2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Ha csak kicsiben játszunk...

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Két processzor egy Radeon 2600XT-hez való viszonyát szeretném nektek bemutatni ezzel a kis méréssel.

[ ÚJ TESZT ]

Üdvözlök mindenkit.

1. Mindenek előtt....

VS.

512Kb L2 cache vs. 2Mb L2 cache

Két processzor egy Radeon 2600XT-hez való viszonyát szeretném nektek bemutatni ezzel a kis méréssel.
A teszt nem egy CPU-VGA párosításról szól, mivel csak egy VGA szerepel benne, arra például ott a legutóbbi szakemberek által készített PH!-s teszt, ami szerintem nagyon jól sikerült.

Bár én nem vagyok szakember, még is úgy gondoltam megosztom veletek a közelmúltban szerzett tapasztalataimat egy Intel E1200-as processzorral kapcsolatban.
Eredetileg egy E4500 erőlködik a gépemben, de nem rég alkalmam nyílt kipróbálni az egyik kistestvérét is, melyet fentebb neveztem meg.

A két processzor között valójában annyi különbség van, hogy az E1200-ban 512 Kb L2 cache kapott helyet, valamint 1.6 Ghz a gyári órajele, az E4500-ban pedig 2Mb L2 cache, és 2.2 Ghz a gyári órajele. Fontosnak tartom elmondani, hogy mindkettő 800Mhz-es FSB-vel rendelkezik, így a kisebbik versenyző az alap órajelet 8x200Mhz-el, míg a nagyobbik 11x200Mhz-el éri el.

A méréseket elvégeztem alapórajelen is, és 2.6 Ghz-en is, hogy lássuk mi helyzet ha azonos órajelen szerepeltetjük a két procit.
Ezzel kiderül az is, hogy ha tuningolunk, akkor is érdemes-e megvásárolni a E4500-at egy alsó-középkategóriás VGA-hoz, mint például egy Nvidia 8600GT/GTS-hez, vagy egy Radeon 3650/2600Pro/XT-hez.
Az E1200 kiskereskedelmi ára 8-12000 HUF között mozog, míg egy E4500 18-22000 HUF között ingadozik. Én személy szerint 24000 HUF-ért jutottam hozzá az év elején nagykerben, akkoriban a kiskereskedelmi ára még elérte a 28-30000 HUF-ot is.

2. Lássuk a teszt konfigurációt.

Bemutatom szerény vasam:

Alaplap: ASUS P5K SE
Processzorok: E1200, E4500
VGA: Sapphire Radeon 2600XT (alapon)
RAM: 2x1Gb 800Mhz DDR2 Kingmax
Merevlemezek: WD320Gb AAKS (rendszer), WD250 Gb
Tápegység: FSP 350W PNF
Operációs rendszer: Windows Vista Ultimate SP1 32bit
Driver verzió: 8.6
Megjelenítő: 19" Haans-G HS191D TFT (max. felbontás 1280x1024 75hz)

3. A tesztben szereplő programok.

1. Crysis DX9
2. Call Of Juarez DX9
3. World In Conflict
4. Call Of Duty 4
5. NFS Pro Street
6. 3DMark 06
7. Everest Ultimate Edition 4.5v. (CPU Queen)

Úgy gondolom ez a 7 program éppen elég arra, hogy kiderüljön vajon elegendő-e egy E1200 a 2600XT maximális kihajtásához, vagy másképp fogalmazva kell-e ennél nagyobb proci az alsó kategóriás VGA-k kihajtásához.

Nem erős, de nem is olyan gyenge....

A Crysis teszteléséhez a kis benchmark progit használtam, azon belül is a CPU tesztjét.
A World In Conflict-nál szintén a belső benchmarkot futtatam le kétszer egymás után, minden alkalommal.
A többi játéknál -kivéve persze a Pro Street-et - megpróbáltam akcióval teli helyszíneket választani. A COD4-ben például az első pályát választottam, ott egy épületből kell kitörni, átmenekülni egy másik félig szétbombázott kunyhóba, miközben 30 felől lőnek minket, meg gránáttal dobálnak egyfolytában.
A Call Of Juarez-nél szintén próbáltam minél többször akcióba keveredni, sőtt közben felrobbantok egy puskaporos hordót.
A Pro Street-ben egy vadonat új profilt indítok el, és az első megmérettetés hajszáját tolom végig, ami két körös. Mind eközben a FRAPS benchmarkját futtattam.

