2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

HTC Vive élménybeszámoló

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok,

Egy kollégám jóvoltából lehetőségem volt kipróbálni a HTC üdvöskéjét, a vadonat új Vive VR szemüveget (sanszos hogy ez volt az első ilyen készülék az országban). Úgy gondoltam hogy egy rövid leírás formájában megosztom a személyes tapasztalataimat, véleményemet.
Előre szólok hogy ez nem egy profin megszerkesztett , videókkal és fényképekkel teletűzdelt bemutató lesz, arra megvannak a hivatalos csatornák, én csupán a saját élményeimet szeretném megosztani néhány sorban.
Van egy jó hírem is mindjárt így az elején, mégpedig aki szeretné kipróbálni a Vive-ot az megteheti , ugyanis Agárdon, a velencei tó partján már működik az a kis üzlet ami be van rendezve a célnak megfelelően. Az elérhetőséget az alábbi Facebook linken megtaláljátok:
Good VR Virtuális Valóság

De miért is érdekelt engem a VR?
Elsősorban a repülőgép-szimulátorok miatt. Én kb. 20 éve játszom szimulátorokkal, kezdve az European Air War-al. majd jött az Il2, a Rise of Flight és manapság a DCS (Digital Combat Simulator). Nagyjából 10 éve használok fejmozgás követőt a repüléshez (TrackIR), ami megkönnyíti a virtuális repülést (fel kell venni egy baseball sapkát amin van egy fényvisszaverő fólia, és a monitoron elhelyezett infra kamera érzékeli a fej elmozdulását. Ahogy forgatom a fejem úgy nézek körbe a pilótafülkében is a monitoron, nem kell hozzá billentyűzetet vagy egeret használni. Ez elég elterjedt módszer a repszimesek között, de sajnos egy ilyen infra kamerás rendszer is 50k HUF körül van, szóval nem olcsó.)
Tavaly aztán alkalmam volt kipróbálni az Oculus Rift DK2 verzióját az említett DCS szimmel, és már az is lenyűgöző élményt nyújtott. Egyedül a kijelző felbontása volt a gyenge pont, mert sajnos annyira pixeles volt a látott kép hogy pl. a műszerek jelzéseit nem lehet leolvasni a pilótafülkében. A térérzet, az 'ott vagyok a pilótafülkében' érzés már akkor is nagyon rendben volt. Ezért is vártam kíváncsian hogy ha megjelenik a CV1 verzió akkor mennyit fog fejlődni a felbontás (és ugye a Vive és a Rift CV1 változata ugyanazt a felbontást használja, 2160*1200).
Röviden összefoglalva, a felbontás érezhetően jobb mint a DK2-nél. Sajnos még nem az igazi, mert pl. a műszereket még mindig nem lehet leolvasni a műszerfalon, de érezhetően jobb lett, a kapcsolók, mutatók, visszajelző lámpák sokkal jobban látszódnak. Sajnos nem tudom visszaadni azt az érzést képekben és videókban, ezt tényleg ki kell próbálni személyesen. Online játékban, légiharc közben, ahol nagyon fontos hogy előbb észrevedd az ellenfeled mint ő téged, ott még hátrányban van az aki VR szemüveget használ. De amint a felbontás eléri a szemenkénti 1920*1080 pixelt, vagyis a ma elterjedt full HD felbontást, akkor már ki lehet használni a térérzékelés előnyét.
(egy rövid videót csináltam de csak a monitort fényképezve, sok minden nem derül ki belőle, ha érdekel valakit akkor itt megnézheti hogyan is kell elképzelni a DCS-t használat közben, a hangért / képért elnézést, csak egy pár mp-s mobilos videó: link)
Többféle virtuális repülőgép kabinjában ülve kipróbáltuk a Vive-ot, talán a leg'brutálisabb' élmény a Mi8 helikopter pilótafülkéje volt. A DCS szimben a pilótafülkékben a kapcsolók működnek, gyakorlatilag egérrel lehet a különböző rendszereket kapcsolgatni, egy-egy hajtómű indítás akár több percig is eltarthat. Ez egy monitoron kattintgatva is nagy élmény lehet, de képzeljük el hogy ott ülünk a pilótafülkében, és minden egyes műszert, kapcsolót ott látunk a helyén, 3 dimenzióban, rendesen kidolgozva -én percekig csak forgattam a fejem és bámultam körbe. A térérzet annyira valós hogy pl. simán le tudtam szállni egy ház tetejére, míg egy monitort használva ez sokkal nehezebb. A kép elég pixeles, tudom hogy full hd felbontásban mit kellene látnom magam előtt, de a VR felbontása sajnos ettől még elmarad. Amúgy sisakban is az egérrel kell kapcsolgatni, remélem valamikor a jövőben azt is meg fogják oldani hogy a saját kezünket használva lehessen ezt megtenni. De ez még a jövő zenéje.

