2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

DX 10.1 vs Assassin's Creed vs HD4870

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Előszó Az Assassin's Creed (később röviden AC) megjelenése után hamar szárnyra kaptak a hírek hogy kijött...

[ ÚJ TESZT ]


Előszó

Az Assassin's Creed (később röviden AC) megjelenése után hamar szárnyra kaptak a hírek hogy kijött az első DirectX 10.1-es játék (röviden DX 10.1). Ezután sok összevető teszt született ami igazolta a DX 10.1-en alapuló ShaderBased AntiAlising (később SBAA) minőségbeli fölényét a hagyományos MultiSample AntiAlising-el (későbbiekben MSAA) szemben.
Miután a készítők bejelentették hogy az érkező patch határozatlan időre megszünteti a DX 10.1 támogatást sokan úgy értékelték hogy az "Nvidia - The way its mean to be played" logós játék kapcsán a zöldek vágták el a radeonok gyorsulását okozó támogatást. (programozási támogatás fejében sok cég szerződött reklámpartnere az nvidiának, köztük az Ubisot is aki az AC-t kiadta)
Az Ubisoft arra hivatkozott hogy a jelenlegi renderpatch hibás, és a gyorsulás inkább annak köszönhető hogy kimarad egy renderpass (tehát romlik a képminőség is). Sokan viszont az nvidia hazugságának titulálták (rengeteg nv szapuló hír jött le erről).
Ezután jöttek az újabb összevető tesztek erre nézve és igazolták hogy valóban van némi képminőségbeli eltérés is a két renderpatch közt (csak a Vista volt SP1 nélkül 10.0-ás vagy SP1-el 10.1-es DX támogatású, kártya, driver, játékverzó mind azonos volt). Bár ezek nem épp olyan jellegűek ami egy ilyen lépést indokolt volna. (tehát mindkét állításnak van alapja, van hiba is és meggyőzés is)
Eltérést fedeztek fel a HDR kapcsán. A DX 10.1-es verzió ugyan úgy működött mint a DX 9.0-ás, a 10.0-ás ellenben realisztikusabb fényhatásokat keltett. (előbbi sárgás fényárt eredményezett, utóbbi visszafogottabb, fehérebb, és a környezet szineire jobban reagáló képet nyújtott) Emelett bizonyos részletek is elvesztek 10.1-el, egy bizonyos tipusú, földről felszálló apró por teljesen eltűnt 10.0-hoz képest.

Most csak bemásolom az általam látott korábbi teszt képeit a fényerő-anomáliáról, később saját képeket is készítek:

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Ezeken a képeken még az Anizotropic Filtering (később AF) se volt renben, de arról mára kiderült hogy a Catalyst driver hibája volt és orvosolták is, csak a fényerő miatt érdekes a kép.

Én magam még a patch kidása előtt végigtoltam a játékot Geforce 8800GTS-en, de nemrég szert tettem egy 4870-es Radeonra amit el is kezdtem tesztelgetni, gondoltam elő kéne venni az AC-t és jobban megnézni a DX 10.1 témát.

A patch egyébként itt érhető el: http://www.ubi.com/DE/Downloads/Info.aspx?dlId=2506
A hivatalos release notes pedig az alábbi bug-fix listát tartalmazza:

* Fixed a rare crash while riding the horse in Kingdom

* Fixed a corruption of Altair’s robe on certain graphics hardware

* Cursor is now centered when accessing the Map

* Fixed a few problems with Alt-Tab

* Fixed a graphical bug in the final fight

* Fixed a few graphical problems with dead bodies

* Fixed pixellation with post-FX enabled on certain graphics hardware

* Fixed a small bug in the DNA Menu that would cause the image to disappear if the arrow was clicked rapidly

* Fixed some graphical corruption in Present Room with low Level Of Detail

* Character input is now cancelled if the controller is unplugged while moving

* Added support for x64 versions of Windows

* Fixed broken post-effects on DirectX 10.1 enabled cards


Tesztkörnyezet

Hardverek:

Lap: GA-P35-DS4 F12
CPU: E6420 @ 3,6Ghz
RAM: 2x2Gb @1080Mhz 5-6-7-14
HDD: 2x160Gb RAID0-tömb
Lenovo L220x 22"-os Full-HD monitor (max 1920x1200-as felbontás)

Softverek:

Windows Vista 64-bit SP1 + minden windows updaten megjelent frissítés, frissített DX10, friss Visual studio 2005 és 2008, legfirssebb .NET Framework 1.1, 2.0, 3.0 és 3.5
Driver: Catalyst 8.7 - Junius 25.-ei BETA build.