4. A mérések eredményei.

A mérések eredményeit egy exel táblázatra vezettem föl, ott szerepelnek a minimum, és a maximum fps értékek is. A diagrammok már csak az átlag fps (avg) erdményeit tartalmazzák. (Ha valakit érdekel itt a link a teljes táblázathoz)

A méréseket 3 felbontáson végeztem el, 800x600, 1024x768, valamint 1280x1024. Mielőtt még bárki is olyan megjegyzéseket tenne, hogy "ki játszik olyan felbontáson manapság", annak csak igazat tudok adni, valóban nem játszik senki 800x600-as felbontáson.
Én végül is csak a teszt kedvéért szerepeltetem, mivel így tudom igazából szemléltetni a két processzor közötti különbséget, a viszonylag kis teljesítményű videó-kártya miatt.

A másik két felbontás annál érdekesebb, hiszen aki ilyen VGA-t vásárol, az elsősorban nem 1680x1050-es felbontáson szeretne játszani, hanem inkább 1024x768, vagy kompromisszumokkal 1280x1024-ben.

4.1 Crysis DX9, No AA, medium

A Crysis ismereteim szerint a legéhesebb játékok közé tartozik VGA tekintetében, ez látszik is fenti ábrán. Érdemes megjegyezni, hogy kis felbontáson még képes gyorsítani a processzor a videókarit, akkor amikor emelünk az órajelen, viszont 1280x1024-ben már végképp kifullad a 2600XT. A grafikont nézve megfigyelhetjük azt is, hogy a Crysis-nél bizony számít az L2 cache mérete, még ha nem is ez határozza meg főleg.

4.2 Call Of Juarez DX9, SM3.0, medium details

A Call Of Juarez-nél ez már nem így volt. Szinte végig limites volt a VGA, és a processzor teljesítménye már nem játszott meghatározó szerepet a játéknál. Ha nem tudom, hogy melyik proci van a gépben, akkor azt még megtippelni sem tudtam volna.Hiszen mindkét processzorral mindegy milyen órajelen, végül is ugyanúgy futott a játék. Ez érdekes, pedig háromszor is elvégeztem a tesztet.

4.3 World In Conflict beéptett benchmark, medium beállításokkal

A World In Conflict-nál az a helyzet állt elő, hogy az E1200-al alapórajelen a játék végül is játszhatatlan volt 1280x1024-es felbontáson. Míg tuningolva majdnem utolérte az E4500-at, és végre tökéletesen játszható volt a játék. Itt is látszik, hogy bizony 512Kb L2 cache és 2Mb L2 cache között bizony van különbség, még ilyen kis VGA-nál is.

4.4 Call Of Duty 4 medium details, 2xAA

Ennél a játéknál be kellett kapcsolnom a 2xAA-t, mert egyébként iszonyatosan ugrált föl s alá az fps. Itt úgy gondolom nem sok kommentárt kell hozzáfűznöm, mindegy hogy melyik CPU van a 2600XT alatt, végül is ugyanúgy ment mind két esetben. Mondjuk meg őszintén, szuperül. A kis Radeon imádja ezt a játékot. Megkockáztatom, még 1680x1050-ben is játszható lenne, élsimítás nélkül.