A neten olvastam különböző hibákról amit ezek a VR eszközök produkálhatnak, pl. a godray és SDE (screen door effect), de meg kell mondanom hogy ezt a játékok alatt abszolút nem tapasztaltam. Ha valaki direkt erre megy rá akkor valószínűleg kiszúrja ezt, de nekem semmi hasonló zavaró problémám nem volt. Teljesen magába szippantott a játék, nem figyeltem ezekre. Valószínű hogy pl. a godray effekt egy sötét háttérben lévő világos feliratnál jobban látszódna.

És mi van ha nem szereted a szimulátorokat?
Akkor is ajánlom hogy ha teheted próbáld ki a Vive-ot, mégpedig a zseniális mozgásérzékelés miatt. Ez talán a legnagyobb különbség az Oculus Rift és a Vive között, hogy míg az OR csak egy szemüveg, addig itt akár egy egész szobát be tudunk vonni a virtuális valóságba, és nem kell egy helyben üldögélnünk a kezünkben az egérrel és a billentyűzettel.
(néhány fotót találtok az alábbi linken, de sajnos ezek sem profi fotók: képek)
A Vive beállítása egyébként pofon egyszerű, a két térérzékelő szenzort fel kell helyezni a falra vagy a polcokra egymással szemben, kb. 2m magasságban, összekapcsolni egy központi egységgel, a számítógépen pedig kell egy usb 2.0 port és egy HDMI csatlakozó a videokártyán. Be kell kapcsolni a kézben tartott kontrollereket, ezeknek saját akkumulátoruk van és nálunk az egész napi intenzív használattól sem merültek le. A szemüveg több méter kábellel kapcsolódik a pc-hez, de igazából ez sem volt akadály mozgás közben. Akkor sem kell aggódni ha a szoba nem elég nagy, ekkor a Vive használható álló módban is, ekkor is kihasználhatjuk egyébként a mászkálós játékokat, csak ilyenkor a kontrollerekkel 'teleportálhatjuk' magunkat (az egyik kontrollerrel kijelöljük hová akarunk ugrani, a másikkal pedig azonnal odaugrunk. Így akár helyben állva is ugyanúgy bejárhatunk nagy területeket).
A csomag tartozéka két kontroller amit a kezünkbe fogva az adott játéknak megfelelően különböző feladatokra használhatunk. A Steam-ről ingyenesen letölthető a 'The Lab' című gyűjtemény, ami kifejezetten a Vive-hoz kínál különböző mini játékokat. Van ebben zombi vadászat, nyíllal lövöldözés a támadó pogány hordákra, vagy éppen dobálhatunk virtuális botot a virtuális kutyánknak is, aki azt nagy lelkesen visszahozza.
A döbbenetes az egészben a fizika: a személyes kedvencem az íjjal lövöldözős játék volt, ahogy a két kontroller a kezünkben az íjat és a nyílvesszőket szimbolizálta. Bal kézzel fogod az íjat és jobb kézzel felhúzod, majd a szemedhez emelve célzol és lősz. Nagyon élvezetes így kiszámítani a nyílvessző röppályáját és a virtuális támadókra lövöldözni. Egy ilyen játék kb. negyed óráig tart, de a végére szabályosan izomlázam volt :)
Annyira jól működik a fizika hogy szinte természetes az egész folyamat, nem kell azon gondolkodni hogy mit kell csinálni és hogyan, egyszerűen jön magától, látszik hogy jól átgondolt ez az egész VR koncepció. És ez még csak a kezdet...(Vive, I think this is the beginning of a beautiful friendship...)

