2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

A 3dfx Voodoo3 és a Zalman esete

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Vannak értelmetlen dolgok, amit csak hobbiból, az extremitás kedvéért viszünk végbe. Ez a teszt is ilyen...

[ ÚJ TESZT ]

Vannak értelmetlen dolgok, amit csak hobbiból, az extremitás kedvéért viszünk végbe.
Ez a teszt is ilyen…

A 3dfx Voodoo3 3000 és a Zalman ZM-HP80D esete

Manapság igencsak elterjedt a számítástechnika berkeiben a retrózás (elég csak Bacsis kolléga írásait említeni), amely alól én sem tudom/akarom kivonni magam. Mostanára már egy Geforce256 vagy Savage2000 GPU-t alkalmazó kártya is retró cuccnak minősül, hát még a 3dfx kártyák! Gyakorlatilag a legfiatalabb Voodoo kártya, a Voodoo5 5500 is 8 éves idén, így ez nem csoda. Persze az említett első GPU-kkal felszerelt kártyák szintén ilyen korúak.

A teszt egyik sztárja: 3dfx Voodooo3 3000 16MB AGP

Jelen projekt egyik főszereplője, a 3dfx Voodoo3 3000 16MB AGP kártya több mint 9 éve, 1999. tavaszán jelent meg. Nem mai srác, meg kell hagyni! Megjelenésekor gyors kártyának számított, azonban volt néhány fogyatékossága, melyek közül talán a 3D renderelésben alkalmazott színmélységgel kapcsolatos volt a legismertebb. A 3dfx a sebesség érdekében feláldozta a minőséget, ha lehet ilyet mondani. Mindenesetre a Voodoo3 hívei a mai napig is azt mondják, 16 biten ezeknek a kártyáknak van a legszebb megjelenített képe.
A kísérlet másik szereplője a Zalman ZM-HP80D dupla hőcsöves passzív hűtő, amelyet egy Zalman ZM-OP1 ventillátorral és leszabályozójával csendes aktív hűtéssé léptettem elő. Hogy miért ez? A válasz egyszerű: úgy gondoltam, hogy a V3 kártyára ez passzolhat, mivel a Voodoo kártyán megvan az a két lyuk a hűtő rögzítésére, ami előfeltétel a Zalman borda alkalmazásának. Hogy aztán a két lyuk pozíciója megfelel-e a követelményeknek, később kiderül.

A pucér valóság, megtisztítva a ragasztóanyagtól

A szerelés a kártya gyári hűtőbordájának eltávolításával kezdődik. Ez nem egyszerű feladat, mivel hiába kerül eltávolításra a két rögzítő fémpöcök, a bordát egy erős, fehér színű kétoldalas ragasztóanyag fogja. Ezt csak egy vékony, széles pengéjű késsel tudtam eltávolítani. Érdekes módon a ragasztóanyag inkább a videochip (legyen ezentúl GPU az egyszerűség kedvéért, bár így csak a T&L motorral ellátott videóvezérlők megjelenésétől hívjuk a kártyák lelkét) szélét fogta meg inkább, a közepén nem maradt ragasztóanyag.

A kártyán 6ns válaszidejű Hyundai memória chipek vannak, amelyeknek hivatalos maximum sebessége 166,66 MHz. A 0,25 mikronos csíkszélességgel készült V3 3000 GPU alapsebessége 166 MHz, és a vele szinkronban hajtott memória frekvenciája is 166 MHz, így tehát a memória eleve a specifikációjának megfelelő órajelen működik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a 183/183 MHz-es sebességet el lehet érni ezekkel a kártyákkal, és leginkább a memória teljesítőképessége szab határt a tuningnak. Ennek tudatában kíváncsian várjuk, hogy milyen sebességre sikerül felhúzni majd az extrém hűtéssel ellátott kártyát.

Hyundai 6ns SDRAM – a tuningnak hol szab határt?

Most, hogy a kártya kész az új hűtés fogadására, lássuk, mit vetettem be a siker elérése érdekében!

