Miután sikeresen megeszközöltük GeForce FX5200 videokártyánkon a voltmodot [link], szépen állítható kedvencünk magfeszültsége, és a RAM-ok feszültsége, lássuk az eredményeket! Ezúttal azonban a memóriák plusz voltot nem kaptak. Talán csinálok később egy olyan mérést is.
Tesztkonfig:
CPU: AMD Athlon64 3000+ (2000MHz) S754
Alaplap: Abit KV8-pro
RAM: 2 * 512MB Hynix DDR400 CL2,5-3-3-6
Merevlemez: 80GB WD Caviar
VGA: ASUS GeForce FX5200
OS: Windows XP SP1
VGA driver: ForceWare 93.71
Segédprogram: ATI Tool 0.26
Először alapfeszültségen teszteltem, 3DMark 2001-gyel, és a stabilitást vizsgáltam kötegelt tesztek futtatásával. 250/200 alapórajelről az elsőnek beállított 333/250 alapfeszültségen ment. Ez 1,5V-ot jelent a mag, és 2,5V-ot a memóriák számára, melyek névlegesen 4ns-os példányok (Samsung TC40), és ezáltal 250MHz az a frekvencia, amit kéne, hogy vigyenek. Vitték is. 340MHz-re állított maggal már szemetelt a kép, de a memóriák a 266MHz-et is vitték még. Ekkor folyamodtam a GPU feszültség emeléséhez, és első lépésben beállítottam 1,55V-ot. Itt már elkélt egy venti a méretes PIII hűtőbordára, mert passzívan már igen forró volt. (A bordát egy kis barkácsmunka segítségével rögzítettem a kártyára; először lyukakat fúrtam az alumíniumba, utána pedig M3-as menetet ezekbe. Bőséges pasztázás, és fenn is volt a vaskos hűtés.)
Az 1,55V U(GPU) melletti teszt már nem volt szemetes, ennek örültem – eleinte. Két érdekes dolog történt ugyanis: néha igencsak furcsa, magas sípoló hangot hallatott a kapcsolóüzemű GPU táp tekercse, és a tranzisztorát körülvevő alkatrészek. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb feszültség hatására nagyobb áram folyik, ez leterheli az áramkört, és eltolódik a frekvencia. A másik érdekes jelenség pedig az volt, hogy miután üzemelt egy keveset a kártya, egyszerűen elsötétült a monitor. Nem ment készenlétbe, csupán teljesen sötét volt. Ezalatt a GPU feszültség csökkent értékű volt néhány mV-tal az üresjáratihoz képest, tehát a mag az terhelés alatt volt. És legnagyobb csodálkozásomra, néhány másodpercnyi sötétség után visszajött a kép, mintha a kártya közben is dolgozott volna, és folytatódott a benchmark. 340MHz-ről 350MHz-re emelve az órajelet ez a jelenség gyakoribbá vált, mint ahogy 1,6V-ra növelve a magfeszültséget is. Viszont újabb furcsaságképpen ezekben az esetekben a 3DMark pontszáma igen kevés lett (a normális 6000 feletti helyett 2-3 ezer).
Először a gépre gyanakodtam, viszont a jelenség másik tesztkörnyezetben is mutatkozott. Tény, hogy az 5200-on levő kapcsolóüzemű tápegység olyannyira csúcsra van járatva, hogy további terhelésre már sípol, de az emelt állapotban is rendben voltak a feszültségek, azt tehát elvetettem, hogy ebből fakadhat a probléma. Utána – mivel még GeForce-om sohasem volt – gondoltam arra, hogy az nVidia féle hővédelem dolgozhat, illetve inkább az lép működésbe. (Erről a fórumon, és a PH-s tesztekben már többször is olvastam.) Viszont 1,6V-on 375MHz-re állított GPU mellett a benchmark lefutott, igaz, hogy a már említett ''elsötétedésekkel'' tarkítva. Viszont, amikor volt, mindvégig éles, szemeteléstől mentes kép volt. Ezeknek ismeretében a voltmodot végül is sikeresnek könyvelem el, de jelen esetben az elért MHz-ekre teszten kívül hatással nem volt sajnos. Ez éppen olyan eset, hogy az emelt feszültséggel semmit nem érünk.
Felhívnám azért kedves figyelmeteket arra, hogy ha valakinek van ötlete, mi okozhatja a furcsa, elsötétedős jelenséget, esetleg azt, hogyan lehet kiküszöbölni, feltétlenül jelezze! Még az is megtörténhet, hogy a feszültségemelt tesztek folytatódhatnak – ez esetben természetesen frissülni fog ezen írás is az új eredményekkel.
Következzenek a puszta számok, 3DMark eredmények:
250/200: 4329 pont (alapórajel)
333/250: 6305 pont
350/266: 6933 pont (Ekkor már a mag miatt alapfeszen szemetelt, emelt feszültséggel szép kép, de fekete intervallumokkal. Ezt még életképes eredménynek minősítem.)
HGyu
Gyorskeresés
Van élet a voltmod után? GeForce FX5200 tuningeredmények
Miután sikeresen megeszközöltük GeForce FX5200 videokártyánkon a voltmodot [link] , szépen...
[ ÚJ TESZT ]
Percről percre
-
Ismét mozgásban a Where Winds Meet
A kínai történelem és mitológia ihlette nyílt világú akció-RPG alkotás még mindig nem kapott megjelenési dátumot.
-
Free Play Days 2024 - 22. hét: Assetto Corsa, Dragon Ball Xenoverse 2
Extraként a Call of Duty: Modern Warfare III többjátékos és zombi módját valamint a Skull and Bones-t is próbálgathatjuk.
-
Friss előzetesen a Monster Hunter Wilds (PC, PS5, XSX)
A PC-re és konzolokra szánt folytatás valamikor jövőre debütál.
-
Computex: GeIL DDR5 memóriák
A vállalat portfóliójában a hétköznapi DDR5 DIMM-eken kívül vannak CUDIMM, CSODIMM, CAMM2 és LPCAMM2 formátumú újdonságok is.
-
Friss GPU IP-ikkel is készült az ARM
Az új Immortalis dizájn elég jól skálázhatónak tűnik.
-
Nyárköszöntő hardverszemle
A desktop gép, notebook és ház nyomába sokféle periféria szegődik, sőt, még egy VR headset is tiszteletét teszi heti rovatunkban.
-
Hauntii teszt
Ki gondolta volna, hogy az élet és halál közti rés ennyire élvezetes lehet? Igaz, szín nem sok fért ebbe a birodalomba, de a Hauntii hangulatával, harcaival és apró fejtörőivel is képes elvarázsolni.
-
Google, Magic Leap, AI, AR
Együttműködésbe kezdett a Google és a Magic Leap nevű AR-startup.
-
TicWatch Pro 5 Enduro teszt
WearOS 3.5, két kijelző, hosszú üzemidő, és zavaró apróságok a legújabb TicWatch modellben.
-
AI-hálózat, de NVIDIA nélkül
Számos big tech cég összefogásával készült el egy új AI-hálózati szabvány, mindebből viszont kihagyták az NVIDIA-t.
-
AI: a banké a felelősség
Az EU tőzsdefelügyelete szerint ha AI-t használnak a bankok és befektetési cégek, akkor övék a felelősség.
-
Sony, PS5, több költés
Csökkennek a PlayStation 5 konzol eladásai, de a Sony szerint nincs miért aggódni, mert a felhasználók többet költenek.