2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Modding rovat

Ferrari V12 PC és hobbi CNC

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Mindig is szerettem alkotni. Idáig legfőképp autókat építettem. Most másik hobbimmal próbálkoztam.

[ ÚJ TESZT ]

Ferrari V12 PC

Jelenlegi konfig.:
ASUS P9X79
I7-3930K@4200
ASUS R9 290 CFX
16GB Kingston ram
OCZ 128GB SSD
1GB HDD

Másik gépem.:Trabi

Szeretek bütykölni. Ebben édesapám is partner, most is besegített, ha két kéz kevés volt.
Idáig legfőképp autókat bütyköltem, ott értem el sikereket, háromszor voltam legális gyorsulási versenyen kategória bajnok. (Google-ba írd be: "sárga Trabant, az örök szerelem"). Amire még nagyon büszke vagyok, az saját építésű CNC marógépem.

Autómániámból eredően egy saját építésű számítógépházat készítettem, ami a gyerekkorom óta tartó Ferrari rajongásomból kifolyólag mi más lehetne, mint a régi V12-es motorokra hajazó gépház. Nálam most már évek óta minden, amit csinálok, a számítógép előtt eltöltött hosszú tervezéssel kezdődik:

Régebben láttam a neten vákuum formázásról videót, ami akkor nagyon megtetszett. Gondoltam, ha már van CNC a garázsban, akkor mi lenne, ha marnék vákuum formákat.
Ezután nekiálltam keresgélni alapanyag után. Fából nem akartam csinálni, mert az nagyon szemetel, így a danamid mellett döntöttem. Találtam is egy szép, nagy, eladó táblát, megvettem, és nekiálltam megmunkálni.

Itt láthatók a képek megmunkálás közben, és a kész darabok. A vákuum formázó gép is házi termék!

Bár régen vagyok a CNC-s szakmában, ezek voltak az első komoly 3D-s megmunkálásaim. A karburátorok is vákuum formázva lesznek. A karburátor tűte (tölcsér a tetején), az már kicsit másképp készült: 32-es átmérőjű PVC csőből melegen formázva, majd egy esztergált alumíniumra lett melegen ráhúzva.
Az esztergagépet szüleimtől kaptam szakmunkás koromban: jó kis öreg, orosz technika, de a mai napig tökéletesen teszi a dolgát, csak a motort kellett lecserélni nemrég, kb. 23 év után.

Ezután jöhet a ház maga. Az elemeket lemezből martam ki, majd CO, és ponthegesztő segítségével lett összeállítva (ez tartott a legtovább).

Egyetlen idegen anyag van benne, az alaplap tálca, a többi mind saját termék.

De ha már minden saját akkor a venti rács se legyen más:

Itt már átlátszó anyagból, ami belülről lesz festve.

A gépház oldalára is kellett valami szépet alkotni. Egy nagyméretű ágaskodó ló volt az elképzelés, de alapanyag hiányában vettünk egy húsvágó deszkát, ebből lett a vákuum forma.

A képen láthatók a marás lépései és a próba vákuum.

A kész oldallap.

Ezután következett a szelepfedelek festése, amik belülről lettek festve (az eleje és a karburátorok is ezzel az eljárással készültek).

Jöhet a ház festése: belül fekete, kívül alumínium színű.
Alapozással kezdtem a műveletet és lefestettem a rengeteg kiegészítőt is.

Végre elérkezett az összeszerelés.
A merevlemezek a ház felső részében kaptak helyet (ezek kaptak 2 db 8 cm-es ventit).

A ház kapott 3 db 12 cm-es ventit. Nagyon jól sikerült, halk, és hűs. Beszerelésre kerültek az előlapi csatlakozók.

Képek a kész házról (itt látható a régi gépházam is).

Nagyításhoz klikk a képre.

A végére egy kép a vákuum formázásról. A képen látható a vákuum asztal, és a két darab tartály, melyek kompresszor segítségével vákuumozva vannak. A tartályok csatlakoznak a kifúrt lap alatt lévő kamrához. Az anyag befogatására lécből készült keret szolgál. Öntapadós gumi szigetelő biztosítja a légmentes zárást a keret, az anyag, és az asztal között. Az anyag felmelegítéséhez 2 db 1900 wattos fűtőtestet használok. Az anyagot kb. 160-180 Celsius fokra kell melegíteni.

Egy kis videó.

[Vákuum formázás]

DCMM-re készült módosítások

DCMM-re készült módosítások:

A teljes karburátor sor le lett gyártva alumíniumból.

Minden karbi kapott tengelyt, és pillangószelepeket.