Vagyis mindenből a lehető legújabb fellelhető verzió.

A játékban nem lehet gyorsmentéseket visszatölteni, vagy demókat lejátszani, így nem mindíg sikerült azonos helyen és szögben elkészíteni a képeket, de vannak ilyenek is (ahol rögtön egy betöltés után screenshotoltam). Elég szépen vonulnak az égen a felhők ami a pálya megvilágításán is látszik, így a fényerő összevetése sem mindíg egyértelmű.
A képeket FRAPS-al mentettem ki BMP-be, majd Photoshoppal konvertáltam PNG-be hogy a lehető legjobb minőséget kapjuk elfogadható méret mellett. (nem kell JPEG artifectre hivatkonzi, mert az nincs...)

A CCC beállításainál 16x AF szűrést, alkalmazásvezérelt AA-t (CFAA szűrő nélkül) és legjobb minőséget állítottam be, az AI-t standardon hagytam.
A játékban mindent maximumra állítottam, a 3-as szintű élsimítás 4x AA-nak felel meg. A felbontás végig 1920x1080 volt (ha úgy tetszik 1080p-s Full-HD)


Összevetés

Először megemlítenék egy apróságot: A patch telepítése után kivilágosodott a menü háttere és a töltések alatti végtelen kék tér is. (3. képpár: ilyenkor szabadon lehet ugrálni, vagy futni a semmibe, tehát már 3D-ben renderelt jelenetet látunk, nem videót...)

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Nade térjünk a lényegre. Először is saját magam is tanúbizonyságot tettem arról hogy a DX 10.1-es SBAA sokkal hatékonyabb tud lenni mint a jó öreg standard MSAA, miközben elvileg még gyorsabb is.

Najó, kicsit túloztam, hisz igazából egyetlen képen tudom csak demonstrálni a dolgot, méghozzá az Animus vetítőpanelének a fémkeretének a peremét kell figyelni. :)

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Itt tényleg szépen kivehető az SBAA minőségbeli fölénye. De a játék javarészt a középkorban játszódik, ezt a keretet csak töltéskor látjuk pár percig a játék során.

Nézzünk hát valós játékbeli képeket:

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Ezen a képen a HDR-tone eltolódást próbáltam felfedezni, de nem sikerült (ahogy később máshol se). Ennek több oka lehet:
1: A cikk legelején linkelt képek hamisak, csak feltolták a fényerőt.
2: Volt ilyen hiba, de VGA-driver eredetű volt és mára javították.
3: A cikk első képei nem úgy készültek hogy Radeon + sima Vista / SP1-es Vista, hanem Radeon / Geforce VGA váltogatásával érték el a DX 10.0 és 10.1 közötti váltást, és ennek megfelelően a HDR eltérése nem a DX verzióra hanem másra vezethető vissza. (pl. driverhiba, hardverlimitáltság, programhiba, istentudja)
4: Ahol én készítettem képet ott mindíg megmentette valami a hazát és nem jött ki a dolog.

Ennek eldöntéséhez alkalmas lenne ha valaki elküldené ezt a képet Geforce-al screenhotolva. (itt dob le töltés után a legelső küldetés után mikor hazaérsz)

A sebességről már többet lehetne regélni. Itt azonos jelenet mellett 34 vs 26 FPS. Ez 30% a DX 10.1 javára 4-mintás AA mellett, ami nem kevés. Nade nem véletlen választottam ezt a képet, ritkán esik le ennyire az FPS játék közben ilyen beállítások mellett is, és ha lesz más indok a 10.0 mellett akkor mindegy hogy 50 vagy 60 FPS-el játszol.

