2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Piaggio,Gilera nagyrobogó és a feszültségszabályozó

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Ez a rövidke írás is szintén a pénzről szól, és a tudatlanságról. Ékes bizonyítéka ennek a CTEK-ről írt szösszenet. Azt írják típushiba a feszültségszabályozó (VR) hibája. Ezt majd ti eldöntitek. Egy kis szakmai kitérőt engedjetek meg. Akit az ár érdekel az ugorjon a végére. A szabályozó sajnos shunt szabályozó, és ezért nagyon meleg. Magyarul megfő szegény félvezető. Ráadásul tirisztor szegény ami lassú, és a 60-as éveket idézi. Ezért lehet a sok VR hiba. A jobbik változatban a tirisztort kicserélték MOSFET-re. A félvezető modernebb, hidegebb, de még mindig shunt szabályozó. Egyszer valaki kioktatott, hogy nem is lehet ez másképp. Ez kérem balgaság. A tapasztaltak körében jól ismert név a Shindegen Japán cég. Ők követék el a MOSFET-es változatot, és persze van nekik soros szabályozó amire azt mondták, hogy nem lehet.
[Shindegen]
Az igazi gond, hogy a motorgenerátor állandómágnest használ nem pedig csúszógyűrűs gerjesztőtekercset mint az autókban. Erre kitalálták, hogy milyen jó a shunt szabályozás. Igen jó, csak fűt.
Inkább visszatérek az árakra hiszen azért is kezdtem el írni.

A szakszerviz ára 50 000Ft. Beszereléssel talán 60.
Ennek típusa:58086R

Egy kedves, élelmes honfitársunk 30 000Ft+postaköltségért a javított változatot hirdeti. Szabad országban élünk, így megteheti.
Ennek típusa:639110
Itt gyanakodni kezdtem, hogy ez ebay-ről van, és bizony onnan. Van akkor olcsóbb kínálat. 5 perc goglizás után rá is találtam.

Ez pedig:SH689JB.
Kísértetiesen hasonlít 639110-re, és az Olasz ebay-n megtalálni. Olyan 25 000Ft körül lehet levadászni.

Az utolsó igen magyaros ár. Egy kinai eladótól free postával mai árfolyamon:11,531.72 HUF.
Talán még VÁM sincs rá, de ezt is majd ti megerősítitek.
Döntsön mindenki saját belátása szerint. Azért várjuk meg kcsa kolléga tapasztalatait ami fontos lehet, mert Ő vett egy ilyen olcsóságot.
A gogli ennyit segít, mert az utolsó találat az SH689JB beírása után az első ebay oldal. Természetesen a bekötés, a vezeték hossza ua.
Aki fél a kínai árutól az vegye meg az 50 000Ft-osat.
Végére maradt a robogó típusok. Olasz oldalról származik:

Aprilia Scarabeo Light - 250 cc - 2007 -
Aprilia Sportcity - 250 cc - dal 2006 - 2007
Aprilia Atlantic - 250 cc - dal 2006 -
Aprilia Atlantic - 500 cc - dal 2001 - 2004
Aprilia Atlantic Sprint - 400 cc - dal 2005 - 2008
Aprilia Atlantic Sprint - 500 cc - dal 2005 - 2008
Aprilia Scarabeo Light - 400 cc - 2006 -
Aprilia Scarabeo Light - 500 cc - 2006 -
Aprilia Scarabeo - 500 cc dal 2003 al 2005
Aprilia Sportcity Cube - 250 cc - 2008 -
Aprilia Sportcity Cube - 300 cc - 2008 -

Gilera Nexus - 250 cc - da 2006 - 2007
Gilera Nexus - 500 cc - da 2003 - 2005
Gilera Nexus - 500 cc - 2006 -
Gilera Fuoco - 500 cc - 2007 -
Gilera Nexus - 300 cc - 2008 -

Malaguti Madison 3 - 250 cc - 2006 -
Malaguti Spidermax GT - 500 cc - 2004 -
Malaguti Centro ie - 125 cc - 2008 -
Malaguti Centro ie - 160 cc - 2008 -
Malaguti Blog ie - 125 cc - 2009 -

