2016. július 2., szombat

Gyorskeresés

Blog

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]   [ ÚJ CIKK ]

  • A Kastély - felhívás retro kalandoroknak

    Találjuk meg együtt egy rég elfeledett játék rég elfeledett megoldását!

    Tovább a teljes címlapos íráshoz...

    Bemutató 3 hete 50

  • GEB - A matematikai jelentés és forma

    Ez a fejezet arról szól, hogy hogyan kötünk jelentést egy adott szimbólumhoz, szimbólumok sorozatához, vagy akármi máshoz ha már itt tartunk. A felvezető dialógus ez esetben nem Hofstadter, hanem Lewis Carroll tollából származik (ő az Alíz csodaországban írója). Carroll maga is aktívan érdeklődött a matematikai logika iránt, ebben a novellában pedig - pont miután vége lett a futóversenyüknek, amit természetesen Akhilleusz nyert meg - Akhilleusz és a Teknős a logikai következtetés lehetetlenségéről beszélgetnek. A Teknős, hasonlóan Zénón trükkjéhez, egy végtelenségig folytatható logikai láncolatot épít fel egy látszólag egyszerű következtetésre alapozva (mint mikor Besenyő Pista Bácsinak annyiszor van igaza, ahányszor akarja :) ). A párbeszéd a könyvben a kétszólamú invenció címet kapta.

    Maga a fejezet egy újabb formális rendszer bevezetésével kezd, ez pedig a pg-rendszer. Ez szintén egy nagyon egyszerű rendszer, három szimbólummal (p, g, -). Itt az író mélyebben kifejti a döntési eljárás fogalmát, ami egy olyan eljárást takar, amivel véges időn belül eldönthető bármely karakterláncról, hogy tétele-e a formális rendszernek.

    Folytatás...

    tobal 5 hónapja 0

  • GEB - Az MU-rejtvény

    A könyv minden fejezete egy bevezető “novellával” indít, ami az adott fejezetben tárgyalt témát vezeti fel egy dialógus formájában. A dialógusok visszatérő szereplői Akhilleusz és a Teknős, akiket Zénón híres mozgási paradoxonjának tanmeséjéből ismerhetünk. További érdekessége ezeknek a párbeszédeknek, hogy szerkezetükben mindig követik Bach valamelyik művét, az egyes szereplők bekezdései mindig az adott zenemű egy-egy szólamát szimbolizálják.

    Az első fejezet felvezető novellája Bach háromszólamú invencióin alapul, a három szólamot Akhilleusz, a Teknős, majd később bekapcsolódva Zénón “szólaltatja meg”. A témát Zénón mozgási paradoxonjai szolgáltatják, amelyek elviekben a mozgás lehetetlenségét hivatottak bizonyítani, de egy zen köan-ra és egy Echer rajzra is utalás történik a dialógus során. A paradoxon lényege, hogy ha kettejük versenyt futnának (logikusan a Teknős némi előnnyel indulva), Akhilleusz, bármennyivel is gyorsabb a teknősnél, sosem érheti utól, mert amennyi idő alatt Akhilleusz eljutna a Teknős jelenlegi helyére, addig a Teknős előre halad valamennyit, és bármely kicsi is ez a távolság (és egyre kisebb), ez a végtelenségig folytatható.

    Folytatás...

    tobal 6 hónapja 0

  • GEB - Zeneo-logikai Áldozat

    Nem is olyan rég olvastam el először a Gödel Escher Bach - Egybefont Gondolatok Birodalma c. könyvet D. R. Hofstadter-től, és azóta is próbálom feldolgozni. Akárhányszor megkérdezik tőlem, hogy miről szól, sosem tudom egy kerek egész mondattal, érthetően elmondani. Többel sem. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy én magam sem értem. Ugyanakkor a könyv, bár majdnem 40 éve íródott, olyan témát feszeget, amiről manapság sem tudunk sokkal többet, mint akkor, és engem személy szerint a legmesszebbmenőkig érdekel. A könyv ugyanis nem más, mint az öntudat működésével kapcsolatos legfontosabb általánosságokra adott számos izomorfizmus bemutatása.
    Ezért elhatároztam, hogy szeretném megérteni a könyvet. Ezt pedig legkönnyebben úgy érhetem el, ha figyelmesen újra elolvasom, és jegyzetet készítek minden fejezetről. Ha pedig már készítek egy ilyen jegyzetet, miért ne tegyem azt közkinccsé, akár a saját gondolataimmal kiegészítve? Úgyhogy egy kis bemelegítésnek fogadjátok szeretettel a bevezető fejezet jegyzetét.