4.5 Need For Speed Pro Street medium details, car details high, smoke on

A Pro Street, gondolom sokan sejtik, vagy tudják egy igazi "processzor-éhes" program. Hát ez meg is látszik a fenti diagrammon. Megjegyzem nálam valamiért szaggat a játék, illetve nem tűnik folyamatosnak az 1.1 patch nélkül, még akkor is ha közben 50 fps-em van. Az E1200-al alapórajelen bevallom szörnyű élmény volt játszani. Végig processzorlimites volt a játék, minden egyes felbontáson. Az E4500-nál viszont (2.2Ghz-en is) már inkább vegyes limitbe ütközünk, éppúgy az E1200-nál 2.6 Ghz-en.
A két processzor közötti különbség 2.6 Ghz-en és 1280x1024 felbontáson már el vész. Itt végül is a VGA fulladt már ki.
Még egy említésre méltó gondolat: Azért nem elhanyagolható eredmény az sem, hogy 1.6Ghz-ről 2.6Ghz-re történő órajel emelés az E1200 esetében 1024x768 felbontáson 8 fps-t hozott átlagosan, ami végül így játszhatóvá tette a Pro Street-et. Igaz ehhez 1Ghz-et kellett húzni

4.6 3DMark06 eredmények

Az alábbiakban közölt eredményekhez nem kívánok sok kommentárt fűzni.

A 3DMark06-os eredmények, végig az adott órajelhez igazodnak százalékos arányban.
Ez azt jelenti, hogy a hiedelmekkel ellentétben a 3DMark-ot nem igazán érdekli ilyen szinten az L2 cache mérete. Inkább az adott órajel, a magok száma, és gondolom az utasításkészletekben való eltérés a meghatározó az eredmények kimenetelében. De ezt majd egy szaki megmondja nekünk itt a PH!-n.

E1200 1.6 Ghz-en (8x200Mhz): 4180 pont katt a képért

E1200 2.6 Ghz-en (8x325Mhz): 4533 pont katt a képért

E4500 2.2 Ghz-en (11x200Mhz): 4488 pont katt a képért

E4500 2.6 ghz-en (10x260Mhz): 4596 pont katt a képért

4.7 Everest Ultimate Edition 4.5v. CPU Queen

Ez a teszt igazából csak érdekességképpen készült. Nincs semmilyen konklúzióm ezzel kapcsolatban. A játékok játszhatóságával kapcsolatban egyébként sem szolgál igazi informatív adatokkal. Ahogyan az órajelet emeljük, úgy nőnek a pontok.

E1200 1.6 Ghz-en (8x200Mhz): 6848 pont katt a képért

E1200 2.6 Ghz-en (8x325Mhz): 11100 pont katt a képért

E4500 2.2 Ghz-en (11x200Mhz): 9425 pont katt a képért

E4500 2.6 Ghz-en (10x260Mhz): 11108 pont katt a képért

5. Zárszó

Végül is nem sokat szeretnék elmélkedni a teszt eredményein, hiszen a grafikonokból minden kiderül. Átlagosan talán 8-10% lehet a különbség a két processzor között a 2600XT tükrében. A két processzor ára viszont nem ezt tükrözi.
Ezzel kapcsolatban kíváncsi lennék egy tesztre, ahol nagyobb VGA-kat hajtanak hasonló konfigban, ott valószínű reálisabb képet kapnánk.

Az E1200 alapórajelen nem minden esetben képes kihajtani a 2600XT-t.
Viszont egy kis tuninggal kb. 2.5-2.6 Ghz környékén már megbírkózik a feladattal. Nehéz lenne ítélkezni most egy 8-9000 HUF-os processzor teljesítménye fölött. Nem is teszem. Hiszen valamelyik játéknál sokat számít az L2 cache mérete, valamelyiknél pedig kevésbé. Ha most kellene processzort vennem a 2600XT mellé, akkor minden bizonnyal az E1200-at vennék, vagy a 2xxx széria valamelyik tagját. Ha azt is belevesszük, hogy később fejleszteni fogunk, akkor viszont nem ilyen egyértelmű a helyzet. A két processzor ára adott, mindenki döntse el, mit tervez a jövőben.

Inkább várom a Ti véleményeteket az eredményekkel kapcsolatban.

Nagyon szépen köszönöm mindenkinek aki elolvasta első írásom, remélem nem okoztam sok kellemetlen percet vele senkinek.

Külön köszönöm gbors-nak a tanácsokat a diagramokkal kapcsolatban.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.