Piaggio X9 - 500 cc - dal 2001 - 2002
Piaggio X9 Evolution - 500 cc - dal 2003 - 2007
Piaggio Beverly - 500 cc - dal 2002 - 2006
Piaggio Beverly ie/Sport - 250 cc - dal 2006 - 2008
Piaggio Beverly - 400 cc - 2006 -
Piaggio Beverly Cruiser - 500 cc - 2007 -
Piaggio MP3 - 250 cc - 2006 -
Piaggio MP3 - 400 cc - 2007 -
Piaggio Vespa GTS - 250 cc - 2005 -
Piaggio Vespa GTV - 250 cc - 2006 -
Piaggio X-Evo - 250 cc - 2007 -
Piaggio X-Evo - 400 cc - 2007 -
Piaggio X8 - 250 cc - dal 2005 - 2008
Piaggio X8 - 400 cc - dal 2006 - 2008
Piaggio X7 - 250 cc - dal 2008 -
Piaggio Beverly Cruiser - 250 cc - dal 2007 - 2009
Piaggio Beverly Tourer - 250 cc - dal 2008 - 2009
Piaggio Beverly Tourer ie - 300 cc - 2009 -
Piaggio Vespa GTS Super - 300 cc - 2008 -
Piaggio MP3 Hybrid - 125 cc - 2009 -
Piaggio MP3 ie - 125 cc - 2009 -

Zárszónak egy kis anekdóta, hogy a fenébe jutott ez nekem az eszembe.
Robogózás közben először csak felvillant az engine/injetion lámpa, majd néhányszor fulladt is. A végén már toltam is de csak olyan 10m-t. Tipikus VR hiba, és innen az érdeklődés. Nálam egy sokkal egyszerűbb hiba volt. Elhagytam az akkusarú rögzítőanyát. Azért az olcsóbb volt. :)
Érdekes volt a szakértő reagálása. Nem a központi egységet féltette hanem a VR-t. Az autóssal simán kifizettetik a központi egységet.

Másik aranyos tapasztalat amikor az önindító hol megy, hol nem. Akksi csere, önindító csere, CCA szerűség mérése. Nem fogjátok elhinni ez is egy baromi olcsóság. Egyik mesterember se gondolt a nyomógomb hibájára. Kb.1500Ft, de ha kiveszed majd szétszerelés után befújod Contac60-nal utána letörlöd papírzsepivel akkor az az igazi magyaros ár/megoldás.

Ezek a trükkök miatt gondolkozom egy fórumon, de az csak akkor működne ha ti is megosztjátok a ti tapasztalataitokat. Ez persze a robogózás egy keskeny Olasz szelete ami 125-500ccm között helyezkedik el. Azt pedig nézzétek el nekem, hogy ezen hibák
zöme elektromos. Mivel jelenleg is villanyász vagyok.

Tapasztalatok

Hát el kell hogy ismerjem szépen átvert a régi VR. Bedöltem neki, mert 14.00V-ot is mértem ami valljuk meg öszintén akár jó is lehetne, de nézzük mik is voltak azok az apró jelek amik mutatják a VR hibáját. Ami miatt mindenképpen ki akartam cserélni az a szabályozási karakterisztikája csapnivaló volt. Néha még alapjáraton is mértem 14V-t majd húztam egy kövér gázt erre 13,5V-t mértem. Nagyon nem tetszett, és utólag már könnyű okosnak lenni. A Shindegen szépen tartja a feszültséget 14,4V.
Mint a nagy könyvben. Bár igazából egy picivel lejjebb jobb lenne.
A másik tünet az alapjárat. Sokáig nem hoztam kapcsolatba a feszültséggel, most úgy látszik a központiegységben nincs referencia, így minden hibakeresés előtt feszültséget kell mérni!!!
Az alapjárat dadogós volt, néha leállt. Az tünt fel, hogy hosszú idő után már nem dadogott, és nem is állt le.
Néztem a hőmérőt, így semmi köze a motor melegedéshez. Persze kell még néhány nap, hogy beigazolódjon a tippem. Kcsa kolléga tapasztalata is ide fog kerülni. Remelém. :)
A képek.