    Folytatás...

    tobal 7 hónapja 0

  • Braindump 1

    Vajon mi kellhet ahhoz, hogy egy gépnek öntudata legyen? Milyen programot kell bele írni, hogy úgy legyen képes gondolkodni, mint mi? Hogy feloldja az önhivatkozás paradoxonát, és öntudattal rendelkező, intelligens, ámde mesteséges entitás lehessen. A tudatunk olyan, mintha nem hivatkozna rá Gödel tétele, látszólag végtelen szintig képes a rekurzív önhivatkozásba belegabalyodni, és emellett is működni. Az ilyen rekurzív önhivatkozás a ma írt programoknál azzal végződik, hogy elfogy a stack... vagyis a mi bináris elven működő programjaink képtelenek a végtelen fogalmának megragadására (mégha ez furcsán hangzik is). Mi kell ahhoz, hogy ezt mégis sikerüljön elérni?
    Szerintem először is egy kvantumszámítógép, ami szerintem elméletben képes lehet a végtelen megragadására valamilyen szintig, de ez csak egy gyenge sejtés), ugyanakkor hiszem, hogy nem kell végtelen szintig elmenni, elég csak nagyon mélyre.
    Vagyis ha elég alrendszert egyesítünk, amelyek egyenként valamely az öntudat kialakulásában fontos szerepet játszó rendszert modelleznek (amihez nem kell új dolgot kitalálni, csak a meglévőt lemodellezni), akkor ezek különböző absztrakciós szintekbe rendezve, és így együttműködve, talán képesek lehetnek egy öntudat jeleit halványan mutató rendszert működtetni.

    Folytatás...

    tobal 10 hónapja 5

  • Wadjet Eye Games cyberpunk kalandok

    A Wadjet Eye Games cyberpunk tematikájú kalandjátékaihoz szolgálunk egy rövid kedvcsinálóval.

    Tovább a teljes címlapos íráshoz...

    Bemutató 10 hónapja 8

  • Facebook - Oculus Rift akvizíció

    Figyelemre méltó dolog történt a napokban: A Facebook bejelentette, hogy felvásárolja az Oculus Rift-et (2 milliárt dollárért). Azt az Oculus Rift-et, ami másfél éve indult egy Kickstarter kampánnyal, és a célkitűzése, hogy megalkosson egy valóban jól használható VR eszközt (a régi modellekkel sok probléma volt). A fejlesztés teljesen open source, a köré épült fejlesztői közösség létszáma eléri a 75000 főt.

    A Facebook valószínűleg a saját platformjába akarja beépíteni az eszközt, de még nem tiszta, hogy milyen módon. Klasszikus példája ez a kreatív közösség és az üzleti világ szimbiózisának: a közösség megalkot egy innovatív eszközt, amit aztán az üzlet felkarol, és elárasztja vele a világot. Lehet, hogy túl optimista vagyok, de én ezt a valódi (3D-s) cyberspace felé tett első lépésként értelmezem.

    Érdekes adalék még, hogy a nemrégiben megjelent hír kapcsán, miszerint a Google felvásárolt egy robotgyártó céget, vannak elméletek, melyek szerint a Google talán egy mesterséges intelligenciát fejleszt. Ha ez igaz, akkor egy igencsak cyberpunk közeljövő elébe nézünk (amihez az NSA is nagyban hozzájárul :D).

    tobal 2 éve 1

  • Python disassembly trükk

    Amióta pythonnal foglalkozom, mindig hiányoltam annak a lehetőségét, hogy megnézzem, egy programkód pontosan milyen utasításokra fordul le végrehajtás előtt. Ez ugye egy C nyelven nevelkedett fejlesztő-palántának teljesen általános elvárás, az ember könnyen hozzászokik, hogy bármely olyan programrész esetén, ahol nem vagyunk biztosak benne, hogy adott architectúrán, adott fordítóval és opciókkal milyen gépi kód fog keletkezni, könnyen bele lehet nézni az assembly kódba. Ez sokszor debuggolás közben is jól jön.

    Talán más python fejlesztők körében köztudott, hogy erre python esetében is lehetőség van, én csak most fedeztem fel a trükkjét. Mivel a python program általában interpretált módon fut (én is legtöbbször így használom), ezért sokszor nincs lehetőségünk a C nyelv esetében használt módon disassembly-t készíteni. Ha natívan futtatható állományt készítünk belőle, akkor a CPython réteg miatt lesz nehezen értelmezhető az assembly kód. Szerencsére van mód arra, hogy az interpreter által előállított byte-kódot kiírassuk olvasható formában, amit lentebb be is mutatok.

    Folytatás...

    tobal 2 éve 0

  • Cicada 3301

    2012 elején az interneten felbukkant egy feladvány-sorozat, amiről azóta sem derült ki, hogy ki/mi áll a hátterében. Elsőként egy 4chan-on megjelent képen kellett megtalálni egy elrejtett üzenetet, majd annak alapján jutottunk el a következőhöz, és így tovább. Azóta 2013-ban, és most 2014-ben is felbukkant egy-egy újabb feladvány.

