Felvezető gondolatok
Felvezető gondolatok
Tehát, amiről itt szösszenni szeretnék, az James Cameron legutóbbi, és első hallásra (vagyis a nagyüzemi reklámok és értékelések többsége alapján) talán egyben eddigi legnagyobb dobása is, az Avatar.
Illetve a mára már jól ismert adatok és események alapján: pénzügyi szempontból, a vegyesen vicces és szánalmas, pozitív és negatív fogyasztói hype/flame-hadjáratok után, valamint a nemrégiben hivatalosan is kiosztott Oscar-díjakkal már talán bátrabban is kijelenthetjük a feltevést, miszerint Cameron ismét felül tudta múlni önmagát, és ezzel együtt mindenki mást a filmiparban (már persze producer-rendező-író kategóriákban).
Ez a "remekmű" egy Cameron által összeharácsolt egyedi (de a jövőben mások által is licens-elhető) eszköztárral készült, melynek végterméke előszeretettel vetíthető IMAX mozikban is, akár 3D-ben.
[¤] Itt beszúrnék egy kis megjegyzést, mivel a hozzászólások közt már felnyitották a szemem, hogy végül is nem 15/70-es tekercsre rögzítettek, és "csak" 2k-ban rendereltek. Én még abban a tévhitben ültem be az moziba, hogy végig 4k-ban dolgoztak. Még egy optimista tévhit, ami valahonnan korábbról maradt meg bennem. :)
De így a megjelenés után hosszú hónapokkal már nem az efféle apróságokra szeretném pazarolni a drága logout-cikk oldalakat, ezeket jól körbejárták már előttem mások.
A logouton belül maradva például:
IMAX – Maximum mozi, stevve-től. Ez egy hasznos, átfogó jellegű cikk az IMAX mozik lelki világáról.
James Cameron's Avatar - Ez Darth_Revan szubjektív vélemény a filmről, bár a Real3D verzió alapján.
Mivel nem szoktam kritikákat olvasni a szóban forgó művek első kezű (illetve szemű, amiből itt tényleg szükségünk lesz mindkettőre, pontosabban a polárszűrős szemcsivel már 4-re, de egy opcionális pápaszemmel együtt akár 6-ra is. :D) adszorbeálása előtt, így most meglepett, mikor rákerestem, és a végére görgetve 95%-ot láttam kiemelve.
Ez a cikk egész pontosan a kis(sé tett) hazánk egyetlen működő IMAX mozijában nyújtott
élményről fog szólni. (Minthogy Magyarországon csak a Cinema City International-nek van jogosultsága ilyesmikre, így nem nehéz kitalálni, hogy ezt is ők építtették, és üzemeltetik.)
A weblapjuk szerény véleményem szerint egész kellemes, többé kevésbé jól eltalált design-ra épül (egy ilyen minőség-orientált technológia esetében kicsattanó, rikító színkavalkádra, és csupa nem lineáris geometriai kontúrra számítottam, hogy ezzel szeretnék "előre vetíteni" a részletgazdag moziélményt), és bár a menürendszer lehetett volna logikusabb, és a jegyrendelés egységesebb, de néhány kattintgatás után azért el lehet jutni a moziműsorig, vagy a helyfoglalásig, és a helyszínre is könnyen el lehet navigálni (bár ez már nem a weblap érdeme, hisz elég nagy létesítmény és nem épp eldugott környéken áll az az Aréna Pláza...).
Felsorolnám még azokat a referenciákat, amiket nem árt észben tartani a következőkben elhangzó véleménynyilvánítások elbírálása során:
- Tény: Az eddigi legnagyobb költségvetéssel készített, nézői élményre kihegyezett film.
- Laikus által kiolvasott ígéret: Az eddig mozivásznon látottak közt messzemenően a leginkább lebilincselő hang és látványvilág (ami tulajdonképp elméletileg megalapozott, így hihető) ígérete.
- Laikus, de logikus feltevés bárkitől: Egy 90 percen is jócskán túlnyúló film alá, egy legalább egyszeri végignézhetőséggel kecsegtető, végigkövethető módon felfűzött történet dukálna.