Az elektronika is módosult. Potméterrel vezérelt futófényt kapott a kipufogósor. A ledek YouTube-os videó alapján gyújtássorrendben lettek beépítve. Találtam egy Fuzzy Engine nevű programot a neten, ami egy kontrollerrel is működő motorhang szimulátor. Vettem egy olcsó kontrollert. Géza barátom segített a futófény és kontroller elektronikát egy sztereó potméter segítségével összehangolni. Ez több órás szenvedés volt, mire elfogadható összhangba került a kettő. Alkatrészcsere, próba, és megint, és megint...

A potméter kapott egy szép kis házat. A karbik karokkal, és bovdennel lettek összekötve.
A potméter a másik oldalra került, hasonló megoldással.

A gép üres oldala kapott egy gravírozott plexi táblát. Mivel a motor az 50-60-as évek motorjaira hajaz, ezért a legendás 250 Testa Rossa körvanalát gravíroztam bele. Tükörkép lett hátulról gravírozva, ezután feketére festve, majd lecsiszolva. Így a kontúrok feketék maradtak. Utána le lett festve a gép színére.

Sajnos a DCMM-en nem értem el eredményt, de jól éreztem magam. Eszterrel, Barival és Csabival mentem ki. Ezúton szeretném megköszönni a PH-nak a segítséget, és az út megszervezését. Köszönöm a PH-s kollégák tolmácsolási segítségét is. Azért a "sikertelenség" ellenére voltak pozitív élményeim. Nem kisebb ember, mint Ali Abbas többszöri elismerő szavai, többek között: neki ez a favorit és olyan szép, hogy ő is csinálhatta volna. "Fuc.ing nice" jelző is megvolt. :) Ezt még én is megértettem. Kaptam tőle névjegykártyát, és "bandás" kézfogással búcsúztunk vasárnap. Azóta egyszer már leveleztünk is. Minden kinti modder nagyon rendes volt és közvetlen. Jó párszor ők is megtúráztatták a motort, mikor arra jártak.

Kint a DCMM-en.

VIDEÓ Ferrari V12

CNC marógép

Pár szó a marógépről

A gép teljes egészében saját tervezésű. Solidworksszel terveztem. Az alkatrész programokat Solidcammel készítettem. Az alkatrészek nagy részét munkahelyemen gyártottam le. (Fitting-Ker Kft.) A gép váza vastagfalú zártszelvényből készült. Ezt a mellettünk lévő cégnél hegesztették össze. (Fém Sziget Kft.) Az alkatrészeket, és a hajtást a KLAVIO Kft.-nél vettem. 750 W-os TECO TSTA szervomotor és vezérlő hajtja a gépet. 6000 mm/perc-es maximum gyorsjárata van. Lehetne több is, de itthonra felesleges, és az a nyomaték kárára menne.

Solidworks terv.

A gép maga.

Az asztal felhelyezése. 230 kg. Nem volt könnyű. Ez egy, a munkahelyről kiselejtezett gép része. 1000x500 mm-es öntött vas.

Az asztal a helyén.

Az asztal síkolva a géppel.

A főorsó belseje. Ez is saját gyártmány. ISO 30-as főorsó kúppal. Ferde hatásvonalú, 4 db csapággyal. 2.2 kW-os főmotorral szerelve. Az ötödik képen látszik az orsóház is. Ez is saját készítés. Hagyományos esztergán rittyentettem össze, vastagfalú csőből.

Jelenlegi állapot.

Megmunkálás videó

Sajnos nem ilyen gyors a gép. Ezt kb. 6 óra volt kimarni.

A gép egyéb teendőim mellet kb. egy év alatt készült el. Munka, és két autó rendberakása. Ebből az egyik teljes felújítás volt, amit magamnak csináltam.

Két munkám, amit a géppel készítettem:

Ezt Kozma László barátomnak csináltam, az iroda ajtajára. Egy kis ajándék az ISO 30-as patronos szerszámtartókért, patronokért, és marószerszámokért.

Ez pedig Árpi haverom sógorának készült karácsonyra, akinek konténeres cége van.

Azóta történt

  • Mini BoomBox - zene bárhol, bármikor

    20 óra és 15.000 forint befektetésével, házilag épült, jó minőségű boombox, amely 13 órán át működik.

  • O.A.C - OpenAirCase

    Nyitott kivitelű számítógépház tervezési folyamata lézervágó berendezésre és casecon versenyre hangolva.

  • voland-féle casemod

    A 2014-es Veletech moddingversenyre épülő gépem alapját egy CoolerMaster Elite 335 ház adja - és sok-sok munka.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.