    Mivel a feladvány nyomai egymástól nagyon távoli helyeken bukkannak fel, ezért gondolják, hogy valamilyen nagyobb szervezet áll mögötte. Sokan azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy valamelyik titkosszolgálat próbál ezzel embereket toborozni (a feladványok megoldásához a legtöbb esetben szükséges kriptográfiában, szteganográfiában, valamint programozásban való jártasság). Ez mindenesetre kizárja, hogy csak egy egyszerű marketingfogás lenne a dolog.

    Az interneten közösségek alakultak, hogy közös erővel fejtsék meg a rejtvényeket. Eddig senki nem hallott olyanról, aki eljutott volna egy-egy fejtörő legvégéig, ami persze nem jelenti azt, hogy még nem is sikerült senkinek. Arról sincs senkinek információja, hogy mit kap az, aki megoldja.

    Aki érez kedvet, megpróbálhatja az idei feladványt, ami igazi megvilágosodást ígér:

    tobal 2 éve 6

  • Újra csak az NSA

    Bár eddig nem volt rá bizonyíték, hogy az NSA a p2p titkosított kommunikációt is képes lehallgatni (így én is azt hittem határtalan naivitásomban, hogy a web-of-trust alapú PKI módszerekkel titkosított levelezésem biztonságban van), Buhera legutóbbi bejegyzéséből kiderül, hogy az NSA ezt a "problémát" is megoldotta. Ahogy azt sejteni lehetett, most sem a szakmai tudásuk (olyan ugyanis nincs nekik), hanem a politikai kapcsolataik és a pénzük vezette őket sikerre.

    tobal 2 éve 0

  • 10min Space Strategy

    Nemrégiben csatlakoztam egy indie játékfejlesztési projekthez, aminek a programozását egyedül végzem (egyelőre). Létezik belőle egy letölthető, működő verzió, de mivel a korábbi programozó elhagyta a projektet, és nem túl szép kódot hagyott hátra (pure C, DirectX 5, egyetlen 37ezer soros fájlba zsúfolt kód, stb.), ezért úgy döntöttünk, hogy újraírom az alapoktól, C++-ban, egy modern, multiplatform engine-re alapozva. Az első körös class- és package-terv elkészült, az implementáció pedig halad, ahogy az időm engedi. A projektről a Goblin Lunatics blogján lehet többet megtudni:

    Goblin Lunatics

    A játék zenéit pedig itt lehet meghallgatni:

    Enter Hyperspace

    tobal 2 éve 0

  • Function X 2013

    Idén szeptember 13 és 15 között immár tizedik alkalommal került megrendezésre a Function X, Magyarország és kelet-európa legnagyobb demó party-ja. Újra összegyűlt a demoscene apraja-nagyja, régi és új arcok egyaránt. Egy dolog azonnal szembe ütköző volt, amint megérkeztük: már pénteken elfogytak a női Function-ös pólók, amiből azt hiszem levonható a következtetés, hogy immár elavult a sztereotípia a lányok és a kockák vonatkozásában. Ami azt illeti, én is két lányt vittem oda :D.

    Péntek este mondhatni csak bemelegítés volt, a megnyitó után a játékfejlesztés compo jött, majd az Errorport koncert. Ők egy magyar együttes Bécsből, akik egy gitárral és egy hegedűvel tolják chiptune-os és egyéb elektronikus baseline-okra. Méghozzá elég durván. Közben az udvaron paprikáskrumpli készült kedélyes 8-bit zenére.

    Másnap délben indultak az igazán érdekes programok. A fotó compo után előadások hangzottak el játékfejlesztés témakörben, amikről én sajnos lemaradtam, de bőven kárpótolt az utána következő grafika- és zenei verseny. A grafikai compón belül két kategória volt, handdrawn és freestyle. Mindkettőben születtek nagyon jó munkák, bár a freestyle pályamunkák között volt pár elég primitív.

    Folytatás...

    tobal 2 éve 0

  • SIDBox Phase One

    A SIDBox projektem első fázisa a végéhez közeleg. A projekt célja, hogy építsek egy áramkört a SID (a C64-ben is használt hang-chip) köré, és azt parallel porton a számítógépre kötve hangokat tudjak megszólaltatni, zenét tudjak lejátszani, stb. A saját megvalósításom a H.A.C.K. SIDBox projektjén alapul, az első tervem csak annyi volt, hogy az ottani tervek alapják építek egy sajátot, majd a szoftvert kiegészítem pár extra funkcióval.

    Ehelyett az lett az egészből, hogy az áramkört kiegészítettem egy második SID chip-el (így rá lehet rakni egy 6581-est és egy 8580-ast is), át lett tervezve a teljes analóg jelformáló rész, és ennek megfelelően készítettem egy teljesen új, immáron két rétegű nyákot hozzá. Most jutottam el abba a szakaszba, hogy a tervek készen vannak, már csak meg kell venni az alkatrészeket, legyártatni a nyákot, és összeforrasztani. Aztán imádkozni, hogy működjön :).