A túlélőfelszerelés

A tuningcsomag részei, felső sorban indulva, balról jobbra:
- A Zalman hűtő 2 db hőcsöve
- A hűtő előoldali hőleadó egysége
- TESA kétoldalú ragasztó (hasonló a gyári 3M kétoldalú ragasztókhoz)
- Szilikonpaszta
- Zalman ZM-OP1 ventilátor a sebességszabályozóval
- Maga a 3dfx kártya
- Kék alumínium memória hűtőbordák (Titan TTC-CUV2AB VGA hűtő tartozékai)
- A Zalman hűtő GPU- és hátoldali blokkja
- Csavarok, valamint a hátoldali hőleadó egység

Mindezek közül a legérdekesebb a TESA kétoldalú ragasztó, amelyet a memóriabordák rögzítéséhez használtam. Ez a ragasztóanyag a papíriparban kerül felhasználásra, a hullámlemezek alappapírjait vele ragasztják egymáshoz gyártás közben. Ez a ragasztó hőálló, 100 fok feletti hőmérsékletnek van kitéve a hullámlemez-gyártás közben.
Mivel a bordák már korábban fel lettek használva, a rajtuk lévő gyári ragasztó elhasználódott, azt körömlakklemosóval eltávolítottam. Ezek rögzítésére használtam fel a TESA ragasztót. A szalagot nagyjából a memória chipek nagyságának megfelelően vágtam fel, majd ráragasztottam, és az olló fogójával végigsimítottam, hogy mindenhol jól ráragadjon a TESA.

Kétoldalú ragasztóval ellátott memóriák

Amikor ezzel meglettem, felragasztottam a memóriabordákat:

A kártya memóriahűtő bordákkal ellátva

A bordákból kényelmesen 3-3 darab fért el a 4-4 memória IC-n. A bordák felhelyezésekor odafigyeltem a levegőáramlás irányára, így minden borda ugyanolyan pozícióban került felragasztásra.

Eddig a pontig mondhatni minden simán ment. Az elő- és hátoldali blokkok felhelyezésekor jöttek a problémák: a GPU két sarkán lévő rögzítő lyukak pozíciója sajnos nem 100%-osan megfelelő: túl közel vannak egymáshoz, illetve olyan szögben vannak, amely nem igazán megfelelő a Zalman hűtő rögzítéséhez.

A GPU oldali blokk, felhelyezve

A hátoldali blokk, felhelyezve

Az előlapi blokk még csak-csak megfelelő, de a hátoldalival nagyobb volt a probléma: a blokk szélesebb, mint a frontoldali, ezért csak elég erőltetett módon lehetett rögzíteni, ahogy a képen is látható. Az alsó rögzítő lemezt kénytelen voltam nem a normális módon felcsavarozni, hanem attól eltérően a könyökrész „fellóg” a blokk közepére. Ez így nem akadályozza a hátoldali hűtőborda felcsavarozását.

A hátsó hűtőbordát nem zavarja a rögzítő „rendellenes” pozíciója

Az összeszerelés innentől újra a rendes kerékvágásban haladt, nem okozott problémát a hőcsövek rögzítése, majd aztán az elő- és hátoldali hőleadó elemek felcsavarozása.

Eltérő pozíciók

A végeredmény sajnos nem lett esztétikailag kifogástalan, mivel a blokkok elhelyezését nagyon szűk határok között tette lehetővé a GPU körüli lyukak pozíciója, így kicsit „csálé” lett a hűtő állása. Egyrészt a két nagy borda teteje eltérő magasságba került (kb. 3-4 mm), másrészt a két blokk nem ugyanazon a pozíción van a kártya két oldalán.

A képen jól látható a hűtőbordák normálistól eltérő helyzete

Végül felkerültek a távtartók, amelyeket nem lehetett a NYÁK-ra merőleges helyzetben rögzíteni, ahogy a felülnézeti képen is látható. Természetesen az OP1 ventilátor is a helyére került a távtartókkal együtt.