Röviden ennyiben szerettem volna felvezetni a témát, a konkrét élménybeszámoló a következő oldalon kezdődik. (Igen, most kell lapozni egyet, vagy kettőt. :D)
Figyelem: A következő két oldal számos kísérő mesébe szövi be a cikk vezérvonalához szervesebben is kapcsolódó gondolatokat. Ha az így neked már túlzottan "az életem blogja" kategóriába csap át, akkor lapozz tovább, mikor meguntad. (De megítélésem szerint ezzel a sok apró mesével együtt lesz teljes az érzés, amit át akarok adni a cikk végére...)
Nem csak téged érdekel az ilyesmi
Nem csak téged érdekel az ilyesmi
Egyrészt a hatékony reklám révén szinte bárkit érdekelhet (még azt is, aki reálisan nézve messziről sem tartozna a fő célközönséghez).
Ma a terem előtti fotelekben két idős személy ült tőlem nem messze (talán egy nyugdíjas házaspár, de lehet, hogy nem töltötték még be, és nem is házasok...), és hallottam, ahogy a férfi magyarázza az IMAX3D működését. Kicsit meglepett, hogy ilyen korban még (vagyis hát mindenesetre ő úgy ítéli meg, hogy...) látja a különbséget a 35mm-es szalaghoz képest. Vicces érzés, hogy kettőnk közül még én nem ültem eddig IMAX-ben (mert az is kicseng a szavaiból, hogy nem először van itt). :D
Sőt, nem is csak hogy sokakat érdekelhet az első, és egy ideig még egyetlen ilyen film, de (most már számomra is érthető okokból) lesznek, akik rögtön párosával foglalják a helyet az egymást követő időpontokra, saját használatra is (és akkor még nem beszéltünk a hely-üzérkedésről).
Itt nem hagyhatom ki a szidalmazásból azokat a "naív jó szándékú" személyeket sem, akik úgy gondolkoztak, hogy ha már épp a neten lógnak, mikor felkerülnek az új időpontok (mert esetleg saját használatra is foglalnak), akkor sorban lekattintgatják az összes jó széket, hogy aztán első körben még esetleg ismerősök közt, de utána a felesleget már csak publikus fórumokon, vadidegen érdeklődők számára is (önkényesen) újraosszák.
Az ilyen foglalásokat persze vannak, akik felárral próbálják meg értékesíteni, és bár őket jobban elítélem, de legalább meg is értem (mert anyagi haszon reményében teszik). Csak a "naív jó szándékú" az, aki nem is gondol arra, hogy mikor én random felnézek a mozi oldalára helyet keresni, már azért nem találok üres széket a teltházban, mert ő lekattintgatta előlem. (És akár nekem is átadna ingyen is a feleslegből, csak nem tudok a létezéséről. - Ezt a szálat is épp egy bejárat előtti várakozás során akaratlanul kihallgatott beszélgetés nyomán görgettem fel - tehát már épp későn. :D)
De kezdjük akkor az elején. Ez a mese onnan indul, hogy sok szépet és jót hallottunk erről a filmről, kíváncsiak vagyunk milyen lesz, mikor ténylegesen beülünk a moziba.
Én nem szoktam elkapkodni semmit (főleg így, hogy nem is néztem utána előzetesen, hogy itt egy valamire való ülőhely megszerzés sem lesz egyszerű mutatvány, ha nem volt nagyon résen az ember), de egy film- (és mozi-) rajongó ismerősöm ott volt a magyar premieren. (Természetesen az IMAX3D teremben - már csak azért is, hisz emiatt hozhatom itt szóba :D).
Nincs teljes átfedés az igényeink és a pozitív/negatív benyomások szummázása során tett súlyozásokban, de elismerem, hogy ő is elég sokat tud a filmek világáról (többet, mint én), és a szemét sem kell még félteni (itt most azért magamat tenném előbbre, de mindkettőt inkább csak orrhosszban :D).
