. Az Acer kalibrálás nélküli színhűsége jobb, mint a Hyundai-é. Okos megoldás az Acer monitorban, hogy profilokként állítható a fényerő. Ilyenkor pár gombnyomás segítségével válthatunk például a filmnézős és fotónézegetős profilok között. Viszont a Hyundai talpába integrált USB hub igen hasznos, ami sajnos az Acer-ből kimaradt.
Maga a tesztmetódus a mondhatni szokásos, ugyanazon beállítások mellett (csak a felbontásban lesz különbség), ugyan azt az útvonalat bejárva mérem a minimum, az átlag és a maximum FPS számot. Ezen kívül lesz egy-egy szintetikus mérés is a GPU Caps Viewer és a 3DMark06 segítségével natív felbontáson.
A processzor órajelét 3,51GHz-re emeltem, hogy az esetleges processzor limit által okozott fals eredményeket kiküszöböljem, hiszen most a videókártya teljesítményére vagyok kíváncsi. A videókártya esetében nézek egy alapórajeles teljesítményt, illetve egy emeltórajeles eredményt is. Mivel maga a CCC nincs fent a gépen csak a képernyőmeghajtó program ezért minden beállítás teljesen alkalmazásvezérelt.

Itt tennék még egy kis kitérőt, sokszor folyik a vita érdemes-e XP 32 bit alá 4GB-ram. A tesztelés alatt először nyílt alkalmam megnézni mennyit számít játékok alatt a 2GB helyett 3,5GB (a 3GB-os kapcsoló be volt kapcsolva). Nos a Crysis és UT3 pálya betöltése nagyon sokat gyorsult, a többi játéknál nem vettem észre ilyen jelentős gyorsulási különbséget.

A tesztkonfiguráció fontosabb alkotó elemei:

Gigabyte EP35 DS4 (F3)
Intel Core2 Quad Q6600 (G0) @ 3,51GHz + Thermalright Ultra 120A
G.Skill F2-8000CL5D-4GBPI @ 975MHz (5-5-5-15)
Sapphire HD 4850 512MB + Zalman VF1000LED + Tt VRM borda
Samsung Spinpoint SataII (HD080HJ) - 8MB cache
Corsair TX650 – 650W

Windows XP Prof. 32 bit + SP2
ATi 8.12 Display Driver
DirectX 9.0C (2008.nov)
Fraps 2.9.5

A tesztelt programok:

3DMark06 1.1.0 (Default)
GPU Caps Viewer 1.6.2 (Furrendering MSAA 0)
Need for Speed Undercover (High, 6x AA)
Race driver GRID (High, 2x MSAA)
Fallout 3 (Ultra high)
Unreal Tournament 3 (default)
Crysis (High, 0x AA)

A 3DMark06-ban pontosan látszik, hogy mekkora sebesség csökkenést okoz a felbontás növekedése.

A GPU Caps Viewer mai utolsó szintetikus tesztem, azt hiszem ehhez sem kell különösebb kommentárt fűznöm.

Az NFS-ben látható sebesség csökkenés még bőven az élvezhető fps-számon belül marad, tehát itt is elég egy HD 4850 a magasabb felbontáshoz is.

A GRID is szépen tartotta az fps számot, előzetes elvárásaim felett teljesített a kártya.

Fallout 3-ban az első tesztben a minimum fps 3 lett, de ez csak kezdeti nehézség. Az első ilyen "berántás" után teljesen simán futott a játék, erre utal a magas átlag fps szám is, a maximum fps-ek 60 körül tömörülnek, ez a Vsync miatt történt (sajnos ezt csak utólag vettem észre).

Az UT3-ban minden esetben a Vsync miatti 60 FPS max limit közelében voltam, tehát a HD4850-en ez a játék nem fog ki még nagyon magas felbontáson sem, ami kivált képen jó hír, hiszen ez a játék egyértelműen nV párti.

A Crysis voltaképpen játszható marad magas felbontáson is kis tuninggal, bár ha egyszerre sok ellenfél ront ránk akkor bizony meginog az fps számláló.

Konklúzió:

Próbáltam egy viszonylag átlagos tuning értéket belőni a vga-nál, hogy az esetleg kevésbé tuningos HD4850 tulajok is tudják kb mire számíthatnak. A négymagos processzor előnyeit egyik játék sem használja ki a teszteltek közül, ezért a többi játékban kapott eredmény ekvivalens egy azonos órajelű kétmagos processzorral (feltételezve az azonos L2 cache sebességet, méretet és azonos QPB sebességet) elérhető eredménnyel.

Azt kell megállapítanom, hogy összességben az 512MB-os HD 4850-en nem fogott ki a 1680x1050-es felbontás. Ugyan a Crysis-nál némiképp lejjebb kell szorítani a beállításokat vagy pedig a vga-nál erősebb tuningot kell alkalmazni, de a többi játékkal vígan elboldogul.

Azóta történt

  • HD4850 vs GTX260

    A mai verseny apropóját a videókártyám lecserélése adta. Mindig letesztelem az új "vasat", hogy...

Előzmények

  • 3DMark06: 8800GTS VS. HD 4850

    Mikor új hardvert szerezek be, mindig kíváncsi vagyok, mennyivel tudd többet az új "vas" a régihez képest.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.