kcsa kolléga tapasztalata vágatlanul :D

"Brogyi fórumtárs hibaleírása feltűnően megegyezett az enyémmel: alacsony, és ingadozó feszültségek. Nálam annyival cifrább a helyzet, hogy az elmúlt egy évben két injektort is tönkretett valami (konkrétan szakadásra ment), és a figyelmem egyértelműen az elektromosság irányába fordult.
Némi kutakodás után kiderült, hogy a befecskendezést vezérlő számítógép csak testet szaggat, tehát arról az oldalról zárlatot, túlfeszt, bármi egyebet hiába is kerestem volna.
Meglévő hibajelenségem volt még az is, hogy teljesen rapszodikusan pirosnál néha le-le állt. Volt hogy hetente kétszer is, volt hogy hónapokig egyáltalán nem - de egyrészt ekkor még injektorhiba nem volt, másrészt utólag is csak erős törpölés után tudtam összekötni az alacsony feszültségekkel.
Részletesen: alapjáraton (pl. piros lámpánál) behúzott fékekkel volt hogy beesett a feszültségem 12,4V alá (akku névleges fesz - ergo itt nem volt töltés), menet közben pedig nagyon ritkán érte el a 14,2V-ot, jellemzően 13,xV tartományban mozgott.
Ennek nyomán erősen gyanakodni kezdtem a töltésrendszerre - generátor és/vagy feszültségszabályzó (továbbiakban VR :) ) Mivel a VR cseréje nem rettenetesen drága - erről mindjárt írok - és sokat bontani sem kell hozzá, ez irányba mozdultam.
Eléggé megörültem, hogy Brogyinak hasonló tünetei voltak, és VR csere megoldotta: megrendeltem azt a kínai VR-t, amelyikkel én is régóta szemeztem ebayen, illetve ő is említette hogy megtalálta. Kb. 3 hét után meg is érkezett (addig persze nem tudtam járni motorral - inkább nem akartam: nem volt kedvem még egy injektort venni).
Remegő kézzel bontottam ki, majd némi csalódás ért: kb. átvertem saját magam, mivel a leírásban tényleg nem szerepelt hogy az egy valódi Shindengen, de a forma és minden paraméter egyezett, elaltattam a saját gyanakvásom és nem kérdeztem rá.
Hát nem az volt. Tanulópénz. A típusszám konkrétan XF-681, de ránézésre egészen korrekt, hát beszereltem. Az tény, hogy az alacsony feszültségeket azonnal orvosolta: 13,6V alapjáraton (na, jó lesz ez), de emelt fordulatszámon 15V körül, néha 15,1 - 15,2V értékeket láttam. Ez mondjuk kevésbé tetszett, noha némi tűréssel, de belefér a gyári referencia értékek közé. Ezt a feszültséget stabilan tartotta, láthatóan korrekt minőségű termék, a gyártó is megerősítette hogy 15V-ra van belőve (hogy ennek mi értelme, a fene se tudja...). De nekem akkor is kicsit sok volt. Viszont a legnagyobb melegben sem állt le a motor az elmúlt két hétben.
Az biztos volt, hogy jó irányba nézelődök, vettem egy nagy levegőt, és rendeltem immáron egy ténylegesen, előre leegyeztetetten Shindengen VR-t Olaszországból (az itthoni ár harmadáért).
Ez ma (2013.07.30) bekerült: alapjáraton 13,6V, de legkisebb emelésre azonnal 14,4V és ezt lényegében elhanyagolható ingadozás mellett tartja. Piaggio workshop manual alapján kimértem generátort is, elvileg jó.
Valódi teszt a héten folyamatosan lesz: ezzel járok dolgozni. Ha lesz bármi említésre méltó, jelentkezem még!"

Alapjárat típushiba

Találtam néhány egyszerű, és gyorsan végrehajtható tippeket. Ezek után már tényleg meg kell nézni, hogy mit érez, lát az ECU.

-Vegyél STP injektortisztítót, kb. 4 tankolásra elég.
-Cseréld ki, tisztísd meg a légszűrőt.
-Cseréld ki a gyertyát.
-Évjárattól függően benzinpumpa csőcsere. (Nálam a benzinnyomás jó volt,tartotta.)
-Az ECU, benzinpumpa, injektor egy relén van. Cseréld ki.
-Kerüld az E85-ös benzint.

A megoldás!

A hiba rendkivül egyszerű. Koszos lesz a "karburátor" :D Nem egyszerű kibontani de megéri. Kell egy flakon karburátor tisztó spray! Azért spray mert a léptetőmotor rése nagyon pici, és az is retkes. Korrában írtam, hogy ez a tervem, és bejött. Jó sokat kell betolni a léptetőmotorhoz. A torok koromfekete volt.
Az egész szerelvényt le kell szedni. Mind a két oldalról ki kell tisztítani.

Tapasztalatok tisztítás után

Hidegen kövér gázzal indít a MIU. Az alacsony alapjárat után magasnak érzem. Ez természetes. A MIU szabályoz a motorfék üzemmódban is. Amikor nem ment akkor a motorfék üzemmód picit durrogós volt.
Ezek egy része csak a MIU-ra jellemző, de gondolom hasonlít a többire is. A fogyasztás szerintem nőni fog. Meglátjuk.
Rögtön a tisztítás után még leáll néhányszor. Két alternatíva van.

-Nagyon retkes, és a léptetőmotor nehezen hajtja ki azt a kicsi koszt.
Indítsd be, és járó motor mellett toljad a spray-t a léptetőmotornak. (Ezt nem próbáltuk.)
-A MIU-nak meg kell tanulni a tiszta helyzetet/körülményt/paramétereket.

Hozzászólások

(#1) kcsa


kcsa
veterán

És autó/motor villamossági, vagy általános villanyász? :) Keresek ugyanis motor-villamosságist, idáig senki nem merte/akarta elvállalni.

A leírást pedig köszönöm szépen :C

[ Szerkesztve ]

(#2) Brogyi válasza kcsa (#1) üzenetére


Brogyi
senior tag

Az auto/motor rész hobby, és egy kis nosztalgia. Nem hiszem, hogy tudok segíteni, de azért kíváncsi vagyok mi a hiba/tünet amit nem vállalnak el.