Néhány szó a gépigényről:
Két különböző rendszeren teszteltük, az egyik a jelenlegi csúcskategória, i7 proci és GTX 980ti gpu, 16gb ram, ezen a már említett 'The Lab' játékok kifogástalanul futottak. Azért azt hozzátenném hogy ezekben a játékokban senki se várjon tűéles textúrákat és túlzottan realisztikus fizikát, az még azért odébb van.
A DCS szimulátor is jól futott 90 fps-sel ezen a vason, viszont itt az a probléma hogy ez egy alapvetően optimalizálatlan, össze vissza toldozott-foltozott orosz játék, és hát ők nem arról híresek hogy odafigyelnének a gépigényre (ez a játék még full hd-n is képes megakasztani egy 980ti-t, nincs az a hardver ami elég lenne neki, спасибо товарищам!)
De high felbontásban általában 99%-ban megvolt a 90 fps, semmi gondot nem okozott.
A másik gép pedig amin kipróbáltuk a teljesítményt a saját gépem, nem mai gyerek de a VR-hez a minimumot teljesíti (i5 2500k ~4.3 Ghz, GTX970, 8gb ram). A Vive-os játékok itt is simán futottak, de a szimulátorral már voltak gondok: nálam le kellett venni low-medim szintre a grafikát hogy nagyjából meglegyen a stabil 90 fps. Ha ez nem jött össze akkor bizony megéreztem enyhe fejfájás -hányinger formájában. Egyébként VR -ban nincs akkora különbség a high és a low grafika között mintha ezt egy full hd monitoron néznénk, legalábbis és nem sok eltérést tapasztaltam.
A pilótafülke még low grafikán is használható, a tájból meg úgysem sok minden látszik, ezen még van mit csiszolni. A személyes tapasztalatom alapján azt mondanám, hogy a gtx970 elég lehet most a már megjelent játékokhoz a VR-ben, de ez tényleg csak a belépő szint.
Én ajánlom mindenkinek hogy ha teheti bátran próbálja ki a VR élményt, nem fog csalódást okozni!
Nem akarok nagy szavakkal dobálózni, de ez a jövő, és ez az első mérföldköve. Mi pedig a részesei lehetünk ennek a csodának amiből hamarosan egy egész új iparág fog kifejlődni és én biztos vagyok benne hogy meg fogja változtatni a jövőnket. Nem biztos hogy ez mindenkinek az előnyére fog válni, de ez a blog most nem erről szól...
Szóval óriási fejlődés előtt áll a VR iparág, ez legalább akkora ugrás lesz mint anno a 3d forradalom a számítógépes grafikában!

Köszönöm ha elolvastad, remélem azért tetszett a beszámoló!

Hozzászólások

(#1) Klaus Duran


Klaus Duran
senior tag
LOGOUT blog

Én csak a TheVR-on láttam a tesztet és eldobtam az agyam, a bemutatott demó játék piszkosul tetszett, csak kár hogy nincs időm ilyenekre, na meg hogy a gépem is gyenge. :O
De ha kiadnának valami fain nindzsás fantasy anime játékot akkor tuti vennék egyet. ;]
Vagy Samurai Jack.

A Doctor nem hal meg, csak átalakul. https://www.youtube.com/watch?v=0C3zgYW_FAM

(#2) aerosmith


aerosmith
őstag

köszi a részletes élménybeszámolót, az alacsony felbontás elég lelombozó.
Az SDE amúgy Screen Door Effect.

(#3) sheep válasza aerosmith (#2) üzenetére


sheep
addikt

Köszi, javítottam!
Nem annyira alacsony azért a felbontás, a vr-re írt játékok teljesen jók, és azért a szimulátor is használható.
Csak ugye ha hozzászoksz hogy egy full hd monitoron minden kis pár mm-es feliratot el tudsz olvasni a műszereken, akkor látod az eltérést. Ha nem figyelsz erre akkor viszont egész tűrhető.

[ Szerkesztve ]

MSI MPG Z390M GAMING EDGE AC, I7 9700K, INNO3D GEFORCE RTX 4090 X3 OC , G.Skill Aegis 32gb 3200 DDR4, HP Reverb G2 VR

(#4) aero.


aero.
veterán
LOGOUT blog

Brutál, engem megfogott teljes mértékben, csak az a durva, hogy ez a nulláról egy kb. 700 ezer forintos történet. :N

(#5) sagit


sagit
addikt

Nagyon pixeles?

S7 - tel próbáltam, az ugye 2560*1440 ami nagyobb felbontas, viszont a vr nem tölti ki a kijelzőt, kevesebb jut szemenkent mint 1280*720 és az nagyon vérszegény. A vr élmény nagyon bejön de pixeles sisakot nem akarok, lehet várni kell 1 generációt.

Philips 65OLED803 || iPhone 15 Pro Max || Macbook Air M1 ||

(#6) Anemus


Anemus
csendes tag

Üdvözletem!