    Folytatás...

    tobal 2 éve 0

  • Digital Media Manifesto

    1.) Man has created the myth of the computer in his own image. Or one of them. Cold, immaculate, sterile, scientific, oppressive.

    2.) You can, and must, understand computer-self.

    3.) The guardianship of the computer can no longer be left to priesthood.

    4.) Technology is an expression of man’s dreams. If man did not indulge in his fantasies, his thoughts alone would inhibit the development of technology itself. Thus it is for the holiness of the human spirit that we must design.

    5.) All media are extensions of some human faculty: psychic or physical. It matters because we live in media, as fish live in water.

    6.) The new media are not bridges between man and nature; they ARE nature. Media on the one hand, and man on the other, are inseparably linked by an endless feedback loop.

    7.) We’re living through a radical transformation of our communications environment. Enjoy and listen with all ears and eyes wide open.

    8.) As the unity of the modern world become increasingly technological, rather than a social affair, the techniques of the arts provides the most valuable means of insight into the real direction of our own collective purposes.

    9.) Woman can create the myth of the supercomputer in her own image. Or one of them. Warm, imperfect, fertile, religious, expressive.

    Folytatás...

    tobal 3 éve 10

  • Creative Crew

    A Creative Crew egy baráti társaságból megalakult, azóta közösségi oldalon szerveződő önképző közösség. Körülbelül egy fél éve alakultunk meg, és ezt az elmúlt pár hónapot azt hiszem nevezhetjük a társaság magzati időszakának. De miről is szól ez az egész?

    Mint tudjuk, minden kreatív ötlet már előzőleg létező ötletekből, információkból születik. Agyalunk valamin, amiről olvastunk, vagy hallottunk valahol, aztán hirtelen becsap a villám, és felgyullad a villanykörte a fejünk fölött. Az új ötletek születésének tehát elősegítője az információmegosztás. Amilyen elszomorító helyzetben van a világ manapság, minden eddiginél nagyobb szükség lenne a jó ötletekre.
    E célból hívtuk létre a Creative Crew-t. A Crew egy baráti társaság, akik olykor összegyűlnek, és beszélgetnek, érdekes információkat osztanak meg egymással. Ez persze így nem sokban különbözik bármely más baráti társaságtól (ami persze nem feltétlenül rossz dolog), de a tervek közt szerepel, hogy később közös projekteken dolgozzunk együtt, még később akár saját közösségi teret alakítsunk ki.

    Folytatás...

    tobal 3 éve 0

  • Primordia

    Hosszas várakozás után megérkezett a Wadget Eye Games újabb, immáron harmadik cyberpunk kalandjátéka, a Primordia. A sort a Gemini Rue kezdte, amit a Resonance követett, és most a Primodia, és bár a három játéknak sztori szinten semmilyen kapcsolata nincs egymással - tematikában is csak annyi, hogy mind cyberpunk, de mindhárom játék teljesen más oldaláról közelíti meg a jelenséget -, én egy sorozatnak tekintem őket. A kevés közös jellegzetességhez tartozik még a retro stílusú, de nagyon hangulatos grafika, és a fordulatos és eredeti történet.

    A Gemini Rue a cyberpunk film noir-szerű, borongós hangulatát ragadta meg mesterien, ami mellé egy hozzáillő, ballonkabátos, kiégett zsaru karaktert kaptunk, és az amnéziás "testvérét", aki egy steril kutatóközpontban éli a tesztalanyok egysíkú életét. A karaktereket felváltva kell irányítani a játék folyamán, ez pedig érdekes kettősséget hoz a játékmenetbe. A két karakter sorsa egészen különleges módon fonódik össze a történet folyamán, aminek nem akarom lelőni a poénját, legyen elég annyi, hogy megéri végigjátszani a játékot miatta.

    Gemini Rue trailer

    Folytatás...

    tobal 3 éve 0

  • Párhuzamos port programozás

    Bár egy párhuzamos port programozása nem nagy dolog, én szinte katarzisként éltem meg, hogy végre sikerült. Nekem, egy nyamvadt szoftveresnek, hosszas szenvedés, utánajárás és próbálkozás után végre sikerült beírnom egy byte-ot a PCMCIA-n laptopra kötött parallel port adatvonalára. Ez igazi áttörés, ugyanis így kényelmesen, a laptopomról folytathatom a SIDBox projectet, ami így elsőre nyilván nem sokat mond a legtöbb ember számára, de időben szólok arról is.
    Örömömben csináltam is néhány képet arról, ahogy egy 7 szegmenses kijelzővel kipróbáltam az adatvonalra írást. Mint látható, mind a nyolc kimeneti láb működik.

