Manapság egyre átláthatatlanabb a CPU és VGA piac, miről érdemes váltani mire, kell a legújabb, vagy jó lesz még a régi is.Ebben próbálok meg egy kis segítséget nyújtani.
Mikor gépet fejlesztünk először is fel kell mérni az igényt, mire is van szükségünk, mert a feleslegesen erős CPU, vagy VGA csak kidobott pénz, gondolok itt arra, hogy egy 1280x1024-es felbontást tudó monitor mellé nem érdemes venni egy GTX 570/HD6950-et, vagy egy i5-750 egy HD5670/GF240 mellé.
Nem feltétlenül kell mindenből a legújabbat választani, mert az egyel régebbi széria általában sokkal jobb ár/érték arányban van, mint a legújabb termékek és bizonyos furcsa esetekben még gyorsabbak is.
CPU+VGA belépőszint HDready 1280x720-as felbontásra,
processzorok terén ide bőven elegendő egy core 2 Duo/Quad(alacsonyabb órajelű), Athlon II/Phenom II X2 vagy Core i3, VGA-nak pedig egy HD5570 GDDR5-HD5770, vagy GT240-GTS450-ig. Ezek a variációkhoz elegendő lesz a processzor erő és a vga-k sem lesznek feleslegesen erősek, bár marad még bennük tartalék az új címekre.
CPU+VGA középkategóriára: még mindig elég egy Phenom II/ Athlon II X3/X4(3Ghz felett),i3 3Ghz felett, egy Phenom II X4, vagy egy i5-ös processzor, a VGA-k pedig HD5770-HD6950 és GF GTX460-GTX570-ig. A felbontás pedig 1600x900-1920x1080-ig,
CPU+VGA felső kategória: ide már kell a processzor erő minimum a PII X4 de csak 970 (3,5Ghz)feletti szint, Intel i5, Intel i7 , VGA pedig a HD6950-> és GTX570-> felfelé. 1920x1080->
Tuningra direkt nem tértem ki, mert akkor már tényleg nagyon nehéz lenne összefoglalni, melyik CPU melyik VGA mellé elegendő, azért annyit még leírnék, hogy egy Core 2 duo 8xxx@4Ghz-en, egy Core 2 quad 3Ghz-en,vagy egy i3@4Ghz-en szintén elegendő egy középkategóriás VGA mellé magas felbontáshoz.
Amire még figyelni kell 1600x900-as felbontástól jobb, ha legalább 1GB memóriával rendelkező VGA-t veszünk,
Főleg alsó szegmensben szeretnek lassabb DDR2/DDR3 memóriákat ráaggatni a kártyákra, de abból jó sokat, hogy hangzatos legyen akár 1-3GB-ig is,
de miért is rosszabb ez a megoldás nekünk: a memóriának van egyszer a sebessége(sávszélessége), másodszor a mérete.
A sebessége(sávszélessége) függ egyszer a memória típusától pl. GDDR 500Mhz/GDDR2 1000Mhz/GDDR3 2000Mhz/GDDR4 2200Mhz/GDDR5 4000Mhz
Másodszor attól, hogy hány biten kapcsolódik a GPU-hoz 64/128/256/512, a méretétől nem függ a sebessége,
pár példa:
egy 128bit-es GDDR5 4000Mhz(effektíve) sebességű ram sávszélessége megegyezik a 256bit-es GDDR3 2000Mhz(effektíve)vel, de egy 128bites GDDR3 2000Mhz(effektíve) már csak pontosan fele akkora sávszélességgel rendelkezik, így már lassú a GPU kiszolgálásához, de még rosszabb esetben egy 128bit GDDR2 1000Mhz aminek már csak a negyede a sávszélessége,
mint a 128bit DDR5 4000Mhz-nek,
Azonos bit érték esetén a Mhz számít, azonos Mhz esetén pedig a bitérték(melyik a gyorsabb).
A méret: ha a sebességük azonos, akkor meghatározó, hogy 512MB, vagy 1GB, de csak magas felbontásokban ahol a textúraméret már meghaladja az 512MB-ot,
ehhez még hozzá tartozik maga a GPU sebessége és tudása, mert hiába az 1GB-nyi gyors memória, ha a GPU nem képes feltölteni adattal. Tehát az 1GB-nak középkategóriától van létjogosultsága, de ott is csak akkor, ha nagy felbontásban játszunk és legalább 128bit GDDR5, vagy 256bit GDDR3 azaz 1GB.
Ekkora textúrákkal főleg dx11 alatt találkozhatunk.
Végül, hogy eligazodjunk a VGA-k között
GT240 13%
GT430 13%
GTS250 20%
HD5670 23%
HD6670 27%
HD5750=HD6750 34%
GTS450 36%
HD5770=HD6770 40%
HD5830~HD6790 45%
GTX460 46%
GTX285 47%
GTX465 50%
HD6850 52,5%
HD5850 55%
GTX470 60%
HD6870 62,5%
HD5870 65%
GTX480 70%
HD6950 70%
GTX570 80%
HD6970 80%
GTX580 89%
HD5970 100%