Miközben viszonylag boldogan és összességében elégedetten számolt be a premierről (amit ő a terem optimális nézőpontjához közeli széken ült végig) már pötyögtem is a google-be, hogy "IMAX Budapest". :)
Mikor sikerült kiigazodnom a korábban már említett jegyrendeléshez vezető lépéseken, láttam, hogy ebből egy igen meredek hegymenet lesz. Egyrészt, mert hétvégén nem vagyok Budapesten, hét közben pedig azért vagyok ott, mert be kell járni órákra (na jó, persze, nem mindig mindenre, de ha lehetne válogatni, inkább nem hagynék ki ~3 tárgyat is aznap egyetlen filmért). Továbbá az éjszakai időpontok sem épp a BKV járatokhoz igazodnak, taxival együtt pedig már drága az a mozi, az éjszakai járatokkal pedig nem vagyok kibékülve (bár az inkább amolyan múltbéli beidegződés lehet a hajnali tudattalan hazatévelygések eseteiről :D).
Maradt tehát kb. heti 2 vetítés, mikor nekem is tökéletesen megfelel. Sőt, a soron következő héten már egy-két tűrhető(nek saccolt - persze látatlanban...) nézőhelyeket is szabadnak jelzett a rendszer.
Akkor hajrá, üljünk oda, mielőtt más tenné! És ekkor jön egy újabb pofon, ami eddig elkerülte a figyelmem: Csakis magyar szinkron hanggal adják IMAX3D-ben. Eredeti hanggal csak Real3D és hagyományos 2D előadások választhatóak.
Ekkor felfut bennem a nonszensz irrealitást mérő higanyszál, de még nem pattant el, csak arra elég, hogy küldessen velem egy Email-t a weblapon szereplő postafiókra, amiben érdeklődök egy jövőbeni esetleges eredeti hanganyagú Avatar IMAX3D vetítésről, egyben sugallva ennek potenciális nézőcsalogató lehetőségeit (mintha ez számítana, mikor szinte mindig teltházzal mennek, vagy csak az első sarkokban van egy két üres szék :D) Az is több, mint a semmi, ha legalább heti 1 alkalommal így adnák le a sok szinkronos vetítés közt.
Elvégre a tekercsek kezeléséhez kell targonca, a hanganyag hordozója nem olyan behemót, egyszerűen variálható lenne. Erre az Email-re persze nem kaptam választ 5 munkanapon belül, és közben természetesen elúszott az a szinkronos félelmekkel terhelt, de jó helyen álló szék is.
Ekkor azt mondtam, hogy ennyit erről, majd megnézem itthon, ha x év múlva 120 vagy 240Hz-es QuadHD felbontású OLED panellal szerelt monitor lesz az asztalomon, mellette az LCD szemüveggel. (Igen, itt az "x" az nem 1-2-3, hanem "sok" :D) - Vagyis akkor már kár lesz megnézni, de sebaj...
Vagy majd újragondolom, ha eszembe juttatja valami, de ezek után már akkor sem fogok kétségbe esni, ha ez a film kimarad az életemből. Lesz még IMAX3D-s "teljes estés" mozifilm.
Szóval teltek a hetek, hónapok, mikor szemet szúrt egy reklám, hogy pár nap múlva megjelenik az Avatar Blu-Ray korongon. Erről rögtön az ugrott be, hogy vélhetően ezzel egy időben veszik le a műsorról a mozikban, és hirtelen felindulásból lefoglaltam az elérhető legjobb üres, de idióta helyet a legutolsó kilistázott napon, ami tényleg egybeesett a Blu-Ray megjelenéssel.
Azóta ismét ránéztem a weblapjukon, és van pár új időpont. Bár valahogy az várható volt részemről, hogy nem veszik le, amíg szinte az összes széket megtöltik a nézők. (Miért ne vetíthetik akár 5 éven át naponta 6x, ha mindig elkel a jegyek 85+%-a?)
Bár azok már éjszakai időpontok, tehát valóban az utolsó olyan időpontra sikerült jelentkeznem, ami még minden kitételemnek megfelelt. :)
Itt van tehát az 5. sor legszéle, hogy majd a vászon bal alsó negyedét csodálhassam, vagy kitörhessem a nyakam, és belássam a vászon ~2/3-át is, de persze csak ferde szögből, amihez ki tudja mit szól már ilyen tartományban a mélységszemléltetés.
Aztán gondolkozik még egy kicsit tovább az ember, és eszébe jut, hogy mintha parabolaívben görbülne az IMAX-eknél használt vászon. Ezt hozzágondolva már nem is becsültük túl azokat a dolgokat, amikre egy ilyen sarokban ülve jobb előre felkészülni.
