Kharak bolygó égető homokja alatt, a Kushan nép egy rég elfeledett, titáni űrhajó roncsát találja meg. Felfedezik elveszett otthonuk titkát is az ősi maradványokkal eltemetve.
A több ezer éves roncsban egy galaktikus térképet is találnak, melyen 2 rendszer van kiemelve. Az egyik az a bolygó, melyen jelenleg laknak, a másikat pedig Hiigara (otthon) néven jelölték. Ez az esemény - és persze az az addigra már nyilvánvaló tény, hogy nem erről a bolygóról származnak, egyesíti az addig örökké ellenséges törzseket egy közös cél érdekében; újra megtalálni az otthonukat. Egy hatalmas űrhajót építenek, mely 600.000 személyt képes elszállítani. Mintegy 60 év múlva megkezdődik az anyahajó tesztje az űrben.
És mi - a játékosok - ezen a ponton csatlakozunk be a történetbe.
Emlékszem még 2000-ben, amikor kezembe került a játék demója, furcsa érzésekkel installáltam fel a gépemre. Mindig is szerettem a stratégiai játékokat (mind a körökre osztott, mind a valós változatokat), de nagyon is idegenkedtem a 3D-s megjelenítéstől azt gondolván, hogy annak az FPS-ek világának kell maradnia. De miután elkezdtem belemerülni a játékba, megnyugodtam. A felhasználói felület annyira jól lett kidolgozva, hogy nemhogy hátrány lett volna a 3 dimenzió, de épp az adta a szépségét az egész játéknak.
Anyahajónk elsődleges feladata az önkéntesek elszállítása, de a biztonság kedvéért felszerelik védelmi rendszerekkel is. Maga a hajó olyan bonyolult, hogy irányításához kénytelenek egy élő személy agyát összekötni a komputerrel. A tesztek során váratlan fordulat történik, a hajót megtámadja egy addig ismeretlen ellenfél (ami azt illeti, a szereplőknek ezidáig semmilyen kapcsolatuk nem volt értelmes lényekkel saját magukon kívül). Mikor visszatérnek a Kharak bolygóhoz, megdöbbenve tapasztalják, hogy a bolygót - minden életet elpusztítva - felégette egy támadó flotta. Nem maradt más hátra, mint megtalálni a rég elveszett otthont...
Az egyik dolog, ami rögtön megfogja a játékost, hogy a játék története egyedi és ötletes. A másik a gyakori átvezető animációk, melyek az egész kalandot filmszerűvé teszik. A készítők nagy érzékkel állították be a kameranézeteket, sőt, az ambient aláfestő zene is szenzációs (maga a YES! együttes is közrejátszott).
Maga a játékmenet bátorítja a taktikai gondolkodást. Sőt, amennyiben megpróbáljuk minél hamarabb lerohanni az ellenséget, biztosan számíthatunk a vereségre. Az anyahajónk képes építeni mindenféle hajót, és ha elveszítjük, vége a játéknak. Ugyancsak fontos tudni, hogy ezzel a hajóval csak hyperugrásra vagyunk képesek. A játékban összesen 1 fajta nyersanyag található, melyet speciális hajókkal tudunk kinyerni az aszteroidákból és a gázokból. Ez a nyersanyag szükséges mind a gyártáshoz, mint a kutatáshoz/fejlesztéshez. Nagyon fontos, hogy mindig jól tervezzük meg a támadás helyét, idejét és módját, valamint ne féljünk adott esetben újrakezdeni egy-egy pályát, ha esetleg túl nagy veszteségekkel nyernénk, hiszen a megmaradt flottát továbbvisszük a következő pályára. Az egységlimitet is túl tudjuk lépni olyan módon, hogy ellenséges hajókat zsákmányolunk, melyek beállnak a saját flottánkba.
A játéknak készült 2 folytatása is. A Homeworld: Cataclysm egy önállóan is futó kiegészítő, melynek nagyjából olyan hosszú a kampánya, mint az alapjátéknak. Ez szakít a "hagyományokkal", és a már jól megismert anyahajó helyett, egy bányászhajóé lesz a főszerep. A sztori itt sem kevésbé izgalmas, sőt a filmszerű animációkat is figyelembe véve - az elődhöz hasonlóan -, egyszerűen abbahagyhatatlan a játék. Az amúgy már majdnem tökéletes interfészen is tovább javítottak. A kiegészítő ellenére, a Homeworld 2-nek már sajnos csak egy nagyon sablonos történet jutott. A játékmenetet is egy kicsit - véleményem szerint hátrányára - átszabták. De 2. rész még ezen negatívumok ellenére is a legjobb RTS-ek közé elemkedett.
Nos, bár a grafika mára már erősen elavult, még mindig ajánlom a játékot bárkinek, aki egy jót akar szórakozni egy ötletes RTS-el. Ígérem, a sztori és a játékmenet mindenért kárpótolni fog.
A cikket még bővíteni fogom screenshotokkal.
Előzmények:
Játékaim - Szerepjátékok 2 (Wizardry 8)
Játékaim - Szerepjátékok 1 (Planescape: Torment)
Folytatások:
Játékaim - RTS-ek 2 (folyamatban)