Kis előszó: blogomat hamarabb és más formában terveztem közzétenni, de mivel az előbb jelent meg egy írás a Vistáról ami annak felületét vesézi ki, ezért én szigorúan a teljesítményre fókuszáltam, amennyire időm engedte. Sajnos mostanában nincs túl sok szabadidőm, így nem tudtam készíteni egy minden részletet kiveséző tesztet, de remélem ettől függetlenül használható írást készítek.
Nem is olyan rég a Microsoft kiadott a Vista operációs rendszerhez két olyan frissítést, ami a cég állítása szerint drasztikusan javít az operációs rendszer össz.teljesítményén és megoldja a multi-GPU -s környezet problémáit is.
[link]
Ennek bizonyítására egy kétrészes mini tesztet tervezek, aminek az első részét most írom le. Először is egy ''régebbi'' DX9-es rendsezren, és majd kb. 1 hónap múlva pedig egy modern, DX10-et is támogató rendszeren tesztelem le Billy bácsi állítását.
Jelenlegi tesztrendszer: P4 2.8GHz @3.36GHz (socket 478); Asus P4P800-E Deluxe alaplap, Gigabyte 7600GS AGP passzív hűtéssel (400/800 DDR2); 4x512MB 400MHz DDR1 memória (2.5-4-4-8 @480MHz). A passzív hűtést azért emeltem ki, mert a Vista Aero felülete elvileg leterheli a GPU-t, de méréseim szerint passzív hűtés ellenére sem melegszik jelentősen a GPU, pontos mérést azonban nem volt időm készíteni.
Merevlemezek: Seagate 250GB 7200.8 ezen helyezkedik el a Vista; WD 160GB Raid Edition 2 RAID0 rendszerben: ezen helyezkedik el az XP. Mivel a két rendszer más-más merevlemezen foglal helyet, ezért a merevlemez alapú teszteket kihagytam (mint pl. betöltési idő), mert nem lenne igazságos.
Driverek: értelemszerűen mindenből a legújabbat tettem fel, verziókat nem írok.
1) Windows XP SP2 HU 2) Windows Vista EN + említett 2 javítócsomag
nVidia driver beállítások: minden esetben kikapcsoltam a v-sync -et, élsimítás ki, AF 8x értéken, így ha a játék esetleges beállítása ezekre az értékekre bármi egyebet mondana, a driver beállításai lesznek érvényben.
Maga a tesztelés: mind XP mind Vista alatt kikapcsoltam a téma támogatását, azaz a régi Win9x -re hasonlító felülettel teszteltem. Minden esetben a swap fájl ki volt kapcsolva, ezzel elkerülvén a ''véletlenszerű'' merevlemez használatot. Minden játékot FRAPS-el mértem, 3x egymás után, és mindig a legjobb átlagértéket vettem alapul.
Első teszt: 3DMark2006
Választásom azért esett erre a programra, mert mind a CPU-ról, mind a GPU-ról ad egy különálló értéket. Habár tudtommal ez a program nem használja ki CPU szinten a 2 processzormagot, ennél a rendszernél nem számít, úgyis 1 magos.
Először jöjjön az XP-s eredmény:
3DMark Score 1978 3DMarks
SM2.0 Score 773
HDR/SM3.0 Score 755
CPU Score 992
Majd Vista alatt:
3DMark Score 1988 3DMarks
SM2.0 Score 778
HDR/SM3.0 Score 759
CPU Score 990
Szintetikus teszt alatt úgy tűnik, hogy a két rendszer egyformán teljesít. Mivel ez volt az első program amivel összehasonlítottam a 2 rendszert, picit lelkes lettem, de aztán következtek a játék tesztek.
Kettő szigorúan DX9.c -s játékot teszteltem le, ezek:
Serious Sam 2: High beállítások, HDR off, Shield generator demó
XP alatt: 48.366 FPS
Vista alatt: 36.414
A válasz egyértelmű: Vista alatt ugyanaz a játék, ugyanazokkal a beállításokkal 25%-kal teljesít rosszabbul.
Oblivion: medium beálíltások, 1024x768, HDR off, Bruma kastély
XP alatt: 46.786
Vista alatt: 32.645
Vista alatt ez a játék is 30%-kal teljesít rosszabbul. Vista alatt a minimális FPS szám 18 volt, ami már játszhatatlan eredményt produkált, míg XP alatt sosem ment 26 FPS alá.