Nekem lenne egy bónusz kérdésem ami baromi fontos lehet egy FPS játéknál, mégsem derül ki egyértelműen, hogy mégis hogyan oldották ezt meg a Vive-al. Mégpedig a mozgást! :/ Lehet teleportálgatni ahogy már láttuk az egyik alap játékban, oké. Lehet ~4 méteren belül mászkálni amíg a falra szerelt detektorok látnak, oké. Na de mi a herezsák van egy helyváltoztatós FPS játékkal játszol (amilyen az FPSek 99.9%-a) és nem teleportálgatással akarsz haladni helységről helységre?
Azt láttam, hogy van egy touch pad szerű képződmény a controllereken. Na de azt kell simogatni ha sétálni akarok előre? :( Legalább lenne egy sima "mechanikus" joy stickamivel mozgathatom a karaktert a 4 égtáj felé és ezt befolyásolhatom még azzal az iránnyal amelyikbe nézek. Erről tudnátok írni néhány infót? Köszönöm előre is!

ASUS ROG Strix X570E Gaming, AMD Ryzen R9-5950x (+2 x R9-3900x és 1x Threadripper 2990WX konfig 3dsmax-Vray distributed renderre), 64GB 3200MHz DDR4 RAM Kingston HyperX Predator CL16, EVGA RTX 3080 Ultra FTW3, 256GB Samsung 970PRO M.2 SSD, 2x4TB-RAID WD RED, UE50MU6102KXXH 50" UHD 4K Smart LED TV (1

(#7) sheep válasza Anemus (#6) üzenetére


sheep
addikt

Bár még nem próbáltam FPS-t játszani, de szerintem ott simán a billentyűzettel oldod meg a mozgást. Vagy a kontrollerrrel oldod meg, azon is van több gomb és tapipad.

MSI MPG Z390M GAMING EDGE AC, I7 9700K, INNO3D GEFORCE RTX 4090 X3 OC , G.Skill Aegis 32gb 3200 DDR4, HP Reverb G2 VR

(#8) Anemus válasza sheep (#7) üzenetére


Anemus
csendes tag

Na ez az. 4 gomb van mindegyiken és ezek szét vannak szórva a 4 oldalán. Egyszerre nem is tudod elérni mindet így. A tapipad meg olyan élményt nyújthat mintha notebooknak a tapipadján próbálnál mozogni FPSben... Na az meg tudod milyen... Pont egy kap sz*r. Erre vagyok már rágörcsölve egy ideje mert ha nem megoldott a kényelmes karimozgás akkor sok játékban használhatatlan a műfaj eme megoldása.

ASUS ROG Strix X570E Gaming, AMD Ryzen R9-5950x (+2 x R9-3900x és 1x Threadripper 2990WX konfig 3dsmax-Vray distributed renderre), 64GB 3200MHz DDR4 RAM Kingston HyperX Predator CL16, EVGA RTX 3080 Ultra FTW3, 256GB Samsung 970PRO M.2 SSD, 2x4TB-RAID WD RED, UE50MU6102KXXH 50" UHD 4K Smart LED TV (1

(#9) kmisi99


kmisi99
addikt

Nem tudom ennek milyen a kontrollere, de konzolokhoz hasonló ravasz szerűség tök simán elférne rajta. A Legtöbb interakciót meg úgyis mozgással végzi az ember.

(#10) Anemus válasza kmisi99 (#9) üzenetére


Anemus
csendes tag

Na és mi van akkor ha az FPS játékban 40 métert akarsz előre menni, vagy oldalra? 40 métert fogsz előre sétálni a valóságban? Nyilván nem. De teleportálgatni sem fogsz mondjuk a Call of Duty-ban ha pozíciót akarsz változtatni. A tapitaddal meg olyan lassan és pontatlanul tudsz mozogni, hogy az első lépés után kapsz egy fejlövést. Vagy kettőt.

ASUS ROG Strix X570E Gaming, AMD Ryzen R9-5950x (+2 x R9-3900x és 1x Threadripper 2990WX konfig 3dsmax-Vray distributed renderre), 64GB 3200MHz DDR4 RAM Kingston HyperX Predator CL16, EVGA RTX 3080 Ultra FTW3, 256GB Samsung 970PRO M.2 SSD, 2x4TB-RAID WD RED, UE50MU6102KXXH 50" UHD 4K Smart LED TV (1

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.