    Folytatás...

    tobal 3 éve 0

  • Batman - Felemelkedés

    Nem vagyok nagy moziba járó, de most viszonylag rövid időn belül két filmet is láttam. Mindkettő jó kritikákat kapott, bár nem ez vitt rá arra, hogy megnézzem őket moziban. Az Emlékmást Philip K. Dick rajongóként szimplán kötelező volt megnéznem, bár nem sokat vártam tőle, de azt legalább sikerült is teljesítenie. A felrántó kritikákat nem igazán értem, mert bár megvolt benne a cyberpunk pupillapornó (és ez nálam hatalmas pirospont), a sztoriban semmi újat nem tudott felmutatni, gyakorlatilag csak XIII volt cyberpunk köntösben.
    A Nolan féle Batman trilógia befejező része viszont... ütött. Nagyot. Végre egy - újabb - film, ami arról szól, amiről minden karakterközpontú filmnek szólnia kellene. A felemelkedésről, a felébredésről, önmagunk legyőzéséről szól, transzcendenciáról, megvilágosodásról. Arról, hogy igazi erőt csak a hit képes adni (legyen bár a tárgya akármi). Én már ezzel önmagában is megelégedtem volna, de ezen túl a film pedzegeti a nyugati "modern" civilizáció dekadens voltának témáját is (kedvencem a filmből: - Ez az értéktőzsde, itt nem lehet pénzt lopni; - Miért, ti mégis mit csináltok?), bár az ez ellen való lázadást rossznak állítja be, ami miatt picit szívtam a fogam. Azon pedig, hogy ezek mellett még a sztori is izgalmas, már szinte meg se lepődünk. Az utóbbi idők legmeghatározóbb filmélménye.

    tobal 3 éve 18

  • Thieves - A cyberpunk rövidfilm végre youtube-on

    A Thieves című cyberpunk rövidfilm eddig csak privát vetítéseken volt megtekinthető, de most végre youtube-on is nézhető. Nagyon régóta várok már erre, annak idején a collective cyberpunk community fórumon figyeltem fel rá, ahol a készítője reklámozta. A trailer alapján nagyon megtetszett, és picit segítettem is terjeszteni. Most, hogy már láttam, őszintén szólva jobbra számítottam. Mindenesetre azért nem rossz, tekintve, hogy milyen kevés hasonló rövidfilm jelenik meg, legyünk hálásak.
    Ráadásul egy nagy megtiszteltetés is ért, amire csak véletlenül figyeltem fel. Tekerjetek a videóban 12:25-höz :) (a cyberpunk community fórumon Neuromanta néven vagyok fent).

    Thieves on Youtube

    tobal 3 éve 0

  • Egy jó hangulatú workshop a Hackerspace-ben

    Featuring my best friend, Norci

    tobal 4 éve 1

  • Zöld Pénz POS pályázat alkotóknak

    Check this out: Zöld Pénz POS pályázat alkotóknak

    Ez hatalmas ötlet!
    Egyébként is az egyik legfontosabb feladatunk az lenne itt Magyarországon, hogy a külföldi függésű valutánk helyett helyi pénzt használjunk a belföldi kereskedelemre. Vannak erre már jó kezdeményezések (pl. a Hungaro, a Drábik féle Jópénz alapítvány, vagy a balatoni és a soproni helyi pénzek), de ezt a dolgot minél jobban népszerűsíteni kéne. Ez a felhívás a Zöld Pénz részéről szerintem hatalmas ötlet, hiszen ha valóban sikerül egy olyan megoldást találni, ami a kritériumoknak megfelel (márpedig a fiatal kreatív közösség szerintem képes erre), akkor innovatív módon oldhatnánk meg egy összetett gazdasági, és egyre inkább társadalmi problémát.

    tobal 4 éve 0

  • Damage Report: A Könyv

    Nemrégiben elkészült egy könyv kézirata, ami bár még nem jelent meg, de már most megérdemli a reklámot. Az író közelebbi és távolabbi ismerősei körében régóta várt könyv a Damage Report, természetesen Damage tollából. Aki nem ismerné, az illető a Planet Damage blog írója, a cyberpunk scene egyik (ha nem a) legismertebb bloggere (bár én inkább média-hackernek szoktam nevezni :) ), nem mellesleg a 14sec cyberpunk rövidfilm társalkotója, a The Dose magazin írója, az ld50.hu megalkotója, és még sorolhatnám.

