2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Hány MHz kell egy 8800 GTS-hez?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A következő tesztemben arra a kérdésre keresem a választ, hogy milyen gyors processzor...

[ ÚJ TESZT ]

A következő tesztemben arra a kérdésre keresem a választ, hogy milyen gyors processzor kell egy G92-es 8800 GTS kihajtásához. A G92 topikban ismétlődően felmerül az a kérdés, hogy milyen gyors processzor kell egy 8800 GTS kihajtásához. Ebben a tesztben, két szintetikus és öt játékban nyújtott teljesítményét vizsgálom. Először a processzort alap órajelén (2,4 GHz), majd egy közepes mértékű tuninggal (3 GHz) és egy erősebb tuning beállítás mellett (3,5 GHz). A videókártya alap órajelen fog üzemelni végig (gyári OC órajelen). Mivel a processzor sebességén lesz a hangsúly, ezért a memóriát mindig úgy állítom be, hogy 800 MHz közelében legyen, ne befolyásolja (vagy csak minimálisan) a teszteredményt az eltérő memória sebesség és időzítés. (Sajnos a 3,5 GHz-hez, csak 780 MHz-es memória órajelet tudtam párosítani, mert ez van a legközelebb 800-hoz). A processzor limithez közelebb álló 1280x1024-es felbontáson tesztelek, de hogy kihívás is legyen a vga-nak minden lehetséges látványjavító bekapcsolása mellett mértem az eredményeket (HDR, AA és AF), hiszen általában mindenki használ látványjavítókat. A játékok során feljegyzésre kerül a minimum, a maximum és az átlag FPS. A teszt célja, nem a minél nagyobb FPS kipréselése a gépből, ezért a 3DMark06 esetében sem pontrekordra törekszem ezúttal. Itt csak az SM2 / SM3 pontszámnövekedést veszem figyelembe (tehát a feltüntetett pontszám nem tartalmazza a cpu score-t). A teszt alatt a C1E, EIST, és a DES végig ki lesz kapcsolva. A tuningot BIOS-ból végeztem, az FPS mérésre pedig a Fraps 2.9.4-es verzióját használtam. A tesztek közben az Nvidia driverben (169.21 WHQL) a legszebb minőségre állítottam, illetve a tesztelt játékokban is az elérhető legszebb beállításokat alkalmaztam.

Tesztkörnyezet:

Gigabyte EP35 DS4 (F3-as BIOS)
Intel C2Q Q6600: 2,4 GHz - 3 GHz - 3,5 GHz (9x266; 9x333; 9x390)
SuperTalent T800: 800 MHz - 800 MHz -780 MHz (5-5-5-15)
BFG 8800GTS 512 OC: 675/1674/1950 MHz - 169.21-es driver
Samsung SataII 8 MB Cache
Chieftec GPS-550AB - 550W
Hyundai Q90U DVI (1280x1024 - 60Hz)
Windows XP Professional 32 bit, SP2

A tesztelt programok:

A tesztprogramok közé a közelmúlt ismertebb játékain kívül próbáltam 1 - 2 olyan játékot is beválogatni, amik még nem nagyon szerepeltek hasonló tesztben de azért a hardware igényük is megvan. Az autós játékoknál (TDU, NFS), ugyan azt a versenyt játszottam újra a különböző processzorsebességeknél, míg a többi játéknál ugyan azt a csatát, pályarészt jártam be újra.

Ozone3D - GPU Caps Viewer (Fur rendering 600 x 600, MSAA: 4x)
Futuremark - 3DMark06 (alap beállítás)
Atari - Neverwinter Nights 2 (1280x1024 High beállítás)
Microsoft - Dungeon Siege 2 (1280x1024 High beállítás)
Atari - Testdrive Unlimited (1280x1024 High beállítás, HDR)
Atari - The Witcher (1280x1024 High beállítás)
Electronic Arts - Need For Speed Carbon (1280x1024 High beállítás)

A teszt:

Az első szintetikus teszt a GPU Caps Viewer program volt ahol a fur rendering „szőrös fánkja” dolgoztatta a rendszert. 2,4 GHz-es mérés, a 3 GHz-es és 3,5 GHz-es mérés közti különbség igen minimális volt, vélelmezhetően ez a vga limit közeli beállítás miatt volt így.