(#3) kcsa


kcsa
veterán

írtam privátot :)

(#4) balazs1011


balazs1011
aktív tag

Sziasztok.

Most lettem újdonsül tulaja egy 2005-ös piaggio Beverly 500-nak.
De nem kaptam hozzá kezelési útmutatót.
Az internetet már végignéztem de sehol sem találtam letölthető formátumot.
Tudnátok ebben nekem segíteni????

Előre is köszönöm.

Balázs.
balazs1011@freemail.hu

---Kawasaki VN 800---Huawei Media Pad M3----Piaggio Beverly 500----Oneplus 2 4/64----ZTE Nubia Z7 Max 2/32----JiayuG3 és Jiayu G4S 2/16 fehér----e-mail:balazs1011@freemail.hu---- mobil:20/405-2490 ----

(#5) kcsa válasza balazs1011 (#4) üzenetére


kcsa
veterán

Akkor nem jól nézted végig az internetet.

pl. itt van egy.

(#6) balazs1011 válasza kcsa (#5) üzenetére


balazs1011
aktív tag

Nagyon köszönöm. :R :R :R

---Kawasaki VN 800---Huawei Media Pad M3----Piaggio Beverly 500----Oneplus 2 4/64----ZTE Nubia Z7 Max 2/32----JiayuG3 és Jiayu G4S 2/16 fehér----e-mail:balazs1011@freemail.hu---- mobil:20/405-2490 ----

(#7) Brogyi válasza balazs1011 (#6) üzenetére


Brogyi
senior tag

Azért jöhet a beszámoló. Amint látod nekem egy BV400 van.Mi volt elótte? Hogy vagy megelégedve vele? Milyen a fogyasztás? Megnézted-e már hol a vége? :)

(#8) balazs1011 válasza Brogyi (#7) üzenetére


balazs1011
aktív tag

Ezt a motort most vettem 5.-én,úgy hogy még csak ismerkedem vele.
Rendszám nélkül vettem,hogy én majd megcsináltatomom rá.
Nekiálltam lebontani a burkolatot,hogy lássam mi is van alatta de sajnos feszegetni kellett volna
a dolgokat ezért csak részlegesen szedtem szét.
Ez előtti motorom egy VTR 1000 SP1 volt.De az talán nem az én világom.
Mondhatom hogy kipróbáltam már az összes fajtát.
ETZ150-nel kezdtem még anno-->ETZ250-->Yamaha FZ400-->Yamaha FZR500-->Suzuki Bandit 400-->Yamaha Fazer 400-->Suzuki Desperado 400-->Italjet Formula 50-->Suzuki SV 650-->majd hosszú kihagyás után Honda VTR 1000SP1-->és most a Beverly 500.
Tapasztalatom még nem sok van mivel rendszám nélkül nem szivesen használom.
Bár tegnap azért motoroztam vele egy kicsit.Az első futóműben viszont csalódtam. Ezt a motort nem lehet úgy dontögetni a kanyarban,pláne rosszabb úton mint a rendes teleszkópokkal rendelkező motorokat.Vagy van esetleg valami mód a javításra.Nagyon könnyű az eleje.
Végül is elsősorban munkábajáráshoz (15km) ,és kisebb túrákhoz vettem.
Tud lassan is menni,ha akarom akkor gyorsabban is, kényelmes, és talán a párom is felűl mögém.
Végsebességet még nem próbáltam,és a fogyasztásról sem tudok még nyilatkozni.
Az interneten sajnos semmifél kezelési könyvet ,tapasztalatmegosztást ,fórumot sem találtam.
Neked mi a véleményed a tiédről?

---Kawasaki VN 800---Huawei Media Pad M3----Piaggio Beverly 500----Oneplus 2 4/64----ZTE Nubia Z7 Max 2/32----JiayuG3 és Jiayu G4S 2/16 fehér----e-mail:balazs1011@freemail.hu---- mobil:20/405-2490 ----

(#9) balazs1011 válasza Brogyi (#7) üzenetére


balazs1011
aktív tag

---Kawasaki VN 800---Huawei Media Pad M3----Piaggio Beverly 500----Oneplus 2 4/64----ZTE Nubia Z7 Max 2/32----JiayuG3 és Jiayu G4S 2/16 fehér----e-mail:balazs1011@freemail.hu---- mobil:20/405-2490 ----

(#10) balazs1011


balazs1011
aktív tag

---Kawasaki VN 800---Huawei Media Pad M3----Piaggio Beverly 500----Oneplus 2 4/64----ZTE Nubia Z7 Max 2/32----JiayuG3 és Jiayu G4S 2/16 fehér----e-mail:balazs1011@freemail.hu---- mobil:20/405-2490 ----

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.