    Szóval Ő írt egy könyvet, Damage Report címmel. Amikor beszélgettem vele a könyvről, nem sikerült konkrét képet kialakítanom arról, hogy miről is szól pontosan, de azt hiszem ez csak előnyére válik. A legkonkrétabb megfogalmazás talán ez, by Damage of course:

    "A huszonegyedik század forradalmai, persze, ugyanúgy léteznek. Csak egy hétig tartanak. Jó esetben. Megrágjátok, lájkoljátok, berételitek, pluszegyezitek, széttrolloljátok, megveszitek, hazaviszitek, ráveritek, fel a blogra, belájkoljátok, pluszegyezitek, jöhet a következő forradalom. És még önmagában, ha eléggé távolról nézzük, ezzel sincsen baj. A baj csak azzal van, hogy eléggé távolról nézve az is kiderül, hogy éppen a lejtőn vagyunk. És nem látszik, hol az alja igazán. A szabadesést viszont, unalmunkban vagy ingerhiányunkban, nem cserélnénk fel semmivel.

    Folytatás...

    tobal 4 éve 2

  • Táltos - cyberspace megjelenítés

    Lassacskán haladok a Táltossal, most épp a kibertér megjelenítésén dolgozok. Még távolról sincs kész, de egy dolgot el kellene döntenem még most az elején, amiről szeretném kikérni a nagyérdemű véleményét. Maga a látványvilág elég egyszerű lesz, nagyrészt csak vonalakat kell rajzolnom a képernyőre. Erre két módot találtam ki, az egyiknél ténylegesen csak vonalakat rajzolok, a másiknál textúrázott poligonokkal érem el ugyanezt a hatást. Alant láthattok néhány képet, amik alapján összehasonlítható a két kirajzolási mód. Szerintetek melyik néz ki jobban? Melyik "szájberszpészesebb"? :)

    Aki ki szeretné próbálni, lepullozhatja githubról: Táltos at Github
    Python, pyGame és pyOpenGL kell a futtatáshoz.

    http://i.imgur.com/Db2yR.jpg

    http://i.imgur.com/IgHtY.jpg

    http://i.imgur.com/iG5uj.jpg

    http://i.imgur.com/iJ4ae.jpg

    Folytatás...

    tobal 4 éve 9

  • Megjelent az Oil rush

    Megjelent az Oil rush, a játék, ami mérföldkő lehet a Linux elterjedésében játékplatformként. Én már egy ideje próbálgatom a bétáit, fasza kis cucc lett. A Unigine engine demójaként is felfogható a játék, ami egy olyan játékfejlesztői platformot ad, amivel az elkészült játék futtatható Linuxon, windows-on, osx-en és PS3-on is. Reméljük sok sok játék készül majd még ezzel az engine-el, a tudására szerintem nem lehet panasz.

    Oil Rush game

    tobal 4 éve 0

  • (Ön)fenntarthatóság

    Az utóbbi időben egyre többet gondolkozok azon, hogy mi lesz, ha a gyenge lábakon álló, és már most erősen ingadozó nyugati civilizáció tényleg összeomlik, és megszűnnek az egész életünkben természetesnek vett közszolgáltatások. Ez sajnos egyre inkább valós alternatíva, tehát érdemes rá legalább lélekben, de szerintem tudásban is, felkészülni.
    A barátainkkal beszélgettünk róla, hogy milyen jó lenne egy önfenntartó kommunát létrehozni, ahol majdnem mindent magunknak termelnénk meg. Ezzel egyrészt kivédenénk a közszolgáltatások megszűnéséből adódó negatív hatásokat, másrészt eleve jobb lenne egy ilyen környezetben élni, mint folytatni napjaink stresszes, lélekölő, városi életformáját. Magyarán még akkor is jó alternatíva, hogyha mindenki hirtelen észhez tér, és nem vágja ki saját maga alatt a VilágFát.

    Utánanéztem a témának, és találtam néhány érdekes weboldalt, amit ezúton osztok meg veletek. Elsőként talán egy blogbejegyzést, ami ugyanezt a témát foglalja össze meglepően jól (jobban mint én): A vidéki letelepedés és az alulról szerveződés perspektívái.

    Folytatás...

    tobal 4 éve 76

  • Gentoo blog - Néhány alapbeállítás

    Miután bemutattuk a hangkártyánkat a rendszernek, épp itt lenne az ideje néhány alapbeállítást megtenni, hogy kényelmesebb legyen a rendszer használata. Beállítunk néhány aliast, módosítjuk a bejelentkezéskor lefutó szkriptet, és telepítjük a midnight commander és a screen programokat, amik alapvetően a rendszer kezelését fogják megkönnyíteni. Telepítjük a sudo-t is.
    De legelőször is, mivel rend a lelke mindennek, megalapozom a home-om könyvtár-szerkezetét. Egyelőre csak egy saját fájl van a home-ban, a goa_radio.lst, amit az mp3blasterrel mentettem el. Ennek létrehozok egy music jegyzéket, alá egy playlists jegyzéket, és belemásolom (máskor már, amikor a jegyzékek között fogok rendezgetni fájlokat, nem fogom külön leírni).

    $ mkdir -p music/playlists
    $ mv goa_radio.lst music/playlists/

    Most létrehozok egy .aliases nevű fájlt amibe a saját aliasaimat fogom beletenni. Egyelőre csak néhány alap aliast rakok be, ez később nyilván bővülni fog.