A második szintetikus teszt a 3DMark06 volt. Itt is mind a három órajelen (2,4 GHz3GHz3,5 GHz) lefuttattam a tesztet. 3 GHz és 3,5 GHz közötti SM2 és SM3 pontszámok közötti növekedés jóval kissebb mint amit 3 GHz és 2,4GHz közötti órajelemelés hatására kimértem.

Az első játék a Neverwinter Nights 2 volt, itt érdemes a minimum fps-ek növekedésének megfigyelése, ugyanis a játékban nem lehet kikapcsolni a Vsync-et, ezért egyetlen esetben sem haladta meg 60 fps-t a maximális érték. Itt egyértelműen látszik, hogy 3 GHz és a 3,5 GHz közti fps különbség minimális, tehát 3 GHz felett már vga limitbe ütközünk.

Második tesztelt játéknál, a Dungeon Siege 2-nél is sajnos kikapcsolhatatlannak bizonyult a Vsync, éppen ezért itt csak a minimum fps változását érdemes megfigyelni, hiszen egyetlen esetben sem ment 60 fps fölé a számláló. Itt már nagyobb az fps növekedés 3 GHz és a 3,5 GHz-es beállítás között, mint az az NWN 2 esetében volt látható.

A Testdrive Unlimited tesztelésekor a processzor alap órajelénél kisebb fps-t produkált a minimum fps-es mérés, míg maximum fps számban többet, mint tuningolva. A különbség olyan csekély, hogy ez lehet mérési pontatlanság is. A 3 GHz-es órajel és a 3,5 GHz-es órajel közötti fps különbség itt szinte elhanyagolható.

A The Witcher-ben szép lineáris növekedés látható. Ahogy nő a processzor órajele úgy nő az fps szám is. Itt egyértelműen processzor limit hátráltat a magas fps-szám elérésében.

A Need for Speed Carbon-ban is a The Witcher-nél tapasztalt növekedés látható. A processzor limit itt is szépen hátráltató tényező alap órajelen. Viszont itt sincs jelentős fps növekedés ha 3 GHz-ről 3,5 GHz-re tuningoljuk a processzort.

A konklúzió:

Érdekes, hogy az első szintetikus tesztnél a processzor sebesség növelése alig hozott némi FPS javulást. Ebből arra lehet következtetni, hogy itt már bizony vga limit közeli beállítás volt. 3DMark06-ban 2,4GHz és 3GHz közti SM2 / SM3 pontszámnövekedés jelentős, míg a 3 GHz és 3,5 GHz között órajel növelés hatása már nem ilyen számottevő pontnövekedést eredményezett (nyilván a videókártyát tuningolva nem ez lenne a helyzet). Számos esetben nem ment feljebb az FPS számláló 60-nál a Vsync miatt. Sajnos ez nem minden általam tesztelt játékban kapcsolható ki (NWN 2 és DS 2), így itt inkább a minimum FPS-ek változásasára érdemes figyelni ebben a két esetben.

Összeségében elmondható, hogy egy 3 GHz körüli 2 / 4 magos processzor is elegendő, hogy kihajtsa a 8800 GTS-t alapórajelen (gyári OC-vel). A legtöbb játékban a plusz 500 MHz-nyi sebességnövekedés nem hozott jelentős változást. Mind a szintetikus tesztekben, mind a valós játékoknál nem volt annyira érezhető fps növekedés ha 3 GHz-ről 3,5 GHz-re növeltem az órajelet, mint amikor 2,4 GHz-ről 3 GHz-re emeltem. Természetesen hangsúlyozom nem tuning rekord esetére értendő eme megállapítás.

Azóta történt

  • PhysX: 8800GTS + 8600GT

    A mostani tesztemben arra keresem a választ, hogy egy G92-es GPU-val ellátott 8800GTS esetén mennyit gyorsít...

  • Q6600: Tuning számokban

    Egy korábbi tesztemben azt vizsgáltam, hogy mennyit gyorsul a rendszerem, játékok alatt a processzor...

  • PhysX: Társkártyával vagy nélküle?

    Következő tesztemben arra a kérdésre keresem a választ, hogy egy jelenleg középkategóriás videókártya...

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.