A játék tesztek után még utoljára csináltam egy WinRAR benchmarkot, ugyanis ha ez jobban teljesít vista alatt, akkor én azt a következtetést vontam volna le, hogy a vista alatti DX10 nem tudja kellő sebességgel emulálni a DX9-et, erre róható fel az összes játékban a lassulás, de ne szaladjunk előre, lássuk az eredményt:
WinRAR 3.60 benchmark:
XP alatt: 641KB/sec
Vista alatt: 613KB/sec
Habár itt a Vista csak 5%-kal van lemaradva, annyit azért hozzáfűznék, hogy XP stabilan tartotta a 640KB körüli értéket, míg Vista alatt többször is újra kellett indítanom a tesztet, mert állandóan a merevlemezt b@xogatta. Amire végre abbahagyta, még akkor se tudta sosem megtartani a 610KB/sec körüli értéket, volt hogy megszaladt, de jellemzően 560KB/sec-re esett vissza.
Összegezve:
Újra elment a kedvem a Vistától, hiába a javítás, nem bírták kijavítani a hibáit. A merevlemezt állandóan berregteti (minek?) játékok alatt nem nyújt kellő teljesítményt, és dolgozni meg nem tudtam vele mert mindig a merevlemezt berregtette, hiába kapcsoltam ki a swap fájlt, hiába tiltottam le az üresjáratban az automatikus töredezettség mentesítést (sőt ha jól emlékszem akkor még ki is töröltem a wdfmgmr.exe -t úgy mint XP alatt mert ott is a merevlemezt b@xogatta állandóan, ennek hatására legalább XP alatt hallgatott).
Talán ha majd pár hét múlva ha meglesz az új gépem akkor valódi 2 procimaggal (szemben a jelenlegi virtuális 2. maggal) és DX10 támogatással már valóban többet fog nyújtani a Vista szemben a jelenlegivel, de ez még a közeli jövő, számomra.
u.i.: képeket/grafikonokat kérésre teszek be, de számomra anélkül is kivehető a lényeg.
Gyorskeresés
Windows Vista - újratöltve
Kis előszó: blogomat hamarabb és más formában terveztem közzétenni, de mivel az előbb...
[ ÚJ TESZT ]
Percről percre
-
Computex 2024: Ez a mimikás robot valójában egy 65 wattos GaN gyorstöltő
A Ugreen Nexode RG fekete és lila színben cukiskodik, és három eszközt is tölt egyszerre, ha kell.
-
Mini-ITX méretű RTX 4070 Kínából
A Zephyr egyedi tervezésű VGA-ja szokatlanul rövid hűtést kapott, mely állítólag nagyon hatékony.
-
Computex 2024: Mindenes svéd gamer fejhallgatót otthonra?
Bővíti termékkínálatát a Fractal, az új, Scape nevű fejhallgatójuk pedig számítógépes perifériaként és multimédiás kiegészítőként is jónak tűnik.
-
Horrorjáték lesz az A Quiet Place: The Road Ahead
A PC-re és konzolokra érkező alkotás valamikor idén debütál, de pontosabb részleteket nem kaptunk egyelőre.
-
Programajánló: Idén sem marad el a Bacsis-tuning Retró Számítógép kiállítás
A kilencedik születésnapját ünneplő rendezvény kétnapos lesz, és június 29-én nyitja meg kapuit.
-
Elden Ring SOTE teszt
Több, mint két évet kellett várni az Elden Ring első, és valószínűleg egyetlen kiegészítőjére. Megérte vajon a várakozást?
-
A közösségi média az új cigi
Figyelmeztető címkéket szeretne látni az USA tisztifőorvosa a közösségi médiában, ami főleg a serdülők számára lenne emlékeztető a platformok súlyosan káros hatásairól.
-
Lopott Tesla-titkok
Beperelte egy korábbi beszállítóját a Tesla, és azzal vádolja, hogy üzleti titkokat lopott a Tesla akkumulátorgyártási technológiájával kapcsolatban.
-
USA pereli az Adobe-ot
Nem csak rejtett díjakkal károsítja meg a fogyasztókat az Adobe, de az előfizetések lemondását is megnehezíti – ezért beperelte az USA kormánya.
-
Destiny 2: The Final Shape
Finiséhez ért a fény és a sötétség egy évtizede indult harca, befutott a Bungie híres játékának a fináléja, amiben pontot tehetünk egy régóta húzódó fontos konfliktus végére.
-
Izzad a német robotipar
A VDMA szerint nagyon kemény versennyel néz szembe Kína miatt a német robotikai ágazat.
-
AI törli a sértéseket
AI-t alkalmaznak, hogy a közösségi médiában kiszűrjék a sértő tartalmakat, amik a versenyzőkre és szervezőkre irányulnak.