    $ nano .aliases
    alias df='df --human-readable'
    alias ll='ls -l'
    alias la='ls -a'
    alias lla='ls -la'

    Ezután azt szeretnénk elérni, hogy ezek az aliasok minden indításnál érvénybe lépjenek. Ehhez a .bashrc fájlba kell beleírni a megfelelő parancsot (source). Az új sort a fájl végére szúrom be.

    $ nano .bashrc
    source .aliases

    Folytatás...

    tobal 4 éve 0

  • Szabad szoftver = Szabad kultúra

    Épp most olvasom a "Szabad kultúra" c. könyvet. Előtte meg a "Hacker kiáltvány"-t fejeztem be. Nem tudom ti hogy vagytok vele, de engem nagyon felbasz, amerre manapság halad a kultúrának nevezett valami. Úgy látszik, a hatalmon lévő osztálynak már nem elég, hogy a földek és gyárak felett monopóliumuk van (vagyis a földműveseket és a munkásokat kizsákmányolják)... az információból is árucikket akarnak csinálni, és afelett is monopóliumot szerezni.
    Na én ezért szoktam mondani, hogy a szabad szoftver többről szól, mint a nyíltan elérhető forráskódról. A szabad szoftver a fentebb leírtak elleni harc, hogy az alkotás (mind a művészeti, mind a tudományos) ne legyen a profit lelketlen gépezetének az alárendeltje. Igen, lehet windows-t venni és használni, végülis nem is olyan rossz az, mint ahogy lehet külföldi gyümölcsöt is venni a boltban, meg nem szelektíven gyűjteni a hulladékot. A környezetünknek és saját magunknak mégis azzal teszünk jót, ha szelektíven gyűjtjük a szemetet, magyar termelőktől veszünk ennivalót... és szabad szoftvereket használunk.

    tobal 4 éve 9

  • Hacktivity 2011

    A múlt hétvégét a Hacktivity konferencián töltöttem. A Hacktivity egy főként informatikai biztonsággal foglalkozó szakmai konferencia (vagy egyszerűbben mondva hacker konferencia), de ezzel kapcsolatban sok érdekes, egyéb téma is előjön. Nem volt olcsó a belépő, de megérte elmenni.
    Volt előadás például beágyazott eszközök botnetbe való szervezéséről, tűzfalakról, mobil rendszerek hackeléséről, a közelgő kiberháborúról, stb. Pavol, a szlovák hacker, akiről egy korábbi bejegyzésemben írtam, a crypto-anarchista mozgalomról tartott előadást, az egyetlen női előadó pedig (egyedül az ő előadásán volt tele a kisterem :D) a social engineering-ről. Bár a prezentációk érdekesek voltak, a konferenciára a workshopok miatt volt érdemes elmenni (az előadások úgyis felkerülnek a honlapra).
    Volt wifi-hálózat feltörő, kód-visszafejtő, packet-sniffer, pendrive adat-mentő workshop, és még egy pár amire nem mentem be. Ezekből sokat lehetett tanulni. Ezen kívül az egész konferencia alatt volt hardware hacking és lockpick workshop is. Az előbbi helyen a HACK-esek voltak, és az ún. Metaboard nevű arduino klónt lehetett összeforrasztani, majd programozni. Mondanom sem kell, a legtöbb időt náluk töltöttem. A lockpick műhely szintén nagyon érdekes volt, zárak roncsolásmentes kinyitásáról szólt, volt róla előadás is. Érdekes téma.
    Összességében nagyon jó konferencia volt, remélem jövőre is sikerül elmennem.

    tobal 4 éve 0

  • PGP crypto night

    Megint későn blogolok a történt eseményekről, de inkább később, mint soha :). Szeptember 8-án volt egy PGP crypto night a HACK-ben. Itt már tényleg valódi keysigning party volt. Az új debian rendszeremen sikerült is jól belőni a GnuPG-t, generáltam kulcsot (amit végre tényleg használni is fogok valamire), alá is írták jó sokan, és a Nemzeti Információ Infrastruktúra Fejlesztési Intézet kulcsszerverére is felkerült. Akit érdekel, itt a publikus kulcsom ujjlenyomata: 5A60 6B6B 4F81 34C6 C348 DB77 BC81 4167 B861 84C2
    Ha már itt tartunk, az előbb említett intézettől el is látogatott hozzánk egy arc. Elég durván nyomta... természetesen csak olyanoknak írta alá a kulcsát, aki fényképes igazolvánnyal igazolta magát, és azt is csak azután, hogy email-ben megbizonyosodtunk egymás emberi mivoltáról :D. Ezen kívül CAcert hitelesítés is folyt az este, három elég durva CAcert assurer hitelesített minket, így nekem már csak 5 pont kell, hogy én is hitelesíthessek másokat. A CAcert egyébként azért jó, mert aki ott hitelesítve van, az használhatja a CAcert tanusítványait, pl. kód-aláírásra.

