2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

15 év - 150 nVidia kártya!

A Logout történelmének eddigi legnagyobb cikke: nVidia All Stars Roundup 1995 - 2010!

[ ÚJ TESZT ]

Tesztek - AGP - Akciójátékok

Max Payne 2

A népszerű Max Payne sorozat második része szép grafikával, jó hangulattal és játékmenettel, valamint jól optimalizált grafikus motorral hódított. Ennek köszönhető, hogy a cikkben szereplő összes kártyával jól futott a játék kis felbontásban, ezért csak maximális részletességgel végeztem el a tesztet, méghozzá 1024x768-as felbontásban, mert 1280x1024-ben a 32 MB-os kártyákkal nem akart futni a program. A mérést Fraps-el végeztem, a scriptelt nyitó jeleneten. Fontos kiemelni, hogy ebben a jelenetben sok motion blur effekt van, ami jobban megterheli a kártyákat, mint a játék átlagos grafikája, ezért a mért értékeknél többet tapasztalhatunk játékmenet közben.

160 FPS-nél processzorlimitbe ütközünk, ezt lényegében a cikk összes domináns kártyája elérte. Az FX-ek jól szerepelnek, mert kevés shadert használ a játék. Érdekes a GF4Ti modellek jó szereplése is, ám azok még azt a minimális shader effektet (pl tükörkép a mosdó fölött) sem rajzolják ki, amit alkalmazna a játék. A kisebb FX-ek gyomrát megfeküdte a Motion Blur, de még így is jóval a játszhatósági határ fölött teljesítenek. Az alsóházban GF4MX-ek (most már mondhatni, nem meglepetésünkre) ismét jócskán elverik a GF2-eseket.

Tomb Raider Anniversary

Ez a játék a szebb napokat látott Tomb Raider sorozat egyik modernebb (2007-ben megjelent) epizódja, ám ez a grafikáján nem igazán látszik meg. Ezt mutatja az is, hogy a teszt összes kártyájával jól futott, ezért a mérést csak maximális grafikával, 1024x768-as felbontásban végeztem (szintén a 32 MB-os kártyák miatt). Minimális képminőségbeli különbség van a shadereket támogató kártyák képében, ezért screenshotokat nem készítettem. A mérést Fraps segítségével végeztem, a nyitójelenet lejátszva. Mivel ez sok közeli képet mutat, ezért a játék közben tapasztalt sebesség kicsivel alacsonyabb, mint a mért értékek, úgyhogy a tökéletes játékélményhez olyan kártya kell, amelyik minimum 50 FPS-t teljesít ebben a tesztben.

Érdekesen alakultak az eredmények. Az első 3 kártya nagyon együtt van, ám érdekes, hogy a 6800 Ultra ez esetben nem tudta velük tartani a lépést. A 6800-asok mintha valamiféle limitbe ütköztek volna 168 FPS-nél, amiből a GF7 szériás kártyáknak sikerült kitörni. Az FX-ek lemaradása jelentős, hiszen a játék, ha minimális mértékben is, de épít a dx9-es shaderekre. Ennek ellenére a dx7-es kártyák nem nyújtottak kiemelkedően jó teljesítményt, pedig nekik nem kellett kirajzolni ezeket az effekteket. A sor végén érdekes módon most nem a GF2MX200, hanem a GF4 MX4000 tanyázik.

Grand Theft Auto III

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy ez a program forradalmasította a játékpiacot. A korábban 2D-s, felülnézeti GTA univerzum 3D-s környezetbe helyezése addig soha nem látott szabadságot nyújtott, megalapozva a sorozat máig töretlen népszerűségét. A játék kis felbontásban viszonylag jól elfutott az összes kártyán, ezért a mérést csak 1280x1024-ben, maximális részletességgel végeztem el, a jól bevált Fraps segítségével.

Érdekes grafikont kaptunk. A mezőny sokáig egyben van, de a leggyorsabb kártyák hirtelen nagyon meglógnak az üldözőbolytól. Fontos megjegyezni, hogy ilyen 100 FPS fölötti értékeknél a program már játszhatatlanul gyorsan fut, ezért van egy beépített FPS limiter, amit természetesen kikapcsoltam a teszthez. Bár ez a játék egyáltalán nem használ shadereket, az FX-ek lemaradása mégis elég jelentős. A szokottnál gyengébben teljesítenek a GF4 Ti modellek is, melyekkel már éppen csak játszható sebességet kapunk ilyen részletesség mellett. A dx7-es kártyáknak már egyértelműen gyengébb beállításokra lenne szükségük, de mint említettem, a felbontást és a látótávolságot csökkentve ezekkel a kártyákkal is nagyszerűen játszható a GTA3. A 32 MB-os kártyák nem jelenítették meg a "trails" effektet, emiatt egy kicsivel jobb eredményt értek el a közvetlen ellenfeleikhez képest.

Driver Parallel Lines

Alapvetően autós játék, ám mégis az akciójátékokhoz soroltam, mert a GTA-hoz hasonlóan kiszállhatunk az autóból a Driver sorozat harmadik epizódjának kiegészítő fejezeteként jellemezhető Parallel Lines-ban. A játék futtatásához minimum dx8-as kártyára van szükség, a pixel shader verziót (1.x vs 2.0) pedig a menüben állíthatjuk. Sok kinézetbeli különbség nincs a két mód között, de természetesen ahol lehetett, nagy részletességnél 2.0 módba kapcsoltam a shadereket, alacsony részletességnél pedig az összes kártyánál 1.x módban futott.

Nos, igen... azt hiszem ez a teszt kiválóan szemlélteti, hogy az FX-ek mennyire durván elvéreznek akkor, ha nagyobb mennyiségű dx9-es shaderrel kell dolgozniuk. A kép kicsit csalóka, mert a sorrendet most is (mint az összes többi teszt esetében) az alacsony felbontásban és részletességgel végzett teszt eredménye alapján állítottam fel, ahol nagyon hamar fellépett a 110 FPS-es processzorlimit. A dx8-as shaderek kezelése nem terheli meg az FX-eket túlzottan, azonban dx9 módban még a 10 FPS-t se érte el az 5950 Ultra, a többi FX-ről nem is beszélve. Látható, hogy a 6-os és 7-es GeForce széria mekkora fejlődést jelentett ezen a téren. A GF3 és GF4 kártyák eredménye ebből a szempontból megtévesztő, hiszen ezek magas részletességnél is csak dx8 módban futottak. Azért essen szó az élmezőnyről is, ahol a 6800 Ultra lemaradása emelhető ki érdekességként, valamint az, hogy a "sima" 6600-os kis felbontásban megverte a 7300 GT-t.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.