2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

A TRON univerzum

"Mi rejlik odabent? Kódok, kódtöredékek? És mi van, ha ezek egyesülnek?"

[ ÚJ TESZT ]

Előkészületek

Üdv minden PH/Logout olvasónak, rajongónak!

Egyesek azt állítják, hogy nagy és egyben igen nehéz fába vágtam a fejszém, mikor elkezdtem jelen cikken dolgozni. A fenntartások oka egyértelműen az, hogy az alább szereplő univerzum hazánkban sem régebben, sem most nem toborzott jelentősebb számú érdeklődőt, a fanatikusokról nem is beszélve. Persze, sokfelé hallottam azt, hogy jé, de jól néz ki, megnézem, kipróbálom, de többnyire ebben ki is merültek a hirtelen jött érdeklődés hullámai. De a lényeg, hogy a TRON világa Európában sosem volt/lesz annyira sikeres, mint a tengerentúlon, bármelyik irányba is tekintsünk.

A vasutasokra azt szokták mondani, hogy „akit a mozdony füstje megcsapott”. Nos, némi iróniával, bár nem kívánom szó szerint senkinek, az intenzív számítógép használókra mondhatnánk, hogy „akit a tápegység füstje megcsapott… „ Nekik, róluk, számukra szól ez a cikk. Bevallom, nincsen egyetlen ismerősöm sem, aki pusztán alkalmi felhasználó az informatika világában, és közülük bármelyikük látta volna az első filmet jelen témakörből, aki játszott volna egyetlen TRON témájú játékkal. A legújabb filmet pedig ennek okán elvből nem is nézték meg. Tehát a „kockáknak” szólok, nem véletlen, hogy a Prohardver / Logout hasábjain osztom meg ez irányú nézeteimet. Ebből egyenesen következik, mivel egy bemutató következik, nem pedig egy teszt, hogy a szubjektivitás soha nem látott mértékben fog testet ölteni a bekezdések között.

Azt azért férfiasan bevallom, leginkább két oka volt, hogy ez az írás megszületett. Egyik, azt hiszem ez már ismert, hogy a Fox televíziós csatorna nyugdíjba küldte Jack Bauert, mely tény egyrészt sokkoló hatással bírt ép elmémre, másrészt hirtelen kezdeni kellett a váratlanul elém pottyant szabadidőmmel. Ebből egyenesen következett a másik ok: elővettem a polcomról a TRON: avagy a számítógép lázadása című filmet, majd feltelepítettem a TRON 2.0 játékprogramot, hogy kijátszása után megnézzem a TRON: Örökség című filmet, melynek folyamodványaként eljutottam a legújabb játékhoz, a TRON Evolution-hoz.

És ekkor döbbentem rá, micsoda univerzum villódzik előttem, és bár nekem mindig is bejött ez a világ, – leginkább az első, ebből a témakörből készült játékprogram –, úgy éreztem, itt az ideje, hogy valaki elkészítse ennek az univerzumnak a teljes bemutatóját. Saját magamra esett a választás. Külön-külön már nyilván lehetett olvasni mindegyikről, de mivel időben, azaz megjelenésben igen messze esnek az alkotások egymástól, egyben talán most ez az első alkalom, hogy ez a különleges világ megmutatja az erejét. Így elhatároztam, hogy eme négy produkciót kivesézem, megfűszerezem némi ideológiával, köretnek mellé teszem a tapasztalataimat és a mások által már megfogalmazott véleményeket, és elétek tárom ennek a nem mindennapi világnak a savát-borsát.

A sci-fi irodalom már igen régóta foglalkozik az ember-számítógép kapcsolatával, és rendre születnek olyan prózák, melyek egy határozott világstílus mellett teszik le a voksukat. Ilyen a TRON világa is. Itt egy kicsit az alkotók jobban belemélyedtek egy eddig nem nagyon tárgyalt kérdéskörbe: milyen is az általunk megalkotott számítógépek belseje? Amit kívülről látunk, az csak a máz, integrált áramköri lapok, merevlemezek, processzorok, memóriák, bővítőkártyák sokasága, de ahhoz, hogy ez az egész működjön, minden alkatrész hemzseg a bitektől, frekvenciától, és zúg-búg, vajon milyen az, amit a gyártósorokon teremtettünk mi magunk? Kicsit elnagyolva a Mátrix is ezt a kérdéskört feszegette, és a két produkció abban megegyezik, hogy mindennek pontos és meghatározott helye van ebben a nyüzsgő és színes világban. Minden programnak feladata van, ha jobban tetszik, küldetése, melyet végre kell hajtania. Ha törlünk egy programot, az nem azonnal törlődik a merevlemez cilindereiből, hanem csak nem lesz látható, ki tudja, hogy ezek a programtöredékek mit meg nem tesznek fennmaradásuk érdekében. Ilyen és ehhez hasonló kérdések ötlöttek fel az első film rendezőjének a fejében is, és születhetett meg a mind mondanivalójában, mind megvalósításában egyedi alkotás.

Egyesek azt állítják majd, hogy időzavarban leledzem, és meglehet, igazuk is van, amiért most jelentkezek egy ilyen bemutatóval. Azonban rögtön hadd tegyem hozzá, hogy ezt részben kényszerűségből teszem, mivel a bemutatásra kerülő remekművek olyan nagy időkülönbséggel jelentek meg, hogy ekkora hézag még a magyar és az európai egységes fizetőeszköz között sincs. Na, jó vicceltem, van, de most nem ez a lényeg…
Hamarosan kiderül, hogy az első TRON film 1982-ben jelent meg, ebben az évben és a rá következőben lett elérhető a TRON árkád, játéktermi és videojáték változata, azonban az első komoly számítógépes játékra 2003-ig kellett várni, a második filmre, mely az örökség alcímet kapta, és a második játékprogramra meg egészen 2010 decemberéig.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • FALLOUT

    "A világvége az emberiség által generált folyamat, nem pedig egy dátum."

  • Hobbit 2, avagy könyvből filmet

    Szubjektív élménybeszámoló és elemzés Peter Jackson legújabb filmjéről, a Hobbit 2. részéről. SPOILER!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.