2024. június 18., kedd

Gyorskeresés

Üleppel a vasút felé!

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Emlékeztek még arra a szlogenre, hogy "Arccal a vasút felé"? Emlékeztek még...

[ ÚJ TESZT ]


Emlékeztek még arra a szlogenre, hogy "Arccal a vasút felé"? Emlékeztek még a 2006-os miniszterelnök-jelölti vitára, melyben jelenlegi kormányfőnk a vasút felvirágoztatásáról beszélt?

Nem sok idő telt el, és máris a kisebb forgalmú vonalak felszámolása valósult meg.
2007 márciusában 14 vonal szűnt meg, illetve csak ideiglenesen szünetel, akárcsak a budapesti 67-es villamos, vagy a debreceni 4A-s trolibusz.
Ekkor még azt az ígéretet kaptuk, hogy a veszteséges vonalakat azért szüntetik meg, hogy a fővonalakat színvonalasabban tudják közlekedtetni, és bővíteni tudják a hálózatot.
Emlékeim szerint 1000 km vasúti pályát ígértek, csak közben elfelejtették, hogy ezt telepíteni kell, nem felszámolni.

Veszteséges vonalak, kihasználatlan járművek, fogyatkozó utaslétszám. Ezek az illetékesek indokai arra a mérhetetlen pusztításra, amit véghez vittek.
Mi is lehet a valódi indok?
Egy korábbi bejegyzésemben már leírtam, hogy a Debrecen - Nyíregyháza távolságot oda-vissza anno 240 Forintért jártam meg, 130 Forintos IC pótjeggyel. Jelenleg ez az összeg 750 Forint, és elfeledhetem az IC-t, ugyanis a kedvezményes pótjegy a múlté. 50 km-re meg nem fogok 520 Fortintot fizetni.
Ezt a drasztikus emelést azzal magyarázták, hogy a politika hazugsága volt, hogy a vasúti jegyeket alacsony áron lehet tartani. Ezzel azt sugallták, hogy hálásak lehetünk nekik, amiért végre igazat mondanak, más kérdés, hogy többszörösébe kerül a menetjegy.
Furcsamód az utasszám megcsappant, és folyamatosan fogy. Talán ez az oka a vasúti szárnyvonalak kihasználatlanságának. Jómagam is szívesebben járok egyetemre autóval. Nem kell fagyoskodni, és várni a gyakran késő vonatot, és nem kell csaknem ezer Forintot kiadni egy falusi kocsmára emlékeztető kabinban való utazásért.

Sajnálatos, hogy a vasutas sztrájk kapcsán sokan a VDSZSZ-t szidalmazzák, miközben ők csak a jogaikért állnak ki.
Történtek béremelések a drasztikus jegyár-növelés után? Tudtommal nem. Részesültek a plusz bevételekből? Szintén nem tudok ilyesmiről.
Az a szomorú az egészben, hogy a Deutsche Bahn (DB) 2007 júniusa óta érdeklődik a MÁV iránt, és a szárnyonalak nagy részét helyettesítő (már ha helyettesíti persze) Volán társaságok is privatizációra várnak. Micsoda véletlen!
Megjelent az első magán autóbuszvállalat (ami egyébként NEM baj!), akik "fapados" áron luxus körülményeket biztosítanának az utasoknak. Klíma, wi-fi, kényelem, és még sorolhatnám.
Szintén a véletlen műve lehet, hogy a sztrájk óta a nyereség közelébe értek a Volán társaságok.
Már egy hét sztrájk sem kell ahhoz, hogy ez megtörténjen. Innentől pedig szabad az út a magánvállalatok előtt.

Úgy látszik, lelepleződött egy hazugság, de mióta számít ez? Még ha így is van, meg lehet magyarázni. Elvégre az állami vasút is kádári örökség, mi helye van egy profitorientált modern országban?

További cikkek:
Hát ezaz!
Pszichológiai középkor

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.