2024. június 18., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat

Van (minden) kötelező a bicajodon?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Első cikkemet a kötelező kötelező kerékpár tartozékokról írom, remélem hasznos lesz.

[ ÚJ TESZT ]

Egy számomra lényeges, és egyben érdekes dolog miatt írok.

Bizonyára sokan olvastátok/hallottátok, hogy a rendőrök fokozott ellenőrzést kezdeményeznek a kerékpárosok esetében is, kiemelten ügyelve a kötelező kerékpár tartozékok meglétére, valamint a bicajosok közúti magatartását is figyelik.

Ennek szükségessége vitathatatlan, hiszen a közúti balesetek jelentős csökkenése mellett nem lehet osztatlan a népi örömünk, mert sajnos a bicajosok egyre több balesetet szenvednek.

No de felvetődött bennem, mi is a kötelező kerékpár tartozék?

Körbe kérdeztem pár ismerőst is, vajon tudják-e a helyes felsorolást, vagy töredékét? Itt mindenki első gondolata határozottan a lámpa volt, majd utána már csak bizonytalan gondolatocskák jöttek elő a kérdezettből.

Személy szerint évente kb. 6.000 kilométert tekerek, ennek kb. 5%-a munka, 95%-a hobbi céljából. Bevallom, én sem jutottam sokkal tovább a "határozott lámpánál".

Némi Google-keresgélés után a legjobb listát a Wiki adta, amelyet érdemes végigböngészni alaposan:

Kötelező tartozékok:

1. Fehér vagy kadmiumsárga színű első lámpa
2. Piros színű hátsó lámpa
3. Egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő (prizma)
4. Két, egymástól független rendszerű fék
5. Csengő
6. Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken, de erősen ajánlott a hátsón is
7. Rossz látási viszonyok között és sötétben, lakott területen kívül fényvisszaverő mellény

A sajátom mellett igen sok csodálkozó arccal találkoztam, mikor megmutattam a fenti felsorolást néhány kerékpáros társamnak. Az alábbi tényeket nem tudtuk a legtöbben:
- A világítani tudó lámpának ott kell lennie készenlétben és működőképesen a bicajon akkor is, ha nappal nem használjuk
- A csengő kötelező :)
- Ha lepotyogtak a küllőprizmák, azt bizony kötelességünk pótolni, nem csak életvédelmi szempontból
- Főleg BMX-es srácok nem tudták: Nem elég egy bizonyosan nagyon erős fék elől vagy hátul, mindkét oldalon működnie kell a stoppingolónak :)
- Kicsit érdekes a bolti zöld LED-es első lámpák története, mert a fentiek szerint szabálytalanok

Ennyit a laza szövegről. Szeretnék írni a megfelelő és kötelező kerékpáros magatartásról is, de szerintem bicajos ügyben a KRESZ ritkamód közérthetően és világosan fogalmaz. Így az ide vonatkozó szabályokat egy az egyben bemásoltam, s kiemeltem a leggyakoribb hibákat:

Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok

54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

(3) Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.

(4) Kerékpárral

a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.

A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

(5) A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.

(6) A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

(7) Tilos

a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;
b) elengedett kormánnyal kerékpározni;
c) kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpár utánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni;
d) kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni;
e) kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani;
f) kerékpárral állatot vezetni.
.
.
.
(10) A gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.

(11) Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpár nyomot is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik - a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek.

Részemről talán a legfontosabb azt kiemelnem, hogy a bicajosnak nincs elsőbbsége a zebrán az autóssal szemben, ha rajta ül a bicajon. Ezt rengeteg bicajos nem tudja, és hatalmas önbizalommal teker át az autók előtt a zebrán, igen szabálytalanul és életveszélyesen.
Nincs mese, a szabályok szerint gyalogos átkelőhelyen a bicajról le kell szállni, és át kell tolni az úttesten a gépet, így persze elsőbbségünk van. :)

Remélem hogy hasznos volt ez a kis írás, annak ellenére hogy minden információ megtalálható a neten pár másodperces kereséssel. Sajnos legtöbben mégsem vagyunk azzal tisztában, hogy hogyan maradjunk életben, és ne lepődjünk meg ha bal lábbal kelt rendőr a csengőt keresi. :)

Kellemes és biztonságos kerékpározást kívánok!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.