Bordák a ventilátor alatt

A ventilátor a memóriákat hűtő bordák fölé került, a lehető legjobb pozícióba a megfelelő hűtéshez. Talán ezt bizonyítja az elért tuningeredmény is…

És most lássuk, mit is ért ez az egész felhajtás a Voodoo3 kártya túlhúzásánál!

Az extrém Voodoo3 egy Thunderbird társaságában, ECS alapokon

A tesztkonfiguráció az alábbi alkatrészekből állt össze:
- ECS K7S5A Pro v5.0 alaplap
- AMD Athlon 1333MHz (Thunderbird, 266MHz FSB)
- Kingston ValueRAM 512MB DDR400 memória (266MHz, CL2)
- Seagate Barracuda 5400.1 40GB HDD
- LG 8522B CD-ROM
- SB Live Value
- Huntkey 400W táp

Tesztprogramok:
- 3DMark 2000 v1.1 (16bit, 1024*786 és 800*600)
- 3DMark 2001 SE (16bit, 1024*786 és 800*600)
- Quake III (HQ, 16bit, 1024*786 és 800*600)

A túlhajtás okozta hibák kiszűrése nem is annyira egyszerű dolog. Több esetben előfordult, hogy amíg az egyik program nem mutatott hibát, addig a másikban grafikai hibák bukkantak fel.
Ami kiderült: a Voodoo3 egy bizonyos fajta hibajelenséget produkál, mégpedig a képernyő közepe táján koncentrálódó, függőleges elrendezésű bevillanó pontok, kisebb négyzetek, téglalapok jelennek meg, amikor a kártya valamely komponense (leginkább talán a memória, mivel bőven a specifikációja felett üzemelt) nem bírja az iramot.

A túlhúzást rögtön 183/183 MHz-en kezdtem, azaz a Voodoo3 3500 sebességével. Természetesen ezt vitte a kártya, ahogy általában a legtöbb V3 3000 kártya (legalábbis a Netes források szerint).
Ezek után jött a 195/195 MHz. Ez először véglegesnek tűnt. Ekkor még egy Abit BM6 és Celeron 566@850 MHz párosa volt a VGA alatt, és ez mutatkozott a legmagasabb stabil frekvenciának. Majd a tesztágyat lecserélve a kártya mintha megtáltosodott volna!
Sorra vette a 200/200, majd a 205/205 MHz-es sebességet! Továbbhaladtam a 210/210, 215/215 MHz-es frekvenciákon, majd teszteltem még 220/220-on is, de rögtön elkezdte ontani a hibákat. Innentől csak lefelé vezetett az út. Sokáig úgy nézett ki, hogy olyan 215/215 körül lesz a vége, de aztán több helyen is megjelentek a képhibák, így MHz-ről MHz-re lépkedtem visszafelé, míg csak a 208/208 MHz-es frekvenciák hibátlannak bizonyultak. Ennél magasabban a 3DMark2000 tesztjeiben és a Quake III nyitóképernyőjén is megjelentek a hibák.
Ez mindenesetre nagyon szép eredmény a 6 ns időzítésű Hyundai ramoktól!

És most lássuk az eredményeket:

Különösebb kommentárt nem fűznék az elért eredményekhez, csupán annyit, hogy az órajelek emelésének százalékos eredményét érdekes módon a Quake III gyorsulása teljes mértékben hozta, sőt, 1 százalékkal jobb az eredmény, mint a core/mem különbség!

Remélem, a teszt sokak számára érdekesnek bizonyult, főleg az alkalmazott hűtés és az ennek köszönhető magas tuningeredmény miatt.

A jövőre nézve van még ötletem hasonló extrém tesztekhez, gondoljunk csak bele, mennyi forrófejű régebbi VGA kártya létezik…

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A tesztet 2006-ban készítettem, és egy 3dfx rajongói oldalon meg is jelent. A teszt szövegét aktualizáltam, módosítottam, így került fel a Logoutra.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.