Pedig hát elsősorban nem az lenne az IMAX lényege, hogy kiváló képminőséget nyújtson, illetve nem épp azért nézzük meg ezt a filmet ilyen verzióban, mert gyönyörködni szeretnénk a látványban? (Persze ha netán még a történet is érdekes, az sohasem árthat, de ennek a játéknak most nem az a lényege...) Ekkor hasra ütésből besaccoljuk, hogy kb a székek 1/5-éről lehet (gyakorlatilag) teljes pompájában élvezni a filmet (ha testmagasság szerint osztjuk ki ezeket a székeket).
Hát jó, sebaj, csinál hülyeségeket az ember, a diákjegy ára még nem visz csődbe, nincs semmi dolgom szerdán, csak este hazamenni vidékre. Ha már így alakult elmegyek az utolsó(nak hitt) előadásra a Blu-Ray megjelenés napján (ahelyett hogy pl. hazavinném a Blu-Ray korongot), mert hát az IMAX3D épp olyan fontos eleme lenne ennek a dolognak, mint a profin animált jelenetek és látványos effektek. És inkább egy szinkronos Avatar, mint valami animációs mesefilm vagy természetfilm menjen, míg megnézem végre a saját szememmel is, hogy mit tud ez az IMAX3D).
Szemtől szembe a Cinema City munkatársaival
Szemtől szemben a Cinema City munkatársaival
Az alcímben már szerepelt, hogy 4 óra simán elmegy egy Avatar miatt. Legalább 1 órával előre átveszed az előrendelt jegyet. Igen... Vagy nem...
Szóval odamentem időben, és rögtön a "helo" kimondása után szemmagasságba emeltem a pénztárosnak a telefonom, miközben mondtam, hogy ez a jegyfoglalás kódja, amit a kijelzőjén lát (nagy betűkkel, hogy olvasható legyen). Erre kihajol mögüle, és megkérdezi inkább a nevem. (Köszönöm, hogy az Emailben kifejezetten a kód fontosságára hívják fel a figyelmet.)
Na sebaj, mert most jön a pénztár jelenet kellemesebb aspektusa. Megkérdeztem, hogy "Nem szabadult fel azóta véletlenül valami jobb hely?" Erre a válasz a "De, itt", és már tartotta felette az ujját, hogy átpakoljon engem oda, ha rábólintok.
Igen, megérte előrendelni egy másik helyet, és emiatt ~1,5 órával előbb befutni egyedül egy plázába. Mit csináljak, ha haza csak nem megyek, mert ~15 percet lehetnék ott, de inkább annyit se, ha hagyok tartalékot közlekedési gondok esetére, stb. :D
Hát, a mozival szemben ittam egy gyűszűben felszolgált kávét 500Ft-ért, aztán kétszer körbesétáltam az egész Aréna plázát. Közben kipróbálgattam minden jelszóval nem védett wifi AP-t. Persze sikertelenül. Csak tudnám mire jó akkor egy Mc'Donald-os wifi háló, és hasonlók. A pultban álló dolgozónak jól jön cigarettaszünetben (hoppá, mekiben olyan nincs is, haha :D), azzal működnek a pénztárgépek...?
Nagy nehezen eltelt az idő java, így felmentem a mozi bejáratához. Az egyik oszlopnak dőlve néztem az előzeteseket (És azon agyaltam, hogy lehet sávos a kép egy Samsung LCD TV-n. Képesek voltak analóg kábellel bekötni?), míg hirtelen a semmiből előtermett egy méretes iskolás kirándulócsoport (féleség), akik a pult elé kezdtek felsorakozni.
Ekkor rohamlépésben odavágódtam a pulthoz, leintettem a pénztárost, vettem egy pohár kólát, amihez utána "lophattam" magamnak egy szívószálat (akkor már átvergődve a gyermektömegen, szóval mission failed...).
Hát ja, minek tennék ezt bele a fedélbe, ha 3 pénztárgéppel odébb van egy pohárban ~100 darab szívószál. (Nem is érdekelt volna, ha nincs "eltorlaszolva" az út odáig, és nem mondtam volna neki is, hogy tedd csak el a visszajárót -> nem tudom mi volt velem aznap. :D)
Átmentem a következő checkpointhoz, ahol átengedtek, de közölték, hogy várni kell még pár percet. (Ekkor hallgattam ki akaratlanul az idős férfi eszmefuttatását a IMAX mozik technológiájáról). Közben odahúzták a szemcsis szekrényeket, és szóltak, hogy mehet értük a nép.
