2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Ez lenne a fejlődés?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Mivel a Prohardver! egy számítástechnikai fórum, ezért csak ezirányban felmerült kérdéseimet...

[ ÚJ TESZT ]

Mivel a Prohardver! egy számítástechnikai fórum, ezért csak ezirányban felmerült kérdéseimet fogom leírni...

Mindenkit elkápráztat a vihargyors sebességnövekedés, a játékok látványvilágának ugrásszerű javulása. Vajon feltűnt már, hogy ennek milyen hátulütői vannak?

Vegyük például a processzorokat: egészen az 2006 nyaráig az Intel a Prescott/Northwood magos processzorokat pakolta asztali gépekbe, melyeknek teljesítménye jó volt ugyan, de zabálták az áramot. Az AMD processzorok jóval takarékosabbak voltak, valamint a cég hamarabb felismerte, hogy az agyatlan órajelnövelés hosszú távon nem megoldható. 2003 végén megjelent az Athlon 64 FX. Az AMD szárnyaló A64-éré az Intel csak 2006-ban tudott válaszolni. Kiadta a Core2-t, ami energiatakarékosságban és teljesítményben is jócskán felülmúlta a konkurenst. A processzorgyártók tehát jó irányba fejlődnek, hamarosan jön a 45nm-es Intel processzor, aminek még alacsonyabb lesz a fogyasztása.

Kételyeim vannak azonban a videokártya-gyártók haladási irányával szemben. Pár évvel ezelőtt még egy kis borda és ventillátor segítségével tökéletesen hűthetők voltak a csúcskártyák is. Jött az nV FX, ami nem csak moslék teljesítményű, hanem brutális fogyasztású is volt. A neten kering is egy videó a fejlesztőkről, ahogy a hangos hűtéséről beszélgetnek, majd a kártyát hajszárítóhoz, porszívóhoz, Stihl-fűrészhez hasonlítják. Az ATi ekkoriban még kordában tartotta a fogyasztást. Míg a 6800-as család hatalmas hűtéssel és nagy fogyasztással került a piacra (de legalább jó teljesítménnyel), addig az ATi kártyái a korszerűbb gyártástechnológiával és az akkoriban felesleges effektek (SM3.0+HDR) számolásáért felelős tranzisztorok millióinak kihagyásával kisebb hűtéssel is megelégedtek, miközben erősebbek voltak a riválisnál. Az X1800-1900 széria idején azonban az ATi alatt is elszaladt a ló, ezek a kártyák már porszívóhűtést és rengeteg áramot igényeltek. A HD2900 széria még rosszabb ebből a szempont. Az nVidia is folytatta hagyományait, a teljesítményben legyőzhetetlen 8800GTX két tápcsatlakozót, hatalmas hűtést és még nagyobb házat igényel. A kártya ugyanis a kisebb házakban nem fér el, hála fizikai paramétereinek.

Vajon befér?

Felmerül bennem a kérdés: miért nem fagyasztják be a teljesítmény növelését, megfelelő optimalizációval még évekig remek teljesítményt nyújthatna egy 8800-as, vagy HD2900-as. Ehelyett koncentrálhatnának a fejlettebb gyártástechnológiára, energiagazdálkodásra, egyszerűbb NYÁK-ok tervezésére. Közben rájöttem, feltett kérdésem költői. A pénz nagyobb úr, mint az energiatudatos fejlesztés.

Végül, de nem utolsósorban említést tennék a játékok méretéről is. 8 évvel ezelőtt meghökkentünk, mikor az Unreal Tournament 600 megabájtot foglalt a winchesteren (ma már 1 demo 1 gigabájt, vagy afeletti méretű). Aztán jöttek a 2, majd 3, majd 4 CD-s játékok. Utóbbiakat a rendesebb kiadók a DVD-olvasók terjedésének hála inkább DVD-n tették közzé. Ez a méret egy ideig stagnált, aztán már kétrétegű lemezt kellett használni. Ma már nem ritka, hogy egy játékot 2 db kétrétegű lemezen adnak. Ilyen például a Stranglehold, vagy a Crysis. Ennyit foglalna a csodás grafika, vagy csak nincs idő a megfelelő optimalizálásra. A hosszú játékidőre nem lehet fogni semmit, hisz mindkettő körülbelül 6-8 óra szórakozást ad egyjátékos módban. Nem tetszik ez nekem...

Óránként másfél gigabájt...

Szívesen olvasnám véleményetek erről a témáról!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.