    tobal 4 éve 0

  • Gentoo blog - Hallgassunk zenét

    Elérkezettnek láttam az időt, hogy újra betöltsem a gentoo rendszert. Az utóbbi install maraton után kicsit elegem lett belőle egy időre, de ez az időszak elmúlt. Most a hangkártyát fogom működésre bírni, elvégre egy rendszernél alapvető fontosságú, hogy amikor dolgozunk benne, lehessen valami zenét nyomatni rajta közben.
    De legelőször egy boot warningot gyomlálok ki. Engem zavarni szoktak a sárga csillagok boot közben, és egyébként gyorsabban tölt be a rendszer, ha semmit sem kell automatikusan detektálnia. Maga a warning szövege általában már eleve közli, hogy mi a teendő, a mi esetünkben az rc_sys változó nincs beállítva az rc konfigjában.

    WARNING: rc_sys not defined in rc.conf. Falling back to automatic detection

    Az OpenRC-ről nem sokat tudok, de annyi a lényeg, hogy ez tölti be a szükséges dolgokat boot során. A saját .bash_rc fájlunkba mi is beírhatunk akármilyen parancsot, amit szeretnénk, hogy végrehajtódjon betöltés közben. Az rc_sys változó arról tájékoztatja az OpenRC-t, hogy milyen típusú rendszerrel van dolga (pl. Usermode Linux, Linux vserver, stb., ezekről én se sokat tudok). Ezt egyébként magából az rc.conf fájlból tudtam meg, ugyanis ez eleve tartalmaz egy csomó kikommentelt sort, ami segít a fájl kitöltésében, és mindenhez tartozik magyarázat is. Az én rendszerem csak "nothing special", szóval a változót üresen hagyom.

    Folytatás...

    tobal 4 éve 1

  • Nowherehill koncert

    Az év legmelegebb napján visszatértünk a párommal (apropó: azóta már a menyasszonyom) Miskolcra, igazi otthonunkba, hogy egy régi ismerősöm újonnan alakult bandájának koncertjét meghallgassuk. Ez a banda a Nowherehill. Hát mit mondjak... nem volt semmi.
    Alig hallok manapság jó rockzenét, de ez az volt. A helyszín is jó választás volt, a Miskolc Galéria eldugott kis udvara jó helyet adott a kis underground közösségnek. Viktort, az énekest még akkor ismertem meg, amikor Miskolcon laktam, pár évig együtt játszottunk Live Vampire szerepjátékot. Azok az összejövetelek is megérnének egyszer egy blogbejegyzést egyébként.
    Nem egy tipikus pogózós koncert volt, inkább nyugodtan, ülve tombolós, a zenék mégis annyira sodróak voltak, hogy kicsit még most is a hatása alatt vagyok. Az egyetlen szám amelyik nem tetszett tőlük egy Dream Theater feldolgozás volt. Soundcloud-on meghallgathattok tőlük néhány szerzeményt, de azt megsúgom, hogy az igazán jó számaik csak koncerten hallhatók, illetve remélem, hogy nemsokára egy album formájában is megvehetem.

    tobal 4 éve 0

  • Test Driven Development tanfolyam

    A múlt héten a cég jóvoltából elmentem egy Test Driven Development tanfolyamra. A tanfolyamot egy Jon Jabber nevű, igazi hamisítatlan brit akcentusú fazon tartotta, aki egyrészt jó fej volt, másrészt szakmailag kevés felkészültebb emberrel találkoztam eddig.
    Az utóbbi időben sokat olvastam Agile, TDD és Clean Code témakörben, ezért úgy gondoltam, nem sok újat fog tudni mondani, de szerencsére nem így volt. Arra számítottam, hogy a tanfolyam a Clean Code átismétlése lesz, ehhez képest szinte csak olyanokat tanultam, amik abban nincsenek benne, mégis egy témakörhöz tartoznak, és persze nem is mondanak egymásnak ellent.
    Bár a TDD irányelveivel abszolút egyet értek, értem és tapasztalom, hogy miért teszi gyorsabbá a fejlesztést, C++ programozóként mégis furcsa, hogy úgy kell programoznom, hogy az olvashatóságot fontosabbnak tartom a hatékonyságnál (a kettő ugyanis gyakran ellentmond egymásnak). Szerencsére a tanfolyam kifejezetten a C++-ra koncentrált, a tag sok hasznos tanácsot adott kifejezetten C++ témában, és persze megint bebizonyosodott, hogy néhány évig még tanulnom és használnom kell ezt a nyelvet ahhoz, hogy tényleg azt mondhassam: értek hozzá.

    tobal 4 éve 0

Hirdetés

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.