Teljesen naivan elvettem, amit felém nyújtottak, majd rögtön hasmagasságból leengedtem a karom magam mellé, és besétáltam a helyemre. Ekkor még az első korrigált helyre ültem, ahova a nyomtatott jegy szólt.
Gondoltam, ha már így ráérek, akkor megnézem, hogy össze van-e véletlenül tapizva ujjlenyomatokkal a szemüveg valamelyik lencséje. (Még mielőtt megnézem vele a demót, ami a vásznon mászkál...)
Hát, agyon van karistolva, és a halványan világított vászon felé emelve határozottan több fény jut át a karcolások vonalán, ami nem sok jót sejtet.
Ugye első IMAX3D, de gondolom mindenki úgy értékelné ezt a szituációt, hogy "talán ez így mégsem lesz olyan jó...". De szerencsére volt még ~15 percem. Árral szemben felbaktattam a szemcsi-szekrények mellé. Épp felemeltem a kezemben olyan céllal, hogy szólok a nekem oldalt álló nőnek, aki szemüveget oszt, hogy "ezt cseréljük már ki egy kevésbé karcosra, ha akad olyan".
De ez sem lehetett ilyen egyszerű, a "tömeg" úgy gondolta, hogy valamivel fel kell dobnia ezt a dolgot.
Amint felemeltem a szemüveget a szekrény és a nő mellett állva (tök véletlenül én is fehér ingben voltam -bár csíkosban, nem mattban, mint ő, de már annyi baj legyen ebből félhomályban...) rögtön kikapta egy befelé igyekvő személy a kezemből a karcos szemüvegemet. Mire odafordultam, hogy "mi van?", már esélyem sem lett volna megtalálni (azt hittem, egy másik dolgozó jött érte, mert rájött, hogy cseréltetni jöttem, de mégsem).
De végül ez is jóra fordult. Miután elfogyott a sor, elmeséltem a nőnek, hogy mi történt, és kerestünk nekem egy alig karcos szemüveget. Kifejezetten kedvesen viselkedett, így inkább nem mondtam neki, hogy "Lehet, hogy nem fém, hanem műanyagrácsos fiókba kéne őket tárolni. Vagy esetleg kis műanyag zacskókba húzni őket, mikor összegyűjtik, aztán úgy elrakni, majd kiosztani...
De erről a szemüvegről már legalább letörölhettem egy ujjlenyomatot. :)
Sőt, működött is annak ellenére, hogy meg volt repedve a bal szára. [*]
Arra érkeztem vissza, hogy a helyemen és körülötte is ülnek már, egy 4 fős, 2 gyerek család, ahol én lennék az anyuka.
Nem érdekes, úgy is méregettem már én is a termet, mikor visszafelé mentem, hogy benntebb ülök, ha nem jönnek kezdésig, és vissza koslatok egy "Bocs, elnéztem a számot" mellett, ha mégis befutnak késve a jogos "tulajok".
Végül később jöttek is az én másodjára korrigált helyemre, de ahogy felálltam körbenézni, hogy hova evakuálok, megörültem, mert pár sorral fentebb, majdnem a sor közepén szintén felpattant valaki, bedobta a szemüveget a székbe, és kifelé igyekezett. Ez így nem olyan rossz ötlet, hogy még a film előtt futó demó alatt be tud készülni, aki érzékeny erre. :D.
Önkényesen elkönyveltem, hogy ő már nem jön vissza megkockáztatni még egy émelygést, így átvállaltam a helyét. Vagy legfeljebb lesz még egy korrekció, de erre végül nem került sor. Bár érthető is, ha valaki pár perc demó-flashelés után kirohan, az nem jön vissza nekivágni a 2,5 órás "maratonnak", hanem mérgesen hazakullog, és mindenkit óva int a moziktól, ahol szemüveget osztogatnak. :D
Most már végre olyan helyen ültem, ahol sem oldalra nem kell elcsavarni a fejem, sem belenyomni a tarkóm a fejtámlába, hogy nagyjából a vászon közepére nézzek. Sőt, itt már épp bele is fért a teljes vászon a szemüveg által lefedett zónába anélkül, hogy az orrom közepéig letoltam volna a szemüveg nyergét. (Vagy hogy hívják, amin az orra támaszkodik a keret?)