És most mégvalami: Tegye fel a kezét az aki ekkora felbontás mellett, 4 mintavétel után látja a különbséget a 10.1-es SBAA és a 10.0-ás MSAA között. (és szerintem nem gond hogy úgysem látom, ha mégis akkor jöhetnek HSZ-ek is alulra :D) - Hozzáfűzöm: Tudom hogy Radeon HD kártyával az MSAA is szoftveres AA, de nem mindegy hogy működik, mert 10.0 alól itt standard MSAA-ként üzemel a szűrés, és nem kapcsoltam be semmi CFAA módot.
Egy kiragadott helyzetben meg lehetett mutatni hogy: "Na ott az SBAA!", de így egy valós játékjelenetben nincs akinek ez feltűnik 1920x1080-ban.

Nade egy kép nem kép, egy mérés nem mérés...

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Továbbra is várom a jelentkezőket akik akár a HDR-toneban, akár az élsimítás minőségében eltéréseket válnek felfedezni. (de belenagyítgatni nem ér, csak a 100%-os nézet!)

Szerintem az egyetlen különbség még mindíg csak a 38 vs 33 FPS, azaz 15% a DX 10.1 javára. Ez már kevésbé markáns, de szép eredmény. Megjegyzem egy szűkebb, zártabb térben minimálisra szorul a különbség, ezeknél a jeleneteknék rengeteg épület látható, mindegyik peremén ott egy simítandó él, és így tovább...

És akkor a nem látható különbségek után lássunk valami szembeötlőbb különbséget ami akár pontot is tehet az ügy végére:

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Igen, aki arra gondol hogy DX 10.1 módban egyes fényforrások nem csak az emberi testen (mert egy ilyen next-gen animusnak elnéznénk ha ekkora reflektorai vannak :D) de a fémen és a napfény még a betonon is átvilágít, akkor ott a pirospont. :D

Emellett a részletgazdag középkori mapokon is láttam hasonló áttetsződést, csak ott igen apró kis képhibák formájában jelentkeztek mozgás közben, így nem igazán tudtam őket állóképen megörökíteni. (míg nem mozog nem látszik hogy az a kis folt most épp egy ilyen hiba)

A jövőben játszódó laboros mapon feltűnt mégvalami, ami igazol némi kételyt a DX 10.1-el kapcsolatban. (mármint nem az API-val, hanem a konkrét játékba implementált renderpatchel kapcsolatban)

ł

DX 10.1 balra ł DX 10.0 jobbra

Ha nincs meg most lelövöm a poént, a jobb alsó és bal felső részt kell figyelni. A kérdés pedig:
A.) Hova is lett DX 10.1 alatt a felszálló füst, vagy por? Elnyelte valahol a hibás renderpatch?
B.) Látja már mindenki az eltérő fényefekteket? Hogy 10.1 alatt itt is bejön a DX 9.0-ra jellemző túlzott HDR, ami 10.0 alatt nincs jelen? A korábbi képeken bizonyára a dinamikus fények (ahogy vonulnak a felhők úgy változik az árnyék mindenen) miatt volt ezt nehéz kiszúrni, és talán nem is az első pályán kellett volna keresni hanem valami világosabbon.

Lehet nem is csak az nvidia találta ki hogy van némi képminőségromlás is a játék jelenlegi DX 10.1-es verziójában?

Legalább itt is teljesült az 58 vs 63 FPS, megint a 10.1 javára 8%-al. De 8% helyett én inkább a füstöt és a szebb HDR-t kérem ha megvan 58 FPS.

Sőtt, ez a teszt 4x AA-val készült, nekem ekkora felbontásban már 2x is elégnek tűnik, szóval inkább patch és 2x AA, és máris több az FPS, de nem maradnak le apró effektek, nincsenek bugog és nem csúszik el a HDR-tone se. Ha nincs szükséged mindenáron arra a pár FPS-re amit az SBAA hoz akkor nem feltétlen kell elzárkózni a frissítéstől.


Értékelés

Szóval mi a válasz a "Fel kell-e rakni az 1.02-es patchet Radeon HD kártyával?" kérdésre?
Válaszoljon helyettem inkább Altair:

De ne értsétek félre, szivesen viszontlátnám a következő patchben a javított 10.1-et, de ilyen körülmények közt nem feltétlen volt hülyeség kivenni míg nincs megoldás. Én se lehetek ekkora elvakult NV fan azután hogy 4870-es radeont vettem. :)

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.