Ja, és két szemüvegem is volt már, így később kipróbálhattam, hogy mindkettővel egyformán csinálja-e azt, ami nem tetszik a képen. Lelőve a poént -> igen, nem csak a repedt szárú szemüvegem volt defektes, a másik ugyan azt produkálta. -> mondjuk ezt nem vittem túlzásba, csak egyszer cseréltem ki pár percre, majd vissza -ezeket a hibákat később még részletezem- így visszacseréltem a karcra és maszatra ellenőrzött repedt szárúra).
Megemlítenék még egy másik érdekes jelenséget. Volt ugye, aki pár perc után feladta. Viszont, aki mellette (illetve akkor már én mellettem...) ült, az nyugodtan rágcsigálta néha a kukoricáját, ivott pár kortyot (szerencsére viszonylag csendesen).
Mikor vége lett a filmnek, és szépen vártam, hogy ha senki sem siet, akkor nézzük végig nyugodtan a stáblistát is, ha mégis, akkor inkább kimegyek vele. Hát, a mellettem ülő levette a szemüveget és felállt. Ekkor én ugyan ezt tettem, és megindultunk előre, mikor is elkezdett parázni, én pedig sietni, nehogy a hátamra kerüljön át az a pattogatott kukorica, és kóla, amit eltűnni már láttam egyszer.
Szóval érdemes fokozott figyelemmel lenni kivonuláskor is, nem csak az elején, mikor próbálgatják körülöttünk a szemüvegeket, de még ha menet közben felpattan valaki, az előtt is érdemesebb inkább sürgősen behúzni a lábakat, mert sosem lehet tudni, hogy mi késztette a helye elhagyására. :(
Ami ezzel kapcsolatban számomra érdekes volt, hogy viszonylag közel ültem egy viszonylag nagy vászonhoz, és először volt rajtam polárszemüveg, rögtön 2,5 órát, de mikor levettem, és felálltam, egy pillanatig sem tűnt furcsának, amit látok, holott sima 2D-s, nagyvásznas moziknál éreztem néha olyat, hogy összement a valóság, és még oda kellett figyelnem kivonuláskor, hogy milyen magasak is azok a lépcsőfokok a teremben, amiken a törpék igyekeznek felfelé. De itt abszolút semmi. (Lehet, hogy az ösztökélés is segített, hogy helyzet van a hátam mögött, észnél kell lenni. :D)
Mit is ér akkor egy IMAX3D film?
Mit is ér akkor egy Avatar IMAX3D ?
Kb annyit, hogy megegyeztem magammal, hogy ha már ennyi hülyeséget csináltam, mire ide jutottam, akkor nem csörtetek ki a sor közepéről, hanem végignézem. Ugyanis nálam kimondottan az élvezhetőség határán lebegett a dolog, és nem azért, mert én is a WC-be készültem már gondolatban, hanem mert egyszerűen nem azt adta, amit vártam.
Sok, elsőre akár túlzásnak is tűnő dolgot olvastam az IMAX-ekről, de most inkább csak az IMAX3D hibáit láttam, előnyét aligha.
Amit nem tudok biztosra, hogy ezek a hibák most:
- Az én szemem, és/vagy látóközpontom zavarai (akár jó, akár rossz értelemben).
- A budapesti IMAX terem hibás felszerelése vagy üzemeltetése.
- Ez Cameron nagy műve, és az IMAX3D csodája, csak én vagyok, akinek meg kéne tanulni értékelni a jót, és elnézni a csúf mellett, kritizálás helyett. :D
Az első ponthoz szólva: Azóta ismét beszéltem a korábban említett ismerősömmel, aki a premieren volt, és ő is tapasztalta ugyan ezeket a hibákat, csak elmondása szerint ő nem érezte őket olyan zavarónak, mint én, hamar túltette magát rajta, aztán élvezte, amit tudott. (Gondolom itt jön be a képbe az is, hogy ő úgy ment oda: "Ez jó lesz!", én pedig úgy, hogy "Érdekel mit tud ez a cucc.")
A második eshetőséget sem zárnám ki teljesen, de nem is gyanús, hisz hónapok óta megy ott ez a film napi szinten közel teltházakkal.
Hihetetlen lenne, hogy soha nem tesz egy néző sem panaszt, és hangolták még emiatt újra a rendszert, ha csak erről lenne szó. (Jó, igaz, én sem szóltam ott erről senkinek, volt jobb dolgom. :D)
És akkor visszakanyarodnék kicsit oda, mikor ezt írtam a szemüvegről:
Sőt, működött is annak ellenére, hogy meg volt repedve a bal szára.
Igen, én ekkor eszméltem rá valamire, amit bár nem titkolnak, de vagy utána kellett volna nézni, vagy helyben lehet rájönni: Ebben a teremben polarizált lencsés szemüveget adnak, nem LCD ablakos kukkert.
Ez némi utánaolvasással magától értetődő lett volna, mert sok helyen írják, hogy régebben még LCD szemüvegekkel tolták az IMAX-eket (innen élhetett bennem ez a tévhit, hogy most is azt kapok majd), de pár éve áttértek a sokkal olcsóbb polarizált lencsére.
A 3. pontot már nem is feszegetném tovább, hisz nem sikerült tökéletes formában megtekintenem a művet. Bár ez így nagyon vicces, hogy kompromisszumot kötve kell választani a 70mm-es szalagról vetített polárszűréses, vagy 35mm-es tekercsről vetített (sőt, keskeny vászonra megvágott), és LCD szemüveggel szeparált képek közt.
Mit nyújtott a polárszemüveg?
- Az IMAX vetítőkről és vásznakról hallottak után nevetségesen alacsony, de úgy egyébként is gyenge kontrasztarányt, ahogy a szűrések során elveszik a fény egy része. (Olyan érzés, mint ha ideje lenne már izzót cserélni a vetítőben, vagy napszemüvegben nézném a vásznat.)
- A kontraszttal együtt a színeket is rendesen megkurtította. Nekem jobban hasonlított a színvilága a TN paneles monitorokhoz, mint ahhoz, amit általában mozivásznakon (vagy akár csak itthon) látok. Bizonyára a polarizálás mosta össze némileg az egymáshoz közeli árnyalatokat.
És az árnyalatok összemosódása csak egy dolog. Azt már komolyabb problémának éreztem, hogy a fehérből szürkés-sárgás(leheletnyileg barnás) színt csinált a szemüveg. (Tehát ramaty mód pofán vágta a fehéregyensúlyt is.)
- Zavaró szellemképpel kísért (környezetétől elütő, élénk színű) darabos mozgások. Sokkal zavaróbb volt, mint mikor 60 vagy akár 59Hz-es monitoron nézem a 23.976 fps-el pergő filmet, és oldalirányba mozog a kamera. A szellemképesedés csekély mértékű volt, arról még meg tudtam volna feledkezni, de időnként tényleg durván szaggatott a mozgás (és ilyenkor erősebb volt a szellemkép is).
Bár érdekes, hogy ez nem volt állandó, néha nagyon zavaró volt, máskor szinte észrevehetetlen. (Így itt talán más is közrejátszott, mint például a vetítők beállítása, mert visszagondolva lehetséges, hogy épp egy IMAX tekercsnyi időnként váltakozott, hogy mennyire észrevehető ez a jelenség a gyorsan mozgó jelenetek alatt.)
- Ez most csak feltételezés (nem tudom mihez viszonyítani), de a térhatás szemléltetése szerintem rontott a felbontáson is. Főleg ahol erősen érvényesültek a térbeli hatások, és bejátszottak a fentebbi tényezők. (Végül is 2 tekercset vetítenek egymásra, de torzít a polarizálgatás, így a végére könnyen kijöhet kevesebb...)
- Megfigyelhető volt még a homogén képek sávos vibrálása. Ebből is egyértelműen látszott a szemüveg működési elve.
- Némi kényelmetlenséget okozott, hogy mindig a vászon közepére kellett irányozni a fejemet és a szememet is, és lehetőleg csak ritkán mozgatni, mert akkor könnyen szétesik a tér illúziója. (Legalább is a vászon alsó sarkain, amit amúgy sem látott mindkét szemem az orromtól, így oda már csak az agyam pótolhatta ki a képet a többi ingernek megfelelően, hogy egyben lássam a vásznat...)
Pozitívumok (most biztos sokan meglepődtek, de igen, volt ilyen is):
A 3D térhatás legalább működött. Szinte minden figyelmet érdemlő objektum térbeli elhelyezkedésben látszott, és általában elég folyamatos volt az átmenet a mélységérzékelésben, illetve igen tág tartományban mozogtak a tárgyak. (Bár ez egyben fura is volt, mikor a vászon sarkába belógó 1-2 falevél táncolt az ember képébe tolva. -> szép, meg jó, csak hát épp ott a vászon vége, így egy keretbe vágott kilógó faágat tolnak a képünkbe, aminek a levágott széle a semmiben lóg...)
A kijelzők (mármint amiket a filmes karakterek használtak a mesében) és más hasonló számítógéppel modellezett tárgyak kiváltképp szépen mutattak. (Persze ezek kapcsán is találtam egy bakit, mikor valaki véletlenül átnyúl egy üveg vagy műanyaglapon, amit nem látott a forgatás során, és talán 2D-s monitoron sem volt még észrevehető...)
Közben ne feledkezzünk azért meg a hangzásról se: A szinkron is egész tűrhető volt, bár sokszor igyekeztem direkt nem figyelni, miről beszélnek. :)
A hanghatások igen jól elöntik a termet. Nem nagyon érződik, hogy épp melyik hangszóróból jön a hang, és egy mozgó zajforrás hangja is jól mozog a teremben.
Összegezve:
Számtalanszor kísértett a gondolat, hogy sokkal többet érne szemüveg nélkül, sima 2D-ben, de ebben az IMAX teremben, 15/70-es szalagról nézni ezt filmet. Ez váltogatta magát azon gondolattal, hogy újra meg fogom nézni otthon Blu-Ray-ről (2D-ben).
És még egy-két gondolat erről az IMAX teremről:
- Nincs pohártartó. Ez csak azért lehet probléma, mert nem tart sokból lehajolni a földre tett pohárért, de ilyenkor nem árt egy kézzel tartani a szemüveget, nehogy ráessen a pohár tetejére, ahogy előre dőlünk. (Bár lehet hogy csak belőlem hiányzik a szemüveg-ruti, mert se dioptriát, se napszűrőt nem hordok.)
- A székek közti távolság közepes. A ~182cm magasságommal is találtam kényelmes pózt: keresztezett lábszárak, háttámlának engedett térd, hátra döntött fej. Csak néha kellett kicsit megmozgatni, hogy ne álljon meg bennük a vér.
- Viszont némileg mozog a székek háttámlája, így mikor hozzátámasztottam a térdem az előttem ülőéhez, hogy elengedhessem magam, akkor reflexből gyorsan meg kellett tartanom, mikor mocorogni kezdett az előttem ülő. (Pl. lehajolt a földre tett poharáért...)
Végezetül egy nagyon tömör értékelés a filmről:
Ha nem lenne tele ennyi drága effekt-el, és hemzsegne szépen csengő technológiáktól, akkor nem lenne érdemes 2,5 órát rászánni. Mert úgy igazából nem nagyon történik benne semmi, amit ne lehetne nyugodtan átvenni <90 percben. És ez sem egy nagy dolog. Néhány ötlet tetszett belőle, de azokkal általában már nem sokat kezdtek a temérdek idő alatt.
A leg látványosabb részek szerintem az utolsó fél óra táján kezdődnek. Ez a rész erősen elkülönül az előző ~2 órától.
Ha pedig számszerűsíteni szeretném:
Avatar, mint film: 4.5/10
IMAX3D élmény (legalább is polárszemüveggel, de úgy néz ki ez lett a standard): 5/10
A Cinema City (mint műsortervek, jegyrendelés, kiszolgálás együttvéve): 7.5/10
(Itt az húz le legtöbbet, hogy ilyen filmekből nincs sima 2D IMAX, csak 3D, majd az, hogy ezeket csak szinkronnal adják. A fél pont levonás pedig a karcolt szemüvegekből